Publicerat Oktober 31, 201015 yr Hur funkar det att måla om ett vapenskåp med Hammarlack? Jag vill ha ett svart vapenskåp men jag betalar inte 7000 kr extra, som Norlyx tar för skåp i annan färg, bara för att få det svart. Behöver ytan ruggas upp innan man målar med den nya färgen eller är det bara att måla skåpet som det är?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Tvätta ytan med ammoniak Slipa av lätt med sandpapper, 220 eller liknande Måla ytan med den färg du vill ha. När man tvättar tar man bort fett etc. Ytan blir lite etsad vilket också är bra. Späd ut ammoniak med vatten och torka av skåpet med svamp. Slipa av ytan lite lätt. Detta hjälper färgen att fästa på underlaget på ett bra sätt. Om det blir mycket slipdamm kan man torka av ytan igen med något bra. Vissa använder sk. klibbduk. Måla ytan med något slätt. Fin pensel, slät roller eller en Jetstrykare. Om man vill får man ett grymt bra resultat om man t.ex. spär ut Hammarlack med förtunning och spruta ytan lätt med en vanlig färgspruta. Biltemas självmatande färgspruta fungerar mycket bra. Självmatande är den med behållaren upptill. Kul idé och det kommer säkert bli toksnyggt. Ta gärna lite bilder under projektet och visa här på forumet. Lycka till
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Å fan, då kanske man inte ska vara inomhus under make overn då? Bilder kan jag nog fixa men de kommer inte än på ett tag, har inte köpt skåpet än. Funderar på att kanske måla flames eller nåt annat kul när jag ändå håller på Måste fundera mera.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Siggy har rätt i sak, men det kan göras enklare. Med ammoniak (eller målarsoda) mattas ytan tillräckligt för att måla direkt på utan slipning. Du är själv inne på hammarlack, den kan du lätt lägga på med pensel eller roller. Slät roller är kanon. Hela grejen med hammarlack är ju att färgpigmentet i lacken ger en krackelerad finish, du får inga synliga penseldrag som med en annan lack. Om du ska späda hammarlack måste du kolla noga att du har rätt förtunning, det funkar inte med lacknafta. Kör hårt
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Ju enklare desto bättre! Jag måste troligen måla inne i lägenheten eftersom jag inte vill lämna skåpet ute för torkning, därför är också färgspruta inget bra alternativ. Roller och pensel funkar fint åt mig. Hammarlack är väl vad skåpen är målade med från början, eller har jag fel? Jag gillar den färgstrukturen och vill behålla den - fast i svart då
Publicerat Oktober 31, 201015 yr gjorde exakt detta för ett tag sedan tyvärr är hammarlacken av idag kass i jämförelse med gårdagens annars så gjorde jag bara rengöring, tvätt med lacknafta och fintvätt med förtunning målning med pensel, både hammarlacken och skåpen är ju strukturerade tyvärr så krävdes det 3-4 lager innan det täckte från vitt till svart gjirde detta sommartid innomhus i ett rum som hadde fönstrerna öppna, det tog ett par veckor innan det ens gick att stänga fönstrerna, och ett halvår innan det slutade lukta målarfärg från skåpen så det är bara till att sätta igång det syns när man skaver till skåpen nu, men det går lätt att bättra på skador med hammarlack
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Håller med om att enkelt är bra och ofta krånglar man till det i onödan... Eller rättare, man överarbetar. Du kan gott och väl vara inne. Öppna fönstret och om du har andningsskydd som tar lite ångor är det bonus. Färgen torkar snabbt så det kommer inte lukta länge alls. Om man sprutar så blir det lätt dimma och det tar längre tid att försvinna och man behöver vara noggrann med att täcka in. Men som sagt, krångla inte till det. En bra ide kan vara att testa Hammarlacken på någon liknande yta. Kanske du kan öva lite på baksidan av skåpet?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Eller kan du ju köra med den ultra-billiga lösningen: Spritpenna! Köp en tapetlängd med ett snyggt mönster/ alternativt printa ut en, typ http://carlssonkarlsson.blogg.se/images/20...300_5461277.jpg Skär ut mönstret med skalpell. Tejpa upp mallen / delar av mallen på vapenskåpet. Välj en eller flera sjyssta färger på spritpennor. Måla!
