Publicerat Augusti 18, 200619 yr Jag blandar torrfoder och färskfoder... se tidigare inlägg i denna tråd. [move]Snart måndag ;D[/move]
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Ett dyrare foder är baserat på kött, detta gör att hunden mår bättre.¨ Ett billigt foder är baserat på spannmål och det enda som händer är att det kommer ut bakvägen. Till jakthundar tycker jag det är viktigt att man satsar på ett dyrare foder, för igentligen är det inte dyrare om man slår ut på hur mycket de behöver av respektive foder. Magnussons meat & biscuit är baserat på färskt nötkött, ägg och morötter
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Det man aldrig få glömma i denna djungel är att det är väldigt individuellt vilket foder som passar ens hund. Min hund har jag testar Hills, Purina och jag har inget gott säga om fodrena. När han var liten och kom från uppfödaren gick han på eukanuba, valpen vägrade äta det. Bytte då till Hills som han gillade men fick besvär med klåda och gick aldrig upp i vikt, han hade ingen ork av fodret. Purinan gillade han inte samt att han fick väldiga problem i analsäckarna, så då bytte jag till magnussons och det funkar bra. Han äter även Klass varje dag en halv korv. Så jag kan inte försvara de stora foderjättarna.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Hej ! Som finländare undrar jag vad Klass foder är ? Någon annan har pratat om Canidae (grain free) foder. I något forum har jag läst om "levande föda" som man själv kan blanda till då det gäller glutenallergi. Tips på ingredienser och beskrivning hur man blandar ihop något sådant. Allergin gäller i detta fall en 5 årig annars välmående och pigg tax.
Publicerat Januari 17, 201214 yr Klass är ett färskfoder! Ska du blanda själv så finns det halvfoder och du tillsätter kött själv!
Publicerat Januari 17, 201214 yr Jag har precis bytt på min Breton, har kört carrier och tänkte gå upp på ett energifoder av samma märke men han blev väldigt gasig med betoning på väldigt! Testade flera olika men hamnade till sist hos Magnusson work som jag kört på min husky jag hade tidigare. Nu mår han prima och inte en fis så långt näsan räcker. Men hundfoder är väldigt individuellt som någon ovan skrev och det stämmer. Testa ut foder efter säsong och ålder. Bara för att en unghund kör ett visst märke kanske det inte funkar när den blir vuxen. Men man får prova sig fram. Kontaktar man tillverkare eller generalagenten för de märken som är intressant brukar det inte vara något problem att få testförpakningar.
Publicerat Januari 17, 201214 yr På min Boxer och kompisens weimaran samt weimaran blandning körs det Doggy Professional. Säljs i matvaru handlen och på granngården bl a. Hundarna äter som besatta, fina i pälsen och det är väääldigt drygt. För min Boxer räcker en 18kg säck ca 7 veckor med den ordineringen till hennes vikt! Provat Carrier och en del andra foder, men det brukar resultera i att hon börjar fälla något kopiöst och boxer hår i fötterna är inget skönt alls. Så testa Doggy Professional är mitt tips, vi kör med Extra varianten! http://www.doggyprofessional.se/
Publicerat Januari 17, 201214 yr Någon som testat top race 30/22? hittat för 320kr/15kg och tycker det verkar ganska vettigt.
Publicerat Januari 27, 201214 yr Enligt forskarna på SLU ska färskfoder vara det foder som har minst risk för allergier och arvbarheten till valparna av klåda mm ska enligt dem minska av färskfoder ätande tikar med ca 75%. Vi kör med ett torrfoder från Halla - Aktiv blandat med färskfoder från Fodax - Much (så slipper vi använda frysen till hundmat) Samt märgben, älg klövar, grisöron och oxben.
