Publicerat September 9, 201114 yr Jag har en wachteltik som är 5 månader gammal som har varit mycket lös i skog och mark och visat att jaktintresset finns, drev på hare, räv och rådjur men.... jag har inte tränat apport för fem öre. Ska nu i helgen ut och jaga duva där det brukar resultera i 50-100 skjutna duvor. Jag har varit på skjutbana med henne och det har inte varit några problem med smällarna men klarar hon vara med på duvjakten utan att det blir för mycket? Hur hade ni gjort?
Publicerat September 9, 201114 yr Jag har en wachteltik som är 5 månader gammal som har varit mycket lös i skog och mark och visat att jaktintresset finns, drev på hare, räv och rådjur men.... jag har inte tränat apport för fem öre. Ska nu i helgen ut och jaga duva där det brukar resultera i 50-100 skjutna duvor. Jag har varit på skjutbana med henne och det har inte varit några problem med smällarna men klarar hon vara med på duvjakten utan att det blir för mycket? Hur hade ni gjort? Hade med min på lite måsjakt när den var 4 månader, sköt iofs lite 22a innan med henne vid sidan. Å andra sidan är det en tysk så den tycker bara det är skoj när det smäller... Men det kan vara bra att vara med hunden och uppmuntra i början, för en skotträdd hund är inget kul alls...
Publicerat September 9, 201114 yr Jag hade tagit med och testat. Funkar det dåligt hade hunden fått vänta en bra bit bort i bilen.
Publicerat September 9, 201114 yr Jag har en wachteltik som är 5 månader gammal som har varit mycket lös i skog och mark och visat att jaktintresset finns, drev på hare, räv och rådjur men.... jag har inte tränat apport för fem öre. Ska nu i helgen ut och jaga duva där det brukar resultera i 50-100 skjutna duvor. Jag har varit på skjutbana med henne och det har inte varit några problem med smällarna men klarar hon vara med på duvjakten utan att det blir för mycket? Hur hade ni gjort? Det är lätt att bli absorberad av jakten och då glömma bort att iakta hundens reaktioner. Kan visa små tecken på skotträdsla som sedan ökar. Antar att du ändå inte har ambitionen att använda den som apportör ännu då du inte tränat det? Jag hade väntat, med en 5-månaders hund har du möjlighet till många års bra jakt utan att stressa.
Publicerat September 9, 201114 yr Författare Det är lätt att bli absorberad av jakten och då glömma bort att iakta hundens reaktioner. Kan visa små tecken på skotträdsla som sedan ökar. Antar att du ändå inte har ambitionen att använda den som apportör ännu då du inte tränat det? Jag hade väntat, med en 5-månaders hund har du möjlighet till många års bra jakt utan att stressa. Det viktigaste för mig med den hunden är att den blir en bra klövviltshund, skulle jag kunna få den att apportera skulle det givetvis vara till glädje men den delen kommer att användas 2-3 gånger per år. Planerna var att jaga in den på klövvilt och sedan lära den apportera i och med att klövviltjakten sysslar jag med mest. Fel eller rätt tänkt?
Publicerat September 9, 201114 yr Min personliga och defintivt inte hunduppfödnings/fostringsvana reaktion är nej, du skall inte ta med hunden till den jakten, för mycket oväsen och det förefaller som om du avser att jaga/skjuta också. Vidare om du vill ha en hund för jakt på klövvilt är det nog lämpligt om du präglar hunden på det när den nått en större mognad. Hasta långsamt är ett gott rättesnöre. /Christian
Publicerat September 9, 201114 yr Det viktigaste för mig med den hunden är att den blir en bra klövviltshund, skulle jag kunna få den att apportera skulle det givetvis vara till glädje men den delen kommer att användas 2-3 gånger per år. Planerna var att jaga in den på klövvilt och sedan lära den apportera i och med att klövviltjakten sysslar jag med mest. Fel eller rätt tänkt? Du kan gott jobba både med apporten och klövviltsjakten med tiken på en gång då det är så vitt skillda moment. Däremot skulle jag inte ta med en så pass ung hund att vara med medans ni pangar ett par hundra skott. Kan lätt bli fel då. Detsamma gäller om du stoppar in henne i bilen, håll koll på hennes reaktioner. Du som förare och hela situationen är annorlunda jämfört med skjutbanan och det i sig kan stressa upp henne även om det inte alls är säkert är det alltid bra att hålla koll så det inte blir problem senare.
