Hoppa till innehåll

REKORDVIKT PÅ VILDSVIN?


bregotten

Recommended Posts

Hej alla glada därute!

vi satt och diskuterade vikt på vildsvin här på jobbet och jag undrar nu - Är det någon som vet vad sverige rekordet på vildsvin är???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det förefaller som om det finns obekräftade uppgifter om grisar mot 300 kg,

sanningshalten av detta är oklar.

Jag har själv sett 200+ kg nassar så att visst 200+ är inte rekord i sig men stort.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drygt 300kg sägs det, skjuten i skåne av en viss calle.

Galten var tydligen ett monster som åt kalvar av nötkreatur och fick sin fina vikt av att den hade en defekt testikel :)

Om nu detta är sant eller ej, vet jag inte :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har en person här på jobbet som påstår att det skjutits en galt på "en bra bit över 300kg" här i södermanland, utåt mörkötrakten för att vara mer exakt!

jag har svårt att tro på detta och därför vill jag kolla sanningshalten i det!

jag vet att det finns ganska stora bestar i detta land då jag har en vän som klippte en 216kg galt förrförra hösten och jag har sett en bild på en skjuten galt i en tidning på 246kg för något år sedan...men ett djur på över 300 här i vår natur har jag svårt att tro på!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

280-290 kilo levandevikt finns dokumenterad från Hishult i Halland sen ryktas det om en 330 kilos galt från Nybro men det är odokumenterat.

Den största jag har sett vägde 232 kilo och det var en koloss när man stod bredvid den när den hängde! :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en som var med och vägde en på 420 kg skjuten nere i småland. Dock då en som blev utsläppt från ett hägn, vet inte om det var 80-talet eller kanske tidigare endå. Tydligen fanns inge gris i trakten innan denna gubbe släppte ut sina för att han inte fick ha dom kvar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv skjutit en på 218 kg, men har aldrig sett någon som varit i närheten av det sedan.

Ett bra tips att få upp vikten på stora gäddor och grisar är att använda en gammal våg som graderas i skålpund. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller riktigt stora vildsvin i sverige så är de väl ofta inblandade med tamsvin. Frågan är väl var gränsen går för vad som är ett renrasigt vildsvin (Sus Scrofa) och i s f vad rekordvikterna är för ett sånt.

Enl. SJF vilt&vetande så är annars gränsen runt 200kg för ett stort vildsvin men det finns ju andra underarter som blir större "I östra och sydöstra Europa tar utbredningen vid av den storvuxna Sus scrofa attila, som kan bli dubbelt så tungt som det svenska vildsvinet.".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på ett föredrag med NVV's Christer Pettersson, han hade med sig ett skinn från en galt skjuten utanför Uppsala som enligt uppgift ska ha vägt 225 kg.

Det skinnet tyckte jag var rejält stort och bestämde mig för att mycket större än så behövde dom inte bli i alla fall...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

280-290 kilo levandevikt finns dokumenterad från Hishult i Halland sen ryktas det om en 330 kilos galt från Nybro men det är odokumenterat.

Den största jag har sett vägde 232 kilo och det var en koloss när man stod bredvid den när den hängde! :blink:

Hishult ligger bara ett par mil härifrån! Så det var dit den drog... ;) Jo, den skall vara dokumenterad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sen ryktas det om en 330 kilos galt från Nybro men det är odokumenterat.

Skulle kunna va "storbiffen" den jag sköt som anföll Jacob, vägde 85 kilo slaktad. ett litet missförstånd o levandevikten ca170 kilo kan tas för slaktvikt o vips så har vi en +300 kilosgris.

Vikter som jag har väldigt svårt o tro existerar i vilt tillstånd.

En galt i fångenskap som får leva till kapital ålder o lite till.. kan nog lätt nå dessa vikter med överfodring o ingen gympa ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna va "storbiffen" den jag sköt som anföll Jacob, vägde 85 kilo slaktad. ett litet missförstånd o levandevikten ca170 kilo kan tas för slaktvikt o vips så har vi en +300 kilosgris.

Vikter som jag har väldigt svårt o tro existerar i vilt tillstånd.

En galt i fångenskap som får leva till kapital ålder o lite till.. kan nog lätt nå dessa vikter med överfodring o ingen gympa ;)

Testikelfel som ruckar på hormonbalansen kan väl också ge defekter i form av enorm överväxt?

Vill minnas att grisen från Halland hade just testikelfel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testikelfel som ruckar på hormonbalansen kan väl också ge defekter i form av enorm överväxt?

Vill minnas att grisen från Halland hade just testikelfel...

Testickelfel..

kan de leda till minskad sexlust... ja... kommer inte ihåg va de kan tänkas heta hos djur..

Men en kastrerad kat tex brukar bli rätt feta..

De finns lixom inget som "drar" dem runt byugden..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vikter som jag har väldigt svårt o tro existerar i vilt tillstånd.

En galt i fångenskap som får leva till kapital ålder o lite till.. kan nog lätt nå dessa vikter med överfodring o ingen gympa ;)

Här håller jag nog med ! Med den ringa erfarenhet jag har av vildsvin.

De största här i kring som är skjutna har jag skjutit själv och den tyngsta va mkt riktigt den fetaste ! (160kg)

Har en granne som sköt en JÄVLIGT STOR GRIS (enligt dem själva) som vägde bra mkt över hundra hundra kilo.

Ungefär så stor som den jag sköt sist som vägde 70kg !!!!

Fan va folk överdriver !!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonstans i bakhuvudet mal en tanke, är det inte så att i alla fall tamsvin inte har någon egentlig slutvikt/största storlek? Storleken bestäms av dels tillgången på föda samt levnadstiden, alltså god tillgång på mat och ett långt liv är lika med stor gris.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någonstans i bakhuvudet mal en tanke, är det inte så att i alla fall tamsvin inte har någon egentlig slutvikt/största storlek? Storleken bestäms av dels tillgången på föda samt levnadstiden, alltså god tillgång på mat och ett långt liv är lika med stor gris.

Det stämmer in på mig i alla fall... :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det stämmer in på mig i alla fall... :P

+1 på den! :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...