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare det syns när man skaver till skåpen nu, men det går lätt att bättra på skador med hammarlack Det är det jag är lite rädd för ska hända. Därför funderar jag på om det blir bättre resultat om man försöker slipa bort/rugga upp den ganska glatta yta som skåpen tycks levereras med. Du kan gott och väl vara inne. Öppna fönstret och om du har andningsskydd somtar lite ångor är det bonus. Färgen torkar snabbt så det kommer inte lukta länge alls. Om man sprutar så blir det lätt dimma och det tar längre tid att försvinna och man behöver vara noggrann med att täcka in. Låter finemang! Känns ju lagom kul annars att lämna skåpet ute då jag bor i hyreshus och det dräller runt en massa folk som jag inte litar på kan hålla fingrarna i styr Eller kan du ju köra med den ultra-billiga lösningen: Spritpenna!Köp en tapetlängd med ett snyggt mönster/ alternativt printa ut en, typ http://carlssonkarlsson.blogg.se/images/20...300_5461277.jpg Skär ut mönstret med skalpell. Tejpa upp mallen / delar av mallen på vapenskåpet. Välj en eller flera sjyssta färger på spritpennor. Måla! Men det om något är väl att göra saker krångligare än nödvändigt
Publicerat Mars 5, 201214 yr Glömde nämna att tröjan uppe i vänster hörnet håller hög klass! KLUBBEN!
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Glömde nämna att tröjan uppe i vänster hörnet håller hög klass! KLUBBEN! Det är rätt! Synd att det inte går så bra för dem just nu.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Det är rätt! Synd att det inte går så bra för dem just nu. Dom fick då pisk av Hv i lördags. :lol: HV börjar få tillbaka sitt manskap nu från sjuk- & skadelistan som har varit lång mer el. mindre hela vintern. Det är visst bara 2 på listan nu.
Publicerat Mars 5, 201214 yr Jag köpte ett färdigmålat skåp jäklar vilket snyggt skåp! Sånt vill jag oxå ha!
Publicerat Mars 5, 201214 yr jäklar vilket snyggt skåp! Sånt vill jag oxå ha! Jag å! Speciellt eftersom tillverkaren sänkte priset på de svarta skåpen till det pris jag betalade för mitt beiga.. Muppar. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Mars 5, 201214 yr Författare Jag köpte mitt från jakt.se. Jämförde olika butikers priser på skåp som uppfyllde mina krav (svart, elkodlås, rätt storlek, brandbox) och de var billigast med knappt 9000 kr inkl frakt.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Eller kan du ju köra med den ultra-billiga lösningen: Spritpenna! Köp en tapetlängd med ett snyggt mönster/ alternativt printa ut en, typ http://carlssonkarlsson.blogg.se/images/20...300_5461277.jpg Skär ut mönstret med skalpell. Tejpa upp mallen / delar av mallen på vapenskåpet. Välj en eller flera sjyssta färger på spritpennor. Måla! Ser här ett gammalt inlägg där jag tydligen ännu inte lärt mig hur man för fram stänk av ironi i sina forumsinlägg. Men jag står fortfarande fast vid att det onekligen hade varit kul att se typ Robban eller dylik sitta och karva i en tapet med en skalpell och svära. :lol:
Publicerat Mars 6, 201214 yr Jag köpte mitt från jakt.se. Jämförde olika butikers priser på skåp som uppfyllde mina krav (svart, elkodlås, rätt storlek, brandbox) och de var billigast med knappt 9000 kr inkl frakt. Snyggt skåp det är ett Sp88 va?..köpte ett sådant själv fast i vitt för 6000nypris för 5år sedan..men vill man ha annat så kostar det extra
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Nu blev jag sugen på att måla mitt skåp. Jag funderar lite på om jag kanske skulle måla flames på mitt skåp Snyggt skåp det är ett Sp88 va?..köpte ett sådant själv fast i vitt för 6000nypris för 5år sedan..men vill man ha annat så kostar det extra Tack! Det stämmer. Tyvärr så kostar det ju extra om man vill ha nåt extra. Scandinavian Safe har i alla fall vett att bara lägga på nån tusing för svart. Norlyx ville ha 3000-4000 kr för att måla ett skåp svart