Publicerat Januari 1, 201115 yr / Nyheter / Skellefteå Hundarna är magra och skygga, berättar Joakim Oja vid Skelleftepolisen. Foto: Polisen Skellefteå. Två hundar hittade i skogen Polisen: "De är väldigt magra. De har nog varit i skogen länge". Det två hundarna återfanns i skogen i Broträsk utanför Lövånger. – Men frågan är var de har startat ifrån, säger Joakim Oja vid Skelleftepolisen. De två hundarna fick först värma sig på polisstationen i Skellefteå men de hade vid 19.30-tiden på kvällen hämtats av djurskyddet. Man har inte lyckats identifiera hundarna via register och polisen är nu angelägna att hitta ägarna. Numret till polisen är 114 14. Publicerad 2010-12-25 17:18
Publicerat Januari 2, 201115 yr Åh fy satan vilkan magra krakar.. De är alltså vare sig chippade eller tatuerade då, eftersom man inte finner dem i registret ?
Publicerat Januari 2, 201115 yr Arma kräk! Nåja, de är ju fortfarande vid liv... Tyvärr finns det ju ingen automatik mellan ID-märkning och registrering så även om de är tatuerade eller chippade så behöver de ju inte finnas registrerade någonstans. Tycker det ser ut som Luzernstövare och det finns det ju inte så himla många av i Sverige så med lite detektivarbete så borde det gå att hitta på några uppslag som kan leda till en förklaring. Trist att säga det men tror ändå att om någon förlorat 2 Luzernstövare vid jakt alternativt om de rymt så borde det finnas en polisanmälan någonstans och det borde vara väl känt inom Luzernkretsar så tyvärr, troligen har någon faktiskt velat bli av med hundarna och inte tagit veterinärhjälp eller ens kunnat kosta på sig ett par blyvaccinationer å då är det illa, riktigt jävla illa! Hoppas verkligen att historien får ett lyckligt slut! Uppdaterat en liten stund senare... Efterforskade lite själv, det blev en happy ending! http://djurskyddetskelleftea.wordpress.com/2010/12/25/hundaventyr-med-lyckligt-slut/
Publicerat Januari 2, 201115 yr Tyvärr finns det ju ingen automatik mellan ID-märkning och registrering så även om de är tatuerade eller chippade så behöver de ju inte finnas registrerade någonstans. Jodå, det är lagkrav på registrering av hundar till JV: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/hundregistret.4.207049b811dd8a513dc8000442.html Alla hundar som bor i Sverige ska märkas och registreras. Hunden ska märkas med ett unikt id-nummer som är kopplat till Jordbruksverkets centrala hundregister. I registret ska det finnas uppgifter om hunden och om dess ägare. •Du är skyldig att märka och registrera din hund innan den är fyra månader. •Om du köper en hund som är äldre än tre månader ska du märka och registrera den inom fyra veckor. •Om du köper en hund som redan är märkt och registrerad ska du anmäla ägarbytet. •Du ska också anmäla till registret om hunden dör, om du byter namn på hunden, om du flyttar eller om förhållandena ändras på annat sätt. Däremot kan man tydligen välja om hunden ska synas offentligt eller inte, men reggad finns den, och det ska polisen kunna få reda på via JV. Jag frågade hustrun hur de gör på stationen hon jobbar på ( Distriktsvet.), och när de chippar en hund så fyller de i blanketten, ägaren skriver under, sen skickar Dv blanketten till JV. Kan ju vara andra rutiner hos privatpraktiker, där kanske ägaren får med sig blanketen för att posta själv, och sen struntar i det, och man kan ju i så fall fråga sig i vilket syfte man struntar att regga sin hund.. Skönt att det löste sig så bra dock, märkligt dock att inte polisen lyckades matcha anmälan som var inlämnad när de fick in jyckarna.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Jodå, det är lagkrav på registrering av hundar till JV: Jodå, det är också lag på att man ska ha bilbälte... Krav och efterlevnad är ju som bekant två olika saker! Det finns däremot ingen automatik som gör att när en hund ID-märks så registreras den också på en specifik människa. Den tandlösa och meningslösa lagen kom till för att man vill komma åt problemet med kamphundar och andra olämpliga hundÄGARE... Precis som om dom skulle bry sig om just den lagen!? Blev även jag förvånad över att polisen på endast 1 vecka glömt att man fått en anmälan alt. att anmälan hamnat så långt ner i högen med anmälningar att man inte kopplade sambandet mellan 2 hundar i minus med 2 hundar i plus...