Publicerat Januari 27, 201214 yr Mycket torrfoder här ser jag. Varför kan man undra? Hundens tänder är gjorda för mer avancerade saker än att äta torrfoder. Lite torrfoder blandat med färskfoder t.ex fodax samt då och då ben/slaktavfall gärna från älg. Billigt torrfoder räcker inte till när man jagar, de dyrare sorterna är bra, men lite tråkigt för ett djur som skall gnaga på ben och slita i blodigt kött.
Publicerat Januari 27, 201214 yr För många år sedan kom jag i kontakt med en sån här brukshundsklubb. De var så sanslöst sponsrade, hade en hel radda sjuka avtal med medlemmarna där det hävdades att eukanuba var det enda foder som man kunde ge till sin hund, allt annat var typ djurplågeri. Fodret var då mer än dubbelt så dyrt som det foder jag använde då och tja deras marknadsföring är lite lite för bra för att jag ska känna förtroende för dem. Sen kan man ju på kul räkna på vad det kostar att föda 8 stora hundar på Eukanuba.. Nej det är alltså inget alternativ. Mvh! Om du kör på ett billigare foder så får du ge fyra gånger så mycket i vissa fall för att få samma mängd energi i hunden så det är inte så dyrt.. jag likställer eukanuba och proplan som två riktigt bra foder.. sämre foder så orkar inte hundarna jaga 5 dar i sträck så kvaliteén lönar sig .. och givetvis preformance hela säsongen med foderminskning under sommaren så du slipper foderbyten
Publicerat Januari 27, 201214 yr Föresten som jag sagt tidigare i dessa trådar färskfoder "is da shit" färskt kött och ben är hunden optimerad för att äta.. Jag hämtade 150 kilo märgben häromdagen och det är redan slut men hundarna mår jävligt bra och luktar lika illa som husse
Publicerat Januari 27, 201214 yr Jag har precis bytt på min Breton, har kört carrier och tänkte gå upp på ett energifoder av samma märke men han blev väldigt gasig med betoning på väldigt! Testade flera olika men hamnade till sist hos Magnusson work som jag kört på min husky jag hade tidigare. Nu mår han prima och inte en fis så långt näsan räcker. Men hundfoder är väldigt individuellt som någon ovan skrev och det stämmer. Testa ut foder efter säsong och ålder. Bara för att en unghund kör ett visst märke kanske det inte funkar när den blir vuxen. Men man får prova sig fram. Kontaktar man tillverkare eller generalagenten för de märken som är intressant brukar det inte vara något problem att få testförpakningar. Tänk på att när man byter torrfoder så kan det ta upp till tre månader innan magen ställt om sig hos hunden med alla gaser och diareer som det kan ge.. byter man till färskfoder så är det ingen omställning för det är hunden gjord att äta och får normalt inga problem
Publicerat Januari 27, 201214 yr Om du kör på ett billigare foder så får du ge fyra gånger så mycket i vissa fall för att få samma mängd energi i hunden så det är inte så dyrt.. jag likställer eukanuba och proplan som två riktigt bra foder.. sämre foder så orkar inte hundarna jaga 5 dar i sträck så kvaliteén lönar sig .. och givetvis preformance hela säsongen med foderminskning under sommaren så du slipper foderbyten Hmm Eukanuba?! Så mycket diarré och hårfällning min boxer fick av det när hon var valp gör att jag ALDRIG skulle få för mig och ge det till någon hund! De bästa "torr" fodren jag har provar bli Nuttra Nuggets, McDog och Doggy Professional, färsk foder är inte möjligt och hantera när man bor i lägenhet. Man behöver stor frys kapacitet för att få bra flyt på det!
