Publicerat Januari 28, 201115 yr Nu är det snart dax för en ny hund, Och vad jag kan se så är Finn spetsen en utmärkt allround hund. har tittat på många forum och det verkar som att Finn spetsen kan användas till fågel älg björn grävling mm. Men hur går injagningen till om man vill ha lite av en allround hund. Jaga in hunden på fågel och beröma om den skulle råka ställa en älg? För min del så kommer fågel jakten prägla hunden, Men det skadar ju inte om den kan ställa annat vilt
Publicerat Januari 28, 201115 yr Nu är det snart dax för en ny hund, Och vad jag kan se så är Finn spetsen en utmärkt allround hund. har tittat på många forum och det verkar som att Finn spetsen kan användas till fågel älg björn grävling mm. Men hur går injagningen till om man vill ha lite av en allround hund. Jaga in hunden på fågel och beröma om den skulle råka ställa en älg? För min del så kommer fågel jakten prägla hunden, Men det skadar ju inte om den kan ställa annat vilt det är bara och skjuta det djur den skäller. sen kanske du får en hund som skäller mycket fågel och älg ibland eller vice versa. eller efter de djur du har mycket av på markerna.
Publicerat Januari 28, 201115 yr Det är väl bara å börja leta reda på en uppfödare då. Jag kommer osökt att tänka på lämpiga vapen för jakt med en sån hund.^^ Bergstutzen kanske med 22 hornet för fågel och grävling och 8x57IRS för älg.
Publicerat Januari 16, 201214 yr Få han först att bli säker på fågel. Sen kan du gå på älg. Enda nackdelen är väl sen att när man tror han skäller fågel så möts man av en skenande älg
Publicerat Januari 16, 201214 yr Som jag ser på det hela så ska en Finnspets Skälla fågel. Hur blir det vid jaktprov? En Finnspets är en utpräglad fågel hund och ska vara det. Jag anser inte att det är lyckat att börja använda dom till älgjakt. Säger ingenting om att dom skäller mård det är bara bra om dom gör det. Nu får folk håna mig för detta men detta är min åsikt. Ska man jaga Älg så skaffa en Älghund.
Publicerat Januari 16, 201214 yr Jag kommer jaga älg med min finne. Är helt ointresserad av jaktprov så den biten oroar mig inte nämnvärt. Har kompisar som också skjuter älg för sina finnar och det är som någon tidiage skrev. Skjut det den skäller på. De är i regel väldigt bytesmedvetna så de skäller det som lönar sig. Mina kompisar har, och jag kommer, börja med fågel för att sen om tillfälle ges dunka ned älg. Jag ser min hund som en fågelhund i första hand och älghund i andra hand. De små spetsarna GENERELLT skäller älg och kan stånda ganska bra, men släpper fort om det drar iväg. Inte alla skäller älg dock. Min far har en Nobs som är helt ointresserad av älg. Jag gillar att jaga och ser inget problem med att min hund skäller älg och björn utöver fågel. Mer jakt bara. Ang beväpningen. En 6,5:a eller 308a med två sorters ammo petar lagom stora hål i tjäder och älg/björn.
Publicerat Januari 16, 201214 yr Ang beväpningen. En 6,5:a eller 308a med två sorters ammo petar lagom stora hål i tjäder och älg/björn. Med de små marginaler som det faktiskt är på både björn och fågel skulle iaf jag bära med mig två vapen... Hur som, lycka till och kom gärna med resultat! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 17, 201214 yr Som jag ser på det hela så ska en Finnspets Skälla fågel. Hur blir det vid jaktprov? En Finnspets är en utpräglad fågel hund och ska vara det. Jag anser inte att det är lyckat att börja använda dom till älgjakt. Säger ingenting om att dom skäller mård det är bara bra om dom gör det. Nu får folk håna mig för detta men detta är min åsikt. Ska man jaga Älg så skaffa en Älghund. I rasens hemland så kan du väl även meritera på älg. Alltså ska de vara mer allroundbetonade än vad vi i Sverige fått för oss.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Jag ser inge problem med att anväda en finnspets som allround hund. Har man marker där man har rätt att jaga både älg och fågel är det bara köra på. Hade också tänkt skjuta älg för min nobs men då hans intresse för dom inte är så jätte stort får det bli fågel och mård. Jaga och var glad Edit. Om det var fågeljakten som var det primära kan det nog va bra att skjuta nån fågel först innan man skjuter älg, så hade jag gjort iaf. Sent from my GT-S5690 using Tapatalk
Publicerat Januari 28, 201214 yr Kanske en finne man ska satsa på efter taxen då fast jag hade främst jagat mård, gris och grävling. Kanske annat roligt om den skäller de! har börjat komma mer tjäder på våra marker såg en idag. Vi såg 4 på en dag för några månader sen.
Publicerat Juli 31, 201213 yr Som sagt, enligt rasbeskrivningen från finnens hemland så är det en allroundhund som mycket väl lämpar sig till fågel, klöv och rovvilt. Har precis hämtat hem min med starka älglinjer från grannlandet. Hans pappa har 14 1:or på älg samt älgmästare vid ett tillfälle. Det roliga är att han också är trädskällarchampion tillika Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 31, 201213 yr Glömde visst bort att nämna det godkända björnprovet som en valp ur förra kullen blev godkänd på för ett par veckor sedan, dryga året är den (samma far, modern helsyster) Skickat från min MB526 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Det är därför om man vill ha en till älg borde man vända sig till Finland eftersom det finns gott om meriterade älgfinnar.
Publicerat Augusti 1, 201213 yr Fredde 1972, din valps pappa har inte alla dessa ettor på älg, det var hans farfar som hade det. Både hans farmor och hans farfar är riktigt dugliga hundar på både älg och fågel, Jag har en "halvsyster" till din valp och hon är väldigt förtjust i att jaga älg, så det finns i generna hos både mor och far i denna kombination. Det finns i Sverige en hel del blodslinjer som är "allround" de finska spetsarna är ju från början allroundhundar som jagade ekorre, mård, älg, och björn, fågel var "bonus" men hundarna var ursprungligen avsedda för familjens försörjning, något som vi mer eller mindre har glömt idag. Jag kan inte förstå varför vi inte har älgprov i Sverige, man säger att det är finnarna som "äger rasen" vi ska följa deras planering i alla andra fall, men när det gäller älgprov ska vi inte vara med, jag undrar varför? Min högst personliga uppfattning är att vi väljer bort en hel del jaktliga gener på detta vis.
Publicerat Augusti 2, 201213 yr Så sant Mirva, farfar är det. Har du sett de övriga i hans linje? Man blir riktigt imponerad. Skickat från min MB526 via Tapatalk 2