Publicerat Januari 2, 201115 yr Vad trevligt att det löste sig Att polisen inte lyckades lösa det var väl inte så imponerande
Publicerat Januari 2, 201115 yr Vad trevligt att det löste sig Att polisen inte lyckades lösa det var väl inte så imponerande Inte heller oväntat Skönt att hundarna kom till rätta iaf
Publicerat Januari 2, 201115 yr Säger väl bara det att farbror blå inte har resurser eller engagemang att prioritera bortsprungna hundar, tyvärr. EDIT: Nu försvann halva texten när jag postade, har hänt förut. Jag skrev att lyckliga slut är alltid bra oavsett
Publicerat Januari 2, 201115 yr Jodå, det är också lag på att man ska ha bilbälte... Krav och efterlevnad är ju som bekant två olika saker! Det finns däremot ingen automatik som gör att när en hund ID-märks så registreras den också på en specifik människa. Den tandlösa och meningslösa lagen kom till för att man vill komma åt problemet med kamphundar och andra olämpliga hundÄGARE... Precis som om dom skulle bry sig om just den lagen!? Blev även jag förvånad över att polisen på endast 1 vecka glömt att man fått en anmälan alt. att anmälan hamnat så långt ner i högen med anmälningar att man inte kopplade sambandet mellan 2 hundar i minus med 2 hundar i plus... Oseriöas uppfödare och dumskallar som köper oreggade hundar är svårt att komma åt, likaså hundsmugglare, men det innebär ju inte att man bara ska rycka på axlarna och låtsas som att problemet inte existerar, för det gör det. JV hundregister är på intet sätt meningslöst, det hjälper upp identifieringen av mången hund, och gör jobbet enklare om man vet hur det ska användas, jag själv hade mycket hjälp av det när jag jobbade som djurskyddsinspektör på kommunen, men det förutsätter ju att jycken är reggad, och när man då hittade en hund hos någon suspekt typ, och jycken inte var reggad, så kunde man ju sätta åt den personen på ett helt annat sätt juridiskt än vad man kunnat tidigare. Så rätt skött registrering, så finns det alltid en ägare reggad på en hund. Så tandlös och meningslös, nej, men däremot inte perfekt, men vilken lag är det ? Men det är ett steg i rätt riktning mot en bättre och humanare djurhållning, där man försvårar för oseriösa aktörer.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Skönt att det löste sig så bra dock, märkligt dock att inte polisen lyckades matcha anmälan som var inlämnad när de fick in jyckarna. För bara ngr månader sedan hanterades dessa ärenden lokalt av de olika myndighetern och då funkade det för det mesta.. ända tills ngt djur lyckades ta sig rejält ur länet, då vart det riktigt svårt att hitta faktiskt. Nu sedan RPS tagit över ansvaret för PKC dvs Polisens nationella Kontaktcenter så har man beslutat att samtliga djur oavsett ska in i anmälningssystemet när de kutat bort. Finns en poäng med det då RAR (Rationell (?) Anmälans Rutin) dels är sökbart i sig självt och dels tankas på information av ett annat system som heter Nationellt Gods som även det är sökbart på ett hyggligt enkelt sätt. Trasslet med NG är att det nyligen uppdaterats och i samband med det uppstod ngn fuckup som gör att man inte längre kommer in i systemet Problemet med RAR är att då en anmälan upprättats så ska den granskas och godkännas i två olika led, dels lokalt där anmälan upprättats och dels lokalt där den hör hemma. Har den här mannen ringt 11414 och hamnat i Skåne tex så ska anmälan upprättas, godkännas samt skickas till ..Sollefteå var det väl? Väl i det distriktet så ska den godkännas igen. Där finns problem. PKC som skriver och godkänner i första ledet är hyggligt snabba, "heta" ärenden passerar oss på ingen tid alls, medan ärenden med lägre prio kan bli liggande någon timme max. När anmälan går från oss till distrikten så uppstår trassel, anmälan hamnar i bästa fall på någon krimjour och där är ofta arbetsbelastningen av en sån karaktär att många ärenden blir liggande. Detta ser olika ut, de större distrikten har sina RAR-sumpar bemannade/bevakade dygnet runt medan de mindre brukar kunna ha en lite annan ordning speciellt kvällar/nätter/helger. Har den här mannen ringt in och gjort sin anmälan så kollar man först så det inte finns ngr inkomna jyckar, därefter upprättar man anmälan som hör till de enklaste att skriva. Sen försvinner ärendet i burkarna i varierande tid och här uppstår ofta krångel. Djur kommer åter och man får leta sig halvt fördärvad för att hitta rätt anmälan osv. Vad som hänt när dessa jyckar kommit in vet jag inte, på en vecka måste anmälan ha varit tillgänglig.. Möjligen att någon tjänsteman antingen bommat att göra en sökning i RAR alt inte fixat det. Nationellt gods fixar de inte ute på myndigheterna kvälls och nattetid och RAR är hyggligt snårigt att söka i.. Det faktum att man bommat att kolla öronen hintar om att man kanske inte lagt den tid på det som man kanske borde ha gjort.. Mvh!
