Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Modelljärnväg

Featured Replies

Publicerat

Som de flesta mossiga fäder hade jag en modelljärnväg som barn. Ungar är ju idag ganska ombytliga med intressen men för mig var detta ett intresse som höll isig i säkert 5-6 år. Hade egentligen måttligt intresse av att köra men att bygga och skapa landskapet kring med hus, vägar älgar! etc var stort.

Plockade fram den i sommras för att funktionstesta och Märklin är verkligen tysk kvalité när den är som bäst.

På blocket finns idag otroligt prisvärda järnvägar, köpte lika mycket som jag hade förut för 2500 spänn :blink: På den tiden (25-30 år sedan) kostade ett lok en tusenlapp och var en riktigt stor julklapp.

När snön kommer och pajar jakten kommer jag att börja bygga med grabbarna igen, skall bli skitkul.

Ärdet fler som har en bana igång eller har en ligger?

Publicerat

Jodå det finns en hygglig anläggning nerpackad och den ska packas upp under vintern. Håller som bäst på att flytta armaturer i verkstan så att, när det inte ska köras, det går hänga upp den i taket.

En anekdot i samnhanget är att det stora loket är kommet från en av Quincy jones avkommor som under några år fanns i grannbyn. Han hade väl en och annan iofs.

Grabben är 7 med en autismdiagnos av den lättare varianten men jag hoppas att detta ska vara kul för honom oxå.

Publicerat

Grabben är 7 med en autismdiagnos av den lättare varianten men jag hoppas att detta ska vara kul för honom oxå.

Jag håller tummarna för att det skall bli en hit.

En kompis har en pajk med Aspberger. Pajken är helt såld på tåg (såväl stora som små) och det intresset uppmuntrar fadern: http://trainmanochtgpojken.blogspot.com/2010/12/god-jul-onskar-tagpojken-och-trainman.html

Publicerat

Mina grabbar är helt insnöade på Lego och de sista månaderna Minecraft.

Jag törs inte introducera Märklin här hemma med risk för att det blir en ny fluga... :ph34r: (kan lova att vi har prylar här hemma :lol:)

Dessa barnen brukar ju köra "all-in" när de hittar ett intresse :blush:

Hade som många andra även jag Märklin som grabb och det var skillnad i kvalitet på leksakerna då!

Håller precis på att köpa lite H0 vagnar till svärfar i julklapp och såg denna tråden.

Upp med lite bilder vettja!

Publicerat

Vet en som har hela sin Märklinvärld sparad i originalkartonger, han funderar på att avyttra den! kan förmedla kontakten som fyllt 64 så det är inget modernt ;)

Publicerat

Mina grabbar är helt insnöade på Lego och de sista månaderna Minecraft.

Jag törs inte introducera Märklin här hemma med risk för att det blir en ny fluga... :ph34r: (kan lova att vi har prylar här hemma :lol:)

Dessa barnen brukar ju köra "all-in" när de hittar ett intresse :blush:

Hade som många andra även jag Märklin som grabb och det var skillnad i kvalitet på leksakerna då!

Håller precis på att köpa lite H0 vagnar till svärfar i julklapp och såg denna tråden.

Upp med lite bilder vettja!

Jo det har varit en del lego här med under hösten och det är ju väldigt positivt.

Annars kan jag hålla med om "all-in" när det gäller huvudintresset som är Blixten McQueen och alla hans bilpolare. Samlingen uppgår väl mot knappa 400 varianter och denna veckan släpps uppföljaren på DVD. Pust.....tur att de flesta går att hitta billigt på ebay.

Publicerat

Jo det har varit en del lego här med under hösten och det är ju väldigt positivt.

Annars kan jag hålla med om "all-in" när det gäller huvudintresset som är Blixten McQueen och alla hans bilpolare. Samlingen uppgår väl mot knappa 400 varianter och denna veckan släpps uppföljaren på DVD. Pust.....tur att de flesta går att hitta billigt på ebay.

Vi har säkerligen 70+ av de stora byggsatserna i Lego City och sen har vi alla andra varianter också...

Nu är det Minecraft för hela slanten som gäller men då bygger de en del Minecraft med Lego också :lol:

Jag drar mig för att introducera nya saker här hemma för då skall de båda ha allt på en gång...

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En fråga,

När man skall sätta fart på gamla grejor, hur rekondar man bäst räls, lok etc?

Publicerat

En fråga,

När man skall sätta fart på gamla grejor, hur rekondar man bäst räls, lok etc?

Packade upp min gamla Märklinanläggning i söndags och det är fantastiskt att det funkar efter att ha varit nerpackat i 25 år. Sätt ihop rälsen, koppla in det som ska kopplas, sätt kontakten i väggen och kör.

Kvalité i ett nötskal.