Publicerat December 16, 201114 yr Ja det är nu så att jag går i planerna på att skaffa mig en jakthund. Som givetvis varje jägare bör ha Nu till frågan eller rättare sagt funderingen. Om man har dryga 1000ha att disponera till hunden. Viltet på marken består till övervägande delen av Dovhjort men det finns även gott om älg även lite rådjur samt kronvilt och nu på senare tid så har grisarna hittat hit..räv o grävling finnes oxså. så klövvilt finns det gott om med andra ord... Sen är fågeljakten mig nått som ligger varmt i själen trots kort jägare karriär så då behövs det en apportör sen ska hunden klara av eftersök (alla hundar kan ju det) men det är något som hunden ska hålla på med iaf... Så storma gärna med förslag på hundar som skulle kunna tänkas att användas för ovanstående skrivna arter..och även vad du/ni anser det är för slags hundtyp som kan tänkas vara lämplig.. stötande drivande..ja vilken man får ut mest av=) // Tacksam för svar P.s ingen fråga är väl för dum att ställa=)
Publicerat December 16, 201114 yr Ska man satsa på en ren Wachtel eller går det även bra med bland ras? Rent hypotetiskt alltså
Publicerat December 17, 201114 yr Ska man satsa på en ren Wachtel eller går det även bra med bland ras? Rent hypotetiskt alltså Av princip är jag allergisk mot blandraser. Du har ingen aning om vilka egenskaper du får i en korsning. Kan bli hur dj-a bra som helst och även lika stor katastrof
Publicerat December 17, 201114 yr Av princip är jag allergisk mot blandraser. Du har ingen aning om vilka egenskaper du får i en korsning. Kan bli hur dj-a bra som helst och även lika stor katastrof Okej, går i tankarna om att skaffa en Wachtel men än så länge är det en tanke så skulle gärna höra lite för och nackdelar
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Okej, då har man fått eran syn på saken iaf=) återkommer senare om vad det blivit för något
Publicerat December 19, 201114 yr Hur är marken disponerad ? Stora skogsblock, odlingsmark ? Vägar ? //Lasse D.
Publicerat December 19, 201114 yr Om du ska jaga alla ovanstående vilt med en och samma hund; Wachtel eller TyskJaktTerrier. Drivandet klara båda av. Spåra under eftersöket bör båda raserna klara av. TJT +grytjakt +jagar i regel alla ovanstående vilt -klarar inte av att avfånga/hålla större djur -apporteringen om du ska apporter mycket i vass eller på öppet vatten. Wachtel +klarar av (om du hittar rätt individ) att avfånga hålla något större djur än Tysken pga av den större massan i wachtels kropp +apporteringen -kan (om du hittar fel individ) skita totalt i grisarna -i regel mer problem med sjukdomar (allergier etc.)
Publicerat December 19, 201114 yr Författare Hur är marken disponerad ? Stora skogsblock, odlingsmark ? Vägar ? //Lasse D. Jo marken är i det stora blandad. Kuperad med en del terräng så som berg/hällar med tallungskog växande där. För att sedan gå över i mera flacka partier med äldre skog av återigen blandad karaktär, finns även stora hyggen. Finns oxså en väg (den enda) som sträcker sig i utkanten av marken där det går en del trafik...Odlingsmark finns det men av mindre yta som är insprängt mellan några hus+ vägen som sträcker sig vid utkanten av marken. Men för att sammanfatta så är det sammanhängande skogsmark.
Publicerat December 19, 201114 yr Om du väljer Wachtel så kolla noga upp bakgrunden då denna mycket bra ras är relativt sönderavlad. Har haft Wachtel men det passade inte mig men rasen är trevlig och duglig på apporter. Annars en Vorsthe med klövviltslinjer är att rekomendera. Bra skärpa och duktiga apportörer kan va lite triksig att lära och de är än värre än wachteln på att utnyttja en men ett klart ledarskap ger en suveränt duktig hund.
Publicerat December 19, 201114 yr Jag hade absolut valt en wachtel/spets korsning då jag anser att dom är absolut bäst i våra skogar, Jag går som hundförare på en hel del stora gårdar och gods i Skåne och det är ingen skräll att minst 50% är just denna blandning sen är det 25 % spetsar och 25 % rena wachtlar eller tjt. Är helt säker på att risken att få en skit hund är precis lika stor om du handlar renrasigt eller blandras, om inte ännu större med det materialet vi har i Sverige. Visst finns det riktigt bra rena Wachtlar men minst lika många skitdåliga med dåliga sök och dålig skärpa. Trampar nog en del på tårna nu men det skiter jag i, sanningen är illa hörd.
Publicerat Februari 4, 201214 yr Författare Ja just jaa gott jägarfolk. Nu när man börjat surfa runt lite mera på detta trevliga forum (glömt att skriva vad det blev). Så kan jag berätta att det blev en Basset fauve de Bretagne hane som lotten föll på.. 3mån som redan drivit huskatten till vansinne. Men även älg i 6min. Vilket jag först trodde var rådjur, som även det har blivit drivet via koppel i ett par minuter precis för några dagar sedan. Så jaktