Publicerat Oktober 14, 201114 yr Behöver nog skaffa en valp inom nått år till "busjakten" alltså jaga efter tabellen. Ja allså vad krävs, vad kostar det, hur bökigt är det, vilken är den lägsta åldern på valp man kan ta in osv. ? Har kontakter som kan hjälpa mig leta valp så det är inte bekymmret. Jag vet vad jag vill ha och vad vilka krav på föräldrahundarna jag kräver m.m..
Publicerat Oktober 14, 201114 yr lite matnyttigt i länken http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/forandringarinforsel/kopahundellerkattutomlands.4.6920cb9813122f26a5e80003237.html
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Det här hade jag på näthinnan för några år sen, men regler ändras och minnet suddas ut, det är inte så svårt kan kolla med några i branschen som jag vet jobbar på i hundspåret!
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Författare Skummat lite i länken och det verkar ju inte sådär jätte knepigt. En valp går alltså ta in utan rabies vacinering upp till den är 90 dar. Chipsmärkning är obligatorisk och avmaskning mot rävbandmask o va de nu va Såväl som intyg från leg vet att det skett och intyg från uppfödaren att valpen inte varit i kontakt med smittbärare andra djur. Tillstånd för införsel från jordbruksverket kostar 900:- Gäller o få tag på en välvillig uppfödare så det inte skiter sig tidsmässigt. Va kostar en valp i Tyskland ?
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Författare får jag fråga vad du planerar att ta in för ras ? Jag skev ju "busjakt" jagar ju allt efter tabellen.. Funderar på att leta upp en riktigt bra wachtel. Är i behov av sån..även apportdelen, finns inga andra raser som passar min jakt och mitt levene bättre.. Den gamle håller väl ett par år till men det tar ju ett par år att få till en färdig hund så det är väl till att ta tag i det nu... Finns givetvis bra avelsmaterial här i landet oxå men det kunde va kul att prova på och importera en själv. Jag vet vad jag vill ha i egenskaper, drevtider, skärpa, grismeriterad osv Jag anser nog att jag har stora möjligheter att "blidka" rätt uppfödare så jag kan få tinga valp. Ser nu oxå i almanackan att det blir j-vligt mycket jakt i år.. frun kommer nog bli ensamstående fram till februari är jag rädd....
Publicerat Oktober 14, 201114 yr Jag skev ju "busjakt" jagar ju allt efter tabellen.. Funderar på att leta upp en riktigt bra wachtel. Är i behov av sån..även apportdelen, finns inga andra raser som passar min jakt och mitt levene bättre.. Den gamle håller väl ett par år till men det tar ju ett par år att få till en färdig hund så det är väl till att ta tag i det nu... Finns givetvis bra avelsmaterial här i landet oxå men det kunde va kul att prova på och importera en själv. Jag vet vad jag vill ha i egenskaper, drevtider, skärpa, grismeriterad osv Jag anser nog att jag har stora möjligheter att "blidka" rätt uppfödare så jag kan få tinga valp. Ser nu oxå i almanackan att det blir j-vligt mycket jakt i år.. frun kommer nog bli ensamstående fram till februari är jag rädd.... hade en smyganing på att det var wachtel du menade men var bäst att fråga iaf har själv en liten fundering på att skaffa en wachtel iom jag vill ha en allround-hund då labben tyvärr inte fick dom egenskaperna jag ville ha men men är man novis så är man
Publicerat Januari 15, 201214 yr Skummat lite i länken och det verkar ju inte sådär jätte knepigt. En valp går alltså ta in utan rabies vacinering upp till den är 90 dar. Chipsmärkning är obligatorisk och avmaskning mot rävbandmask o va de nu va Såväl som intyg från leg vet att det skett och intyg från uppfödaren att valpen inte varit i kontakt med smittbärare andra djur. Tillstånd för införsel från jordbruksverket kostar 900:- Gäller o få tag på en välvillig uppfödare så det inte skiter sig tidsmässigt. Va kostar en valp i Tyskland ? Skummat lite i länken och det verkar ju inte sådär jätte knepigt. En valp går alltså ta in utan rabies vacinering upp till den är 90 dar. Chipsmärkning är obligatorisk och avmaskning mot rävbandmask o va de nu va Såväl som intyg från leg vet att det skett och intyg från uppfödaren att valpen inte varit i kontakt med smittbärare andra djur. Tillstånd för införsel från jordbruksverket kostar 900:- Gäller o få tag på en välvillig uppfödare så det inte skiter sig tidsmässigt. Va kostar en valp i Tyskland ? Hej prata med en härom dagen som impoterat några hundar han sa att valppriset i Tyskland ligger mellan 6-8 tusen
Publicerat Mars 2, 201214 yr Att ta in en valp från tyskland är inga problem, dock ska den ju ha ett pass även om den inte behöver rabiesvaccin. Ska du regga den hos skk så måste du få ut en exportstamtavla från tyska kennelklubben innan. Den bör du ha med dig när du får hem valpen. Sedan kostar det en slant att regga den med och då måste du även vara medlem hos skk så lägg på en tusenlapp där.