Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Hej, är på jakt efter ett byxpar som först och främst skall användas i jakt och har börjat snegla på fjällrävens byxor men undrar vilken modell som man skall köpa? har tittat på Iceland och hunter hydratic men vilken textil skall man ha om man bedriver mycket passjakt med högsta prio att byxan är vind och vattentät :rolleyes:

och har ni någon bra internetaffär som har förmånliga priser och god service? -_-

Publicerat

G-1000 är inte vattentätt. Hur mycket du än vaxar tyget...

Publicerat

Nä visst är det så, G1000 blir aldrig vattentätt. Men det blir bra och torkar fort. Men vill han ha byxor så man kan slå ner ändan direkt på blöt mark så vill man nog ha de andra.

Publicerat

men hur pass vattentäta blir de? i stil me gore-tex?

Publicerat

men hur pass vattentäta blir de? i stil me gore-tex?

Du har tur - nu kommer jag in i bilden. Jakt kan jag inte allt om - men nu snackar vi vandring, och där är jag mer än kvalificerad! Kom just hem från Kebnekaise (igår faktiskt). Gick upp på toppen i onsdags, och det regnade från toppstugan till toppen tillbaka till Fjällstationen (6h ihållande regn betyder det - jag gick såklart västra leden). Jag hade på mig ett par FJ PAK-5. De har stretchpaneler vid låren, och förstärkningar i G-1000 över byxben och knän och på rumpan. Detta är mina erfarenheter - har testat allt från Gore-Tex till Hydratic till G-1000/stretch-kombination (PAK-5/Kebnekaise-byxan) till rena G-1000 (Vidda/Iceland):

Gore-Tex: Vind och vattentätt, och andas helt OK. Fungerar toppen vid halvintensiva aktiviteter - men vid vandring... AJAJAJ. Vid en toppbestigning blir man ALLDELES för varm. Det andas helt enkelt inte tillräckligt snabbt. Regnar det är man varm dock (regnet kommer inte igenom - men man blir blöt av sin egen svett=fortfarande varm). Blöt blir man!

Hydratic: Samma som Gore-Tex, fast FJ's egen textil. Bättre enligt mig. Vid halvintensiv jakt - pyrshjack (stavning?) fungerar det toppen!!! Det gör Gore-Tex med. Men till en hundförare blir man bara svettig - dock varm.

G-1000/Stretch: Bäst enligt mig! Vid intensiv jakt - hundförare osv. fungerar detta toppen. G-1000 klarar alla grenar, men blir blöt (vaxet hjälper INTE mycket!!!) och stretchen blir bara fuktig - med långkalsonger är du varm och glad! Blöt blir du - men inte "svett-blöt" som med G-T/Hydr. Helt klart bäst om du är hundförare.

Ren G-1000: GLÖM DET!!! Vissa gamlingar svär vid sina Vidda. Visst funkar dem, men går man eller om det regnar, så blir man blöt. Och med Viddas/Icelands dubbla förstärkningar i G-1000 torkar de INTE i jaktstugan på 10 minuter. I så fall - skaffa ett par gamla M-59 brallor - samma skit till en ringa summa. Pappa gick i Vidda till Keb detta år och förra. Förra året blev han svettig, och i år blev han blöt av regnet. Inte torkade dem fort heller.

Mitt tips:

-Hundförare / Fritidsbyxa / OK vid lite regn: G-1000/Stretch = PAK-5, Kebnekaise-byxan, eller Lundhags Traverse (Pro - bättre än normala Traverse byxan!).

-Pyrchjakt / Passskytt: Gore-Tex/Hydratic = Chevalier, SwedTeam, FJ Hydratic. Bättre byxor är av märkena Tierra, Klättermusen, Arc'Teryx, Marmot, Haglöfs - men dessa prasslar och är INTE jaktbyxor - dock bra vid vandring om man an tänka sig att bli svett-blöt (varm är man dock - av svett ;D).

Mitt eget val i skogen: PAK-5! G-1000 och stretch FTW! Lite blöt blir man, men man slipper plastpåsen till byxa man får vid köp av G-T eller Hydratic. Men jag går ju också mycket!!! Skulle jag sitta passkytt (eller långsam pyrshjakt) skulle det bli G-T/Hydratic.

Publicerat

Hej, är på jakt efter ett byxpar som först och främst skall användas i jakt och har börjat snegla på fjällrävens byxor men undrar vilken modell som man skall köpa? har tittat på Iceland och hunter hydratic men vilken textil skall man ha om man bedriver mycket passjakt med högsta prio att byxan är vind och vattentät :rolleyes:

och har ni någon bra internetaffär som har förmånliga priser och god service? -_-

Naturkompaniet eller Outnet är bäst. Bäst är nog Naturkompaniet vis köp av FJ produkter - FJ äger ju Naturkompaniet (Fenixgruppen) - så blir det problem är det GRYMMA med service!

Publicerat

Så för att förtydliga:

Hundförare= G-1000/Stretch. Man blir blöt hur man än gör - antingen av vatten (G-1000/Stretch) eller av svett (G-T/Hydr). Med långkalsonger och G-1000/Stretch är man bekvämt fuktig.

Passytt= G-T/Hydr. Man blir inte svettig, och eventuellt regn hålls borta av membranet! Glöm att vandra dock!

Publicerat

Tycker dessa funkar bra som sommar byxor,men för jakt tycker jag dom blir för snabbt blöta.Testa rivers west byxor som är vatten täta och andas bra mycket bättre än fjällrävens värsta...