Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inte svårt att fattar varför vi fått maskjävlen i landet

Featured Replies

Publicerat

Åker ju omkring i södra änden av landet och jag ser många , många utlandsregggade bilar med semestrande ägare som har hund med på semestern.

Självklart har Dvärgbandmasken kommit in via semestrande hundar från smittade länder.

Heja EU...:angry:

Publicerat

Och så hörde jag att SVA inte skulle ta emot nå fler rävar för att pengarna va slut :S

Publicerat

Jag delar helt din uppfattning där...gränserna är ett såll i detta avseende... :angry::( Vi har ett bra regelverk men kontrollen vid gränserna är av olika anledningar (mest kostnad antar jag) minimal. Framöver kommer dock kraven på avmaskning antagligen slopas...eller att det skall ske på djurägaransvar (dvs det behövs inget veterinärintyg)...allt för den fria rörligheten inom EU. Fri rörlighet och handel är ett mantra som går före smittskydd, djurskydd och allt annat verkar det som :wacko:

Publicerat
  • Författare

Visst är gränsen ett såll...

Man var ju med när det va 3 eller om de va 6 månaders karantän innan man fick föra in hund i landet.

Då kunde man till o med polisanmäla en hund på utlandsreggad båt tex.

Nu reagerar jag likadant så fort jag ser utlänsk hund.. fast så inser jag direkt att det numera är helt ok...:angry:

Sen.. varför dra omkring med hund i varm bil hela semestern ??

Med det omak och planering det kräver. Inte lämna hunden i bilen och någon måste se till jycken ständigt osv.

De har det faen så mycket bättre på nått pensionat.

Lämnat mina på pension. Men visst faen saknar man kräken..

Publicerat

å från och med 2012 behöver inte de införda hundarna vara avmaskade om de kommer från EU :blink:

Observera att avmaskningskravet kvarstår under hela 2011 trots fyndet av rävens dvärgbandmask i Sverige. Kravet slopas dock den 1 januari 2012.

http://www.jordbruks...7a18000728.html

//

Hörde samma igår av min chef igår som som nyss hemkommen från husbilsemester i Europa. Där hade det varit gott om Svenska hundar och hundägare.

Min chef hade pratat med en svensk dam som avdramatiserade det här med dvärgbandmask, det var minsann inte så farligt och hon trodde på alvar att det inte var någon risk för smitta om man bara höll sig från att plocka bär närmast stigen?

Europeiska hundturister i Sverige kan säkert vara en riskkälla, men jag tror att vanliga, korkade och naiva Svenssons är värst, för inte har väl vår lilla söta Fluffy fått i sig något olämpligt och hon tycker inte att de där tabletterna smakar gott...

Publicerat

"Europeiska hundturister i Sverige kan säkert vara en riskkälla, men jag tror att vanliga, korkade och naiva Svenssons är värst, för inte har väl vår lilla söta Fluffy fått i sig något olämpligt och hon tycker inte att de där tabletterna smakar gott..."

:lol:

Publicerat

Åker ju omkring i södra änden av landet och jag ser många , många utlandsregggade bilar med semestrande ägare som har hund med på semestern.

Självklart har Dvärgbandmasken kommit in via semestrande hundar från smittade länder.

Heja EU...:angry:

+ alla illegala smuggelhundar som dras in i landet, de är garanterat inte avmaskade.....

Publicerat

å från och med 2012 behöver inte de införda hundarna vara avmaskade om de kommer från EU :blink:

Observera att avmaskningskravet kvarstår under hela 2011 trots fyndet av rävens dvärgbandmask i Sverige. Kravet slopas dock den 1 januari 2012.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel.4.37cbf7b711fa9dda7a18000728.html

//

Hur pantande får man vara? Men Jordgubbsverket excellerar ju knappast med sin intelligens :(

Publicerat

Hörde samma igår av min chef igår som som nyss hemkommen från husbilsemester i Europa. Där hade det varit gott om Svenska hundar och hundägare.

Min chef hade pratat med en svensk dam som avdramatiserade det här med dvärgbandmask, det var minsann inte så farligt och hon trodde på alvar att det inte var någon risk för smitta om man bara höll sig från att plocka bär närmast stigen?Europeiska hundturister i Sverige kan säkert vara en riskkälla, men jag tror att vanliga, korkade och naiva Svenssons är värst, för inte har väl vår lilla söta Fluffy fått i sig något olämpligt och hon tycker inte att de där tabletterna smakar gott...

den där damen borde få testa på att ha dvärgbandmasken, sen kan hon uttala sig om masken är så farlig eller inte....

man blir så f-b på dessa okunniga människor som ska förstå sig på och uttalar sig om det som dom inget vet nåt om....

Publicerat

Avmaskas vargarna som vandrar in över gränsen :ph34r:

Publicerat

Avmaskas vargarna som vandrar in över gränsen :ph34r:

Invandringen av varg är ju marginell i jämförelse med alla hundar som åker in och ut och smugglas in. ATT masken finns (eller att den skulle komma förr eller senare) är väl ingen väl bevarad hemlighet. Men oförståndiga människor som påskyndar spridningen är ju ganska onödigt...

Publicerat
  • Författare

Är väl tyvärr bara en tidsfråga innan vi har rabies i landet oxå...

Publicerat

Är väl tyvärr bara en tidsfråga innan vi har rabies i landet oxå...

det har vi redan

Publicerat
  • Författare

det har vi redan

Jo det har väl varit nått fall om jag mins rätt men inte så det spridit sig mer än dessa enstaka fall ?

Publicerat

Jo det har väl varit nått fall om jag mins rätt men inte så det spridit sig mer än dessa enstaka fall ?

japp pepper peppar ta i trä