Publicerat Januari 2, 201115 yr Mer regel än undantag att polisen schabblar i hanteringen med upphittade hundar....dom byter personal och hundarna dyker upp i ett annat distrikt än det du tappade hundarna i..osv... har otaliga exempel på det... enklast är att ringa var 4 e timme och kolla med polisen om det dykt upp några hundar.. och ring alla närliggande polisområden oxå... min erfarenhet Ett av många exempel .. en wachtel rymmer hemmifrån den anmäls som försvunnen. Daglig kontakt med polisen för att kolla om dom fått in någon hund.. men icke.. Efter fyra dagar så ringer matten och frågar om dom fått in någon wachtel ... nä men vi har en brun spaniel som setat här på stationen i fyra dagar
Publicerat Januari 2, 201115 yr Mer regel än undantag att polisen schabblar i hanteringen med upphittade hundar....dom byter personal och hundarna dyker upp i ett annat distrikt än det du tappade hundarna i..osv... har otaliga exempel på det... enklast är att ringa var 4 e timme och kolla med polisen om det dykt upp några hundar.. och ring alla närliggande polisområden oxå... min erfarenhet Ett av många exempel .. en wachtel rymmer hemmifrån den anmäls som försvunnen. Daglig kontakt med polisen för att kolla om dom fått in någon hund.. men icke.. Efter fyra dagar så ringer matten och frågar om dom fått in någon wachtel ... nä men vi har en brun spaniel som setat här på stationen i fyra dagar Jamen en wachtel ? Är inte det en fågel ??
Publicerat Januari 2, 201115 yr För bara ngr månader sedan Det där låter ju inget vidare, krångligt och byråkratiskt i onödan.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Oseriöas uppfödare och dumskallar som köper oreggade hundar är svårt att komma åt, likaså hundsmugglare, men det innebär ju inte att man bara ska rycka på axlarna och låtsas som att problemet inte existerar, för det gör det. JV hundregister är på intet sätt meningslöst, det hjälper upp identifieringen av mången hund, och gör jobbet enklare om man vet hur det ska användas, jag själv hade mycket hjälp av det när jag jobbade som djurskyddsinspektör på kommunen, men det förutsätter ju att jycken är reggad, och när man då hittade en hund hos någon suspekt typ, och jycken inte var reggad, så kunde man ju sätta åt den personen på ett helt annat sätt juridiskt än vad man kunnat tidigare. Så rätt skött registrering, så finns det alltid en ägare reggad på en hund. Så tandlös och meningslös, nej, men däremot inte perfekt, men vilken lag är det ? Men det är ett steg i rätt riktning mot en bättre och humanare djurhållning, där man försvårar för oseriösa aktörer. Väl grovt att kalla hunduppfödare för oseriösa... För en valp gäller att om uppfödaren är medlem i SKK så ska den registreras av uppfödaren innan försäljning/överlåtelse. När valpen sedan övergått i den nya ägarens ägo har denne att registrera sin hund hos SJV. Det har alltså inget med hunduppfödningen att göra om en hund inte finns med i SJV's register, det är ett ägaransvar och det finns inte längre någon koppling mellan de båda registren. SKK vill också att den nya ägaren registrerar sitt ägarskap hos dem genom att skicka in ägaranmälan och uppgifterna om ID-märkningen, om det inte heller sker så blir SKK's register lika ofullständigt som SJV's men det är fortfarande ett ägaransvar. På Cuba och i Nordkorea fungera det säkert annorlunda... Om man skapar en lag vars huvudsakliga syfte är att komma till rätta med kamphundsproblematiken och den knppast har blivit annorlunda men man har lyckats krångla till det och skapat mer oreda så är den i vart fall meningslös.
