Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dominant beteende

Featured Replies

Publicerat

Frun tror att jämten visar dominant beteende då hon kommer till mig då jag sitter i soffan och lägger huvudet i knät och vill bli kliad. Vågar nästan påstå själv att hon söker kontakt. Vad är rätt eller nästan rätt? Kan tillägga att hon buffar inte på mig och verkar kräva nåt utan bara lägger ner huvudet. Säger man åt henne att gå å lägga sig så gör hon det.

Publicerat

Tror din fru missuppfattat något. Varför skulle det vara ett dominant beteende menar hon?

Publicerat

Så gör mina å :rolleyes: Ingen aning om det är dominant eller inte men mysigt är det :wub:

Edit... Mina kommer med hela kroppen upp i knäet :wub:

Publicerat

Tycker samma sak varför skulle det vara dominans? Alla hundar vill väl kela och mysa:) Även om hon/han kommer och gnäller efter något så tycker inte jag att det är ett dominant beteende, utan den vill väl något, slutar den när man säger till så är det ju inget fel beteende:) MVH

Publicerat

Frun tror att jämten visar dominant beteende då hon kommer till mig då jag sitter i soffan och lägger huvudet i knät och vill bli kliad. Vågar nästan påstå själv att hon söker kontakt. Vad är rätt eller nästan rätt? Kan tillägga att hon buffar inte på mig och verkar kräva nåt utan bara lägger ner huvudet. Säger man åt henne att gå å lägga sig så gör hon det.

Frågan är väl vem som är svartsjuk ;)

Publicerat

Nu ska vi se... är det frun eller jämten som lägger huvudet i knät? Jar rörde till det i början där... :wacko:

Publicerat
  • Författare

Hon påstår att hon INTE är avis men jag tror ni är nåt på spåret där :lol:

Publicerat

Det är väl ett beteende som tyder på raka motsatsen? Att den vill bli kliad och söker upp dig betyder väl snarare att den accepterat dig som ledare, om den kräver (morrar, visar tänder) att bli kliad är dock något att ta itu med... Frugan är nog mest avis... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Min gråhund gör detta ofta. Inget dominant utan bara lite mys(lite uppmärksamhet,kli på ryggen,mums!) :wub:
Publicerat

Hunden är på mys humör o söker upp dig som ledare vad kan vara mysigare än o få uppmärksamhet av kungen i huset :D

Du får säga åt frugan att gör du på samma sätt så ska jag mysa med dig med :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jo det är nog dax ställa krav där med :lol:

Publicerat

Du har ju fått de svar som finns! ett leende blev det åtminstone! go hund och avis fru!

Publicerat

Hundar är ju rätt sociala djur till skillnad mot kärringar :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Hundar är ju rätt sociala djur till skillnad mot kärringar :ph34r:

:lol:

Publicerat

mina hundar brukar klämma sig in mellan mig och tanten och trycka undan henne=)she's number 4 in the family

• 3 months later...
Publicerat

Du har en hund som älskar dig helt enkelt.

Publicerat

Det är kontakt sök med andra ord helt ok.

Dominans är att försöka trycka ner någon att försöka komma högre upp .

Tex du skall inte tollerera om en hund kommer & lägger sig uppe på dig om du ligger i soffan, det är dominans.

//Lasse

Publicerat

Ibland så ska man inte se alla dessa hundprogram, ett sas det en hund som slickaar gör det av sexuel betydelse. Nej jag tror att din Jämte vill ha det mysigt med sin älskade husse. Så det är nog frugan som avundsjuk eller så har hon sett nått alla dessa hundprogram på tv.

Publicerat

Det är kontakt sök med andra ord helt ok.

Dominans är att försöka trycka ner någon att försöka komma högre upp .

Tex du skall inte tollerera om en hund kommer & lägger sig uppe på dig om du ligger i soffan, det är dominans.

//Lasse

har en labb som gör det men där finns ingen dominans i henne vid det beteendet utan rent "fjäsk"
Publicerat

har en labb som gör det men där finns ingen dominans i henne vid det beteendet utan rent "fjäsk"

Givetvis så finns det inga absoluta sanningar .

Publicerat

Givetvis så finns det inga absoluta sanningar .

precis
  • 2 weeks later...
Publicerat

Dominans och dominans...

Hundar gör sådant som gynnar dem. Kan den bli kliad av att lägga huvudet i knät så gör den gärna det om den uppskattar det. Det du gör i din tur genom att klia hunden är att du svarar på hundens initiativ till kontakt, dvs du låter hunden ta initativet. Att säga att det per definition innebär att du sjunker i ledarhänseende är svajigare. Likaledes är det i mina ögon fel att påstå att det inte påverkar ledarskapet. Det beror rätt mycket på hunden, samt vad man själv definierar som "bra ledarskap". Ser man till de som bestämt hävdar att de är sin hunds självklare ledare så rör det sig i mina ögon endast om undantagsfall där hunden faktiskt syns dela ägarens uppfattning i frågan.

Enklaste sättet att ta kommandot över en hund, och få dess förtroende och uppmärksamhet är just att ta ifrån den initiativet. Dvs ignorera alla försök till aktivitet, däribland kontakten, och se till att själv vara den som tar initativet i alla lägen. Det brukar ge rätt dramatisk effekt på tämligen kort tid. När man sedan nått effekt så kan man börja släppa en aning på principen, t ex svara på enstaka lekinviter, kel osv, ty det är helt normalt även i en hundflock. Men hur mycket och hur snabbt avgörs av hunden.

Vissa raser är avlade på mer samarbete och dresserbarhet än andra och de tenderar att vara mer förlåtande gällande ägarens signaler. Älghundar har inte avlats i samma utsträckning på sådana faktorer och de tenderar därför att vara betydligt duktigare på att hitta sprickorna i ledarskapsfasaden, och utnyttja dem. Är man helnöjd med relationen till sin hund kan man dock skita fullständigt i huruvida den ser dig som ledare eller ej, men har man problem som man inte får till så ska man definitivt inte förbise sådana "oförargliga" beteenden. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du själv anser att "hunden vill bara kela för att den gillar mig så mycket" om hunden själv tycker att du börjar bli en ganska väluppfostrad tjänare.

Det hela är dock väldigt enkelt: Misstänker du att hunden faktiskt tar kelet som en svaghetsmarkering och det i sin tur skapar problem i relationen, testa ignorera hundens initiativ och kela endast med den då du tar iniativet. Men gör det bara konsekvent. Om hunden börjar se dig med andra ögon så märks det relativt snabbt, om inte så har ingen skada skett ändå.

Publicerat
  • Författare

Brukar klia henne ibland då hon kommer men inte alltid. Hon fattar piken rätt snabbt och går och lägger sig. Likaså då hon får lite kel så säger jag åt henne efteråt att gå å lägga sig och det accepterar hon.

Publicerat

Det är väl ett beteende som tyder på raka motsatsen? Att den vill bli kliad och söker upp dig betyder väl snarare att den accepterat dig som ledare, om den kräver (morrar, visar tänder) att bli kliad är dock något att ta itu med... Frugan är nog mest avis... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

+1

Det er Raka motsatsen ja. Hon visar underdanighet