Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

okej...jag erkänner, jag glider i träsket

Featured Replies

Publicerat

Min fru har sagt det, mina barn, mina polare men först nu har erkännandet flutit upp till ytan: jag är fast i träsket. Därför uppkommer nu oftare frågor som min begränsade erfarenhet inte kan besvara. Exempel som nu: ska ladda nosler till min 8*57. Bt 180 grain och accubond 200 grain. Fråga 1 patronlängd? Fråga 2 hade varit kul om man kunnat ladda dem så att de träffar lika i samma vapen utan inskjutning mellan. Går det räkna fram laddningar som löser detta? Misstänker att svaret är nej, men andå.... Nu ska jag ta och pilla i hattar och invänta alla era kanonsvar! Skogstorpet

Publicerat

Knepiga frågor, går inte riktigt att säga vad din bössa vill ha i form av friflykt osv.. Finns väl ingen annan möjlighet än att testa dej fram? Med tur och tålamod kan du få dem att samskjuta, bara att prova. Mät friflykt och backa ngn mm så har du din patronlängd.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok. Men vilka mått har ammon man köper färdig? Den borde fungera som en utgångspunkt vad det gäller längd i vart fall.

Publicerat

En utgångspunkt (för spetsiga kulor) är maxlängd på patronen (enligt standard). För 8x57IS är den 82,00 mm.

Publicerat

Eller så gör du så här.

Hur man bestämer patronens maximala längd

De flesta laddatatabeller har ett max mått, C.O.L (Cartridge Overall Length) för just den kula tabellen avser. C.O.L är kulmodellspecifik det vill säga kulmodeller med samma vikt kan ha olika C.O.L på grund av att de har olika profil, så var noga med att använda rätt laddata. Om man inte har laddata för just den kula man vill använda och/eller man vill ha max patronlängd för just sin bössa kan man relativt enkelt tillverka sin egen patronlägestolk.

Gör så här:

1. Ta en helkalibrerad hylsa av den kaliber du vill mäta, såga ett spår längs med hylshalsen ned till bröstet på hylsan (just där hylshalsen börjar vidgas)och ta bort eventuella grader både på ut- o insida.
  2. Nu tar du en kula av den sort du vill bestämma patronlängden för och sätter den i hylsan bara så djupt att den inte trillar ut (man kan behöva justera hylshalsens klämning ngt, kulan ska sitta ganska hårt).
  3. För sedan in tolk med kula i patronläget försiktigt och stäng långsamt slutstycket, man känner då hur kulan tar i bommarna och sedan trycks in i hylsan.
  4. Öppna nu slutstycket och ta ut tolken mycket försiktigt så att kulans läge inte rubbas.
  5. Mät med skjutmått från hylsbotten till kulans spets så har du fått fram just din bössas maximala patronlägeslängd för just denna kulmodell.

Gör nu om hela mätningen från början ett par gånger, för att vara på den säkra sidan, tills måttet är det samma hela tiden. Ta sedan och minska detta mått med ca 2-4 mm beroende på kaliber (mer för större osv) så har du en bra längd för dina första laddningar. OBS!! VARNING använd inte maxmått eller längre då det kan leda till stora övertryck, man kan likna det vid att försöka slå i en spik med hammaren liggande på spikhuvudet.

Mvh.