Publicerat Januari 2, 201115 yr Håller med Qvarnhill till 100 %. Är inte mitt/vårt ansvar som uppfödare av registrerade (SKK) valpar att se till så JV får sin registrering. Nästan ett fult påhopp av Crowfear
Publicerat Januari 4, 201115 yr Som uppfödare brukar jag hjälpa valpköparen med att fylla i blanketten både till SJV och den som sitter på stamtavlan till SKK. Då vet man som uppfödare att det är gjort
Publicerat Januari 4, 201115 yr Väl grovt att kalla hunduppfödare för oseriösa... För en valp gäller att om uppfödaren är medlem i SKK så ska den registreras av uppfödaren innan försäljning/överlåtelse. När valpen sedan övergått i den nya ägarens ägo har denne att registrera sin hund hos SJV. Det har alltså inget med hunduppfödningen att göra om en hund inte finns med i SJV's register, det är ett ägaransvar och det finns inte längre någon koppling mellan de båda registren. SKK vill också att den nya ägaren registrerar sitt ägarskap hos dem genom att skicka in ägaranmälan och uppgifterna om ID-märkningen, om det inte heller sker så blir SKK's register lika ofullständigt som SJV's men det är fortfarande ett ägaransvar. På Cuba och i Nordkorea fungera det säkert annorlunda... Om man skapar en lag vars huvudsakliga syfte är att komma till rätta med kamphundsproblematiken och den knppast har blivit annorlunda men man har lyckats krångla till det och skapat mer oreda så är den i vart fall meningslös. Jo, jag har helt klart för mig hur de två registren fungerar, och inte fungerar.. Med oseriösa uppfödare menade jag sådana som ej märker kullen, utan säljer på sidan om, utan vare sig vet,besiktning, märkning, eller de sprutor de ska ha. Och tro mig, det förekommer. Var Cuba och Nordkorea kommer in i bilden förstår jag inte riktigt.. Håller med Qvarnhill till 100 %. Är inte mitt/vårt ansvar som uppfödare av registrerade (SKK) valpar att se till så JV får sin registrering. Nästan ett fult påhopp av Crowfear Läs ovan, känner du dig träffad av det eller ? Ingenstans har jag nämt att det skulle innebära uppfödare överlag, så tagga ner.. Vad är erat problem med att hundarna reggas i JV register ? Är det bara ett myndighetsförakt som lyser igenom eller.. Att det hjälper upp och snabbar på en ev åtgärd vid problem, och som gynnar hunden i slutänden är väl skäl som är goda nog, eller hur ? Sant är att JV:s register har kommit till på grund av problem med aggressiva och farliga hundar. Det ska vara lätt att se var en lösspringande hund eller en hund som uppträder illa hör hemma, och det köper jag rakt av. Sen att inte registret är fullständigt är ju knappast JV:s fel, utan ägaren till hunden, som av någon outgrundlig anledning inte lämnar in uppgifterna. Som sagt, vad är problemet, och vad är det man är så förbannat rädd för ?
Publicerat Januari 4, 201115 yr Som uppfödare brukar jag hjälpa valpköparen med att fylla i blanketten både till SJV och den som sitter på stamtavlan till SKK. Då vet man som uppfödare att det är gjort Hedrande.
Publicerat Januari 14, 201115 yr / Nyheter / Skellefteå Hundarna är magra och skygga, berättar Joakim Oja vid Skelleftepolisen. Foto: Polisen Skellefteå. Två hundar hittade i skogen Polisen: "De är väldigt magra. De har nog varit i skogen länge". Det två hundarna återfanns i skogen i Broträsk utanför Lövånger. – Men frågan är var de har startat ifrån, säger Joakim Oja vid Skelleftepolisen. De två hundarna fick först värma sig på polisstationen i Skellefteå men de hade vid 19.30-tiden på kvällen hämtats av djurskyddet. Man har inte lyckats identifiera hundarna via register och polisen är nu angelägna att hitta ägarna. Numret till polisen är 114 14. Publicerad 2010-12-25 17:18 Hur har det gått för de magra hundarna?????
Publicerat Januari 14, 201115 yr Uppdaterat en liten stund senare... Efterforskade lite själv, det blev en happy ending! http://djurskyddetskelleftea.wordpress.com/2010/12/25/hundaventyr-med-lyckligt-slut/ Hur har det gått för de magra hundarna????? Tja, det verkar ha löst sig redan på inlägg nr 3-4 eller så, hundarna har hittat hem. /Christian
Publicerat Januari 14, 201115 yr Tja, det verkar ha löst sig redan på inlägg nr 3-4 eller så, hundarna har hittat hem. /Christian Skönt att läsa. Tack för inlägget Qvarnhill.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Chippen verkar fungera så där..... Var på utställning med min hund. Dom letade efter chippet men hittade det inte. Så dom sa att det var ok, att ändå ställa ut. Jag ställde lite frågor och undrade bla om jag skulle chippa igen. Nä det behövs inte sa dom och så skanades min hund igen och vipps så kom chippet fram, fast långt ner på bogen. Bra sa jag då vet jag vart det är tills nästa gång det behöver läsas. Då skrattade dom lite och berättade att nästa gång kan det vara vid svansroten..... Så frågan är om chippmärkningen är ett system som fungerar. Eller nja, systemet funkar uppenbarligen inte som det är tänkt!