Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kontakten med vilt

Featured Replies

Publicerat

Hej, jag har en 14v tollarvalp här hemma som ännu inte träffat på vilt

Jag har 3 skator nere i frysen men jag vill inte ta fram dem innan jag vet vad jag ska göra med dem, och framförallt vad lilla tollaren ska göra med dem.

Jag är helt grön när det gäller jakthundar så jag har ingen koll alls.

Hur ska första kontakten med vilt gå till? Ska hon bara få lukta eller är det ok om hon biter/bär på viltet? Vad gör jag om hon börjar äta på skatan? Vet inte om hon är tillräckligt bra tränad för att låta bli att äta på något så gott... Ska jag vänta då?

På vilket sätt går man vidare efter första viltkontakten? Finns det något "steg för steg" att följa?

Har läst en massa böcker men det står olika i alla och jag får ingen ordning på det.

Tacksam för svar,

mvh Simon

Publicerat

Ingen som har erfarenheter av att jaga med Tollare? Inlärning osv?

Erfarenhet av apportörer är jag säker på att det finns en hel hög ombord på vårt forum...

det är VIKTIGT VIKTIGT att alla delar med sig av sina bästa råd och tips då detta är en framtida jaktkamrat för mig ^_^:rolleyes:

I övrigt välkommen hit Simon... Skriv ett inlägg bland presentationerna tycker jag ;)

Publicerat

Hej!

Hör av er om ni behöver hjälp!

Jag bor i Kungsör, så det är ganska nära :)

/Mia

Publicerat

Nybliven apportörägare också, första kontakten med lite upptinade fåglar var att de låg på golvet/marken och hon fick lukta på dem. Jag kontrollerade avståndet genom att hålla henne, så att hon inte kom till att bita.

Detta har upprepats de gånger jag kommit intill vilt med henne...

Vet inte om det är "rätt", men så gjorde jag.

Publicerat
  • Författare

Nybliven apportörägare också, första kontakten med lite upptinade fåglar var att de låg på golvet/marken och hon fick lukta på dem. Jag kontrollerade avståndet genom att hålla henne, så att hon inte kom till att bita.

Detta har upprepats de gånger jag kommit intill vilt med henne...

Vet inte om det är "rätt", men så gjorde jag.

Det låter ju som en vettig början tycker jag. Då får hon ju i alla fall in lukterna i huvudet!

Mia: Hjälp behöver man alltid! :) har du några korta tips som du kan dela med dig av redan här?

Mvh Simon

Publicerat

Ta fram och tina dem och se efter hur hon reagerar när hon får se dem. Jag hade nog tagit undan fågeln utan att tillrättavisa om en så ung hund börjat gnaga på dem. Se till att fåglarna håller hög kvalite dvs inte trasiga och blodiga i början så minskar risken för tugg.

Publicerat
  • Författare

Ta fram och tina dem och se efter hur hon reagerar när hon får se dem. Jag hade nog tagit undan fågeln utan att tillrättavisa om en så ung hund börjat gnaga på dem. Se till att fåglarna håller hög kvalite dvs inte trasiga och blodiga i början så minskar risken för tugg.

Yes, då börjar jag så. hur länge gör jag detta då? När kommer nästa "steg" och vad är det för steg?

Måste hon apportera perfekt innan jag kan gå vidare? Hon är ju bara några månader gammal så det är ju rätt länge tills hon fixar det.

Tack för svar allihopa det är mycket välkommet :)

Publicerat

Yes, då börjar jag så. hur länge gör jag detta då? När kommer nästa "steg" och vad är det för steg?

Måste hon apportera perfekt innan jag kan gå vidare? Hon är ju bara några månader gammal så det är ju rätt länge tills hon fixar det.

Tack för svar allihopa det är mycket välkommet :)

Hejsan !

Köp Anders Landins DVD:er så tränar jag min valp och så tränar jag min unghund. Speciellt filmen om unghund ger många bra tips på hur apport tränas in. Ja ! jag vet att du inte har en stående fågelhund- men apportinlärningen torde ju fungera ypperligt även för dig och din hund.

MVH: Tjäder

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Köp Anders Landins DVD:er så tränar jag min valp och så tränar jag min unghund. Speciellt filmen om unghund ger många bra tips på hur apport tränas in. Ja ! jag vet att du inte har en stående fågelhund- men apportinlärningen torde ju fungera ypperligt även för dig och din hund.

MVH: Tjäder

Ska kika på det, låter ju jättebra! Tack för tipset!

Är det annars någon som vet någon annan duktig hundtränare som har bra DVD:er för apportörer? Skulle ju inte skada med fler filmer!

Mvh Ensim

Publicerat

Jag har börjat med dummy som de får apportera och när detta funkar så har jag helt sonika bara bytt ut den mot en duva. (givetvis visar jag hunden fågeln innan jag kastar den)

Hundarna är ju avlade för detta och har detta medfött - det vi tränar är hur vi skall jobba tillsammans som ekipage.

Dock är det viktigt att man tonar ner känslorna, oavsett om det funkar eller ej, för annars blir de på tok för upphetsade.

Mina hundar var i alla fall helt med på noterna redan vid första försöket och eftersom jag använde duvor initiellt så lärde de sig att man inte får tugga eftersom de lätt släpper fjädrarna.

Jag vet de som förespråkar att man sätter fast fjädrar på en tennisboll eller liknande för att vänja valparna som små men jag tror inte man behöver detta på en riktig apportör.

Denna erfarenheten är dock bara baserad på två hundar :blush:

Publicerat
  • Författare

Bra tips här nu, DVD:erna verkar ju faktiskt riktigt bra, ska beställa hem några på momangen!

Wizard: Kanske jag överarbetar lite, som du säger så är dom ju avlade för att apportera fågel och det kanske inte är så extremt noga att följa någon "stegvis progression" bara man ser att resultatet blir önskvärt på hunden. Det ska nog ordna sig, hon är ju fortfarande bara en liten valp! Tack för svaren, allt är hjärtligt välkommet :)

Publicerat

Bra tips här nu, DVD:erna verkar ju faktiskt riktigt bra, ska beställa hem några på momangen!

Wizard: Kanske jag överarbetar lite, som du säger så är dom ju avlade för att apportera fågel och det kanske inte är så extremt noga att följa någon "stegvis progression" bara man ser att resultatet blir önskvärt på hunden. Det ska nog ordna sig, hon är ju fortfarande bara en liten valp! Tack för svaren, allt är hjärtligt välkommet :)

"Tänk-Planera-Träna" tillämpar jag i all hundträning. "Vad" är det jag ska träna, "Hur" ska jag träna (och vad kan gå "fel", och hur löser jag det i så fall?) och "Genomför". Utöver detta finns ju spontana beteenden som man kan "fånga". Men om det är träning så försöker jag fokusera på det vi tränar. Vissa saker går fortare/lättare än andra pga hundens egenskaper, men struktur hjälper i alla fall mig att (förhoppningsvis) få önskat resultat.