Publicerat September 9, 201114 yr Det viktigaste för mig med den hunden är att den blir en bra klövviltshund, skulle jag kunna få den att apportera skulle det givetvis vara till glädje men den delen kommer att användas 2-3 gånger per år. Planerna var att jaga in den på klövvilt och sedan lära den apportera i och med att klövviltjakten sysslar jag med mest. Fel eller rätt tänkt? Varken fel eller rätt Går att lära en äldre hund apportera, men det är enligt mig bra att träna kravlös apportering med en valp/unghund. Flera fördelar, du jobbar med hunden och skapar "teamkänsla" och är rolig och stimulerande träning som bryter av mot vanliga dressyren.
Publicerat September 9, 201114 yr Jag skulle inte ha tagit med en såpass ung hund på duvjakt. Känslig ålder och intensivt skjutande, jag skulle aldrig chansa.
Publicerat September 23, 201114 yr Jag skulle inte ha tagit med en såpass ung hund på duvjakt. Känslig ålder och intensivt skjutande, jag skulle aldrig chansa. Skall du jaga så gör det, MEN lämna en så ung och oerfaren hund hemma tills du hunnit träna den lite i apporteringens konster etc. Troligtvis har du ingen eller väldigt dålig koll på hur hunden reagerar under jakten om du samtidigt skall jaga själv. Kan inte hunden apportera vid jakten så har den definitivt inget där att göra. Då blir den snarare en belastning i stället.
Publicerat Maj 20, 201313 yr Skulle lämnat hunden hemma, och först se till att jag har tränat grunderna hemma. Jag tar inte med mina hundar på jakt förrän runt året beroende på hur "mogna" de är. Det tar tid att lära känna sin valp och när den är 5 mån har jag fortfarande inte lärt känna min valp ordentligt. Jag vill veta hur den reagerar på vissa saker som skott, stora retningar osv. Endel hundar är ju coola i sig själva, och andra ser allt och hetsar lätt upp sig. Den sistnämda sorten skulle jag vara försiktig med att ta med på jakt tills den blivit drygt året, då jag har en bra grundlydnand och jag vet att den fixar det. Om den följer med för tidigt och inte är mogen och stressar upp sig så är det vad den kommer ihåg till nästa jakttilfälle. Jag skulle skynda långsamt och då kunna jaga med den i framtiden då den har mognat. Mvh Cathrine
Publicerat Juni 28, 201312 yr Jag hade aldrig tagit med en så ung hund på jakt, se till att få ordning på lydnad och träna den ordentligt innan du släpper på jakt. Jag gissar att andra jägare också skulle bli irriterade om en unghund utan kontroll springer omkring framför bössorna när man minst anar. Jag tror också det gör med skada för hundens utveckling att få göra lite som den vill i början, det är mycket svårare att bli av med ett felaktigt inlärt beteende än att göra rätt från början. Skynda långsamt är mitt råd. MVH Magnus
Publicerat Juni 29, 201312 yr Tjena! Håller på med både klöviltshundar samt apportering. Om du ska använda hunden till både klövvilt samt fågel, är mitt tips att börja med apportering. För där har du lydnaden. Det kan lätt hända att hunden blir alldeles för het under jakt situationer på fågel om du börjar med klövvilt. DEt är inte kul att ha en hund som knallar, piper osv under en fågel jakt. För under fågel jakten så vill i alla fall jag inte behöva koncentrera mig på hunden utan kunna göra det på jakten. En hund som gör precis de man säger till den. Istället för att ha en hund som skiter i vad man säger. Så är de mycket trevligare att ha en lydig hund. Jag själv hade inte tagit med hunden under en jakt situation förrens jag känner att jag har lydnaden under full kontroll. Där emot är det bra att träna skott. Men DOCK när du har full fokus på hunden.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Nu är tråden snart 2 år så unghunden har hunnit mogna till sig ;-) Har två spaniels, 4 och 2. De mognar sent. Först i år ska den yngste släppas ordentligt på klöv. iPad Tapatalk HD