Publicerat Januari 27, 201214 yr Jag ger torrfoder till min hund och har alltid gjort det. Lämpligt foder är väldigt inviduellt mellan hundar och det kan absolut vara värt att prova sig fram. För mig är det viktigt att ge ett vetefritt foder då min hund visar överkänslighet mot just det. Dessutom vill jag inte betala för något som hunden ändå inte har någon nytta av. Priset har heller inte så mycket med det att göra. Det sämsta fodret för min hund var purina proplan. Skita 4 gånger om dagen, sår kring ögon och dålig päls.. Robur funkar men bara active and sensitive och där är både protein och fetthalt alldeles för dålig. Jag kommer inte skriva vad jag använder nu eftersom jag säljer det själv och tänker inte göra gerillamarknadsföring på vårt forum. Det jag tittar på när det gäller foder är främst innehåll. Kött, kyckling, fisk etc. ska utgöra huvuddelen av fodret. Jag ser gärna att det är köttmjöl av kyckling då proteinkoncentrationen blir större. (färskt innehåller vatten). Att sedan folk ojar sig för att köttmjöl innehåller restprodukter bryr jag mig inte om. Det är ju nämligen så att det färska köttet i viss hundmat inte är sånt som är lämpligt att sälja på ica som människoföda precis. Jag undviker också konserveringsmedel och sådant bjäfs. Hundfoder är ingen vetenskap. Om hunden fiser massor, får glanslös päls, skiter 2+ om dagen (utom vid jakt och hårdträning. Då skiter många hundar oftare), kliar sig, får utslag eller musklar dåligt. Prova byta foder, MEN gör det långsamt. Det bör ta ca 3 veckor-1 månad att byta foder helt. Aoch O är att om hunden mår bra och utvecklas som den ska så har du hittat rätt oavsett vad det står på säcken.
Publicerat Januari 28, 201214 yr Min skiter flera ggr om dan men köpte igår vuxenfoder och tänkte prova det. Bozita Maintenance ska hon få nu får vi se.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Någon som kör med eller har kört med Mästers foder? Kör med Pro plan till jämt tiken nu men skulle vilja byta till något svenskt.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Någon som kör med eller har kört med Mästers foder? Kör med Pro plan till jämt tiken nu men skulle vilja byta till något svenskt. Tror att det är det som Matte Holst kör med och även säljer, men kan ha fel....
Publicerat Mars 11, 201214 yr Tänk på att när man byter torrfoder så kan det ta upp till tre månader innan magen ställt om sig hos hunden med alla gaser och diareer som det kan ge.. byter man till färskfoder så är det ingen omställning för det är hunden gjord att äta och får normalt inga problem Körde ca 1,5 månader och ingen skillnad, det tycker jag räcker för att se att det inte fukade. Har kört färskfoder tidigare och visst är det bra men problemet är att om du ska ut 2 veckor på fjället eller 4 dagar i skogen så kan man tyvär inte ta med färskfoder och då det måste hållas fruset, så hunden måste köras in på torrfoder inför varje flerdagars i marken. Men har nu ett superbra foder som fukar kanon. Men det kan nog stämma att färskfoder är det foder som minst utlöser allergier etc. Sålängen man hittar något som fungerar är det ju toppen men vägen kan vara lång men jag tror att om man läser in sig på ett kvalitetfoder med så lite tillsattser (Vete) som Almenson sa går det nog agnska bra att hitta ett som fungerar.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Ett ämne där alla är saliga i sin tro...... Färskfoder...??! Betänk hur gamla vildhundar/vargar (om dom får vara ifred från jakt osv) blir av att endast äta "färskfoder". Visst med rätt inblandning av kött, inälvor och fett från olika olika djur/fisk kanske ger allt som en hund behöver. Men oftast är det resterna som inte går att krossa/mala till korv som blir färskfodret..... Lite samma är det med torrfoder också, men där är det kanske lättare att tillsätta från växt- mineralriket för att få ett mer komplett foder? Billigt foder brukar vara mer utfyllnad som inte ger hunden något. Dyrare ger mer energi och högre smältbarhet. Men det är inte alltid så att ett foder som är dubbelt så dyrt, ger dubbelt så mycket energi... Vissa fodermärken känns det som man betalar ett antal kr/kg för varumärket också(Reklam/varuprover mm). Själv använder jag High Energy Proffesional från Svenska hundfoder. Funkar bra till min Labbe, Stövare och Jämte. Vetefritt ser ut att vara ok samansatt i jämförelse med likvärdiga fast dyrare foder. Priset är dessutom humant fram för allt när man har några hundar. Dock vet jag inte om/hur fodret påverkar fertiliteten, då jag inte har parat någon hund. (Vet det skvallrades om sådana problem för några år sedan gällande några andra fodermärken....) Jag försöker även att ta reda på alla rester från älgjakten som jag maler och ger som färskfoder. Byter ut halva givan några dagar/vecka när det finns(oftast under jaktsäsong). Även lite märgben tar jag tillvara. Borde försöka fiska vårgädda och torka, som extra tillskott. Tyvär brukar det sluta med endast tanken.....
Publicerat Mars 12, 201214 yr Jag använder Eukanuba professional det funkar bra för min hund. hon har hafft en dumhet tidigare då vi varit iväg o jagat på nnat håll en hemma markerna annat foder då åt hon ite vägrade äta, men med detta så äter hon. Pälsen blev fin på hoh efter jag började med detta foder.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Körde ca 1,5 månader och ingen skillnad, det tycker jag räcker för att se att det inte fukade. Har kört färskfoder tidigare och visst är det bra men problemet är att om du ska ut 2 veckor på fjället eller 4 dagar i skogen så kan man tyvär inte ta med färskfoder och då det måste hållas fruset, så hunden måste köras in på torrfoder inför varje flerdagars i marken. Men har nu ett superbra foder som fukar kanon. Men det kan nog stämma att färskfoder är det foder som minst utlöser allergier etc. Sålängen man hittar något som fungerar är det ju toppen men vägen kan vara lång men jag tror att om man läser in sig på ett kvalitetfoder med så lite tillsattser (Vete) som Almenson sa går det nog agnska bra att hitta ett som fungerar. Visst kan du ta med färskfoder upp på fjället, Fodax har en variant som heter musch som skulle funka. Kör själv med fodax färskfoder numera och från att ha haft en tik med liten matlust till att hon äter hur mycket som serveras är en fröjd, hon är bättre i magen oxå. Har tidigare kört eukanubas professional och det har funkat bra det med förutom att inte jämten ätit upp, Boxern hade vi svårt att få något hull på med eukanubas foder oxå, såg ut som ett benrangel, men sen vi började med färskfodret så har hon blivit riktigt tjusig och har även börjat muskla på sig. Det är nog för att jag ska va salig i min tro på färskfoder.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Men min tanke är att det blir dåligt fort då det är upptinat eller håller det sig trots upptinat utan att bli dåligt Musch-varianten? Har haft en hund som höll på att stryka med tack vare färskfoder det är nog därför jag är lite skeptisk till att ta med det....
Publicerat Mars 12, 201214 yr Sedan jag gick över från olika torrfoder till i mitt fall Nordik färskfoder har jag blivit frälst i min tro. Som jag ser det så har torrfodret den enda fördelen att vara lätthanterligt. I övrigt är torrfoder dyrare, sämre näringsvärden + svårupptagliga näringsämnen (efter vad jag hört från en veterinär) Färskfoder är förvisso meckigt att såväl förvara som hantera. Men det är lätt värt det! Jag har i dagsläget personligen fått två andra hundförare att prova och de har blivit helt övertygade om alla fördelarna. När det gäller kortare fjällturer (~4 dagar) så har jag inte upplevt några problem alls med fodret.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Men min tanke är att det blir dåligt fort då det är upptinat eller håller det sig trots upptinat utan att bli dåligt Musch-varianten? Har haft en hund som höll på att stryka med tack vare färskfoder det är nog därför jag är lite skeptisk till att ta med det.... musch är en variant som ej är frusen och håller sig länge, ska förvaras i högst 18 grader har jag för mig och öppnad förpackning helst i kylskåp men en kylbag i en kallkälla i skuggan funkar ju lika bra... Vad var det som hände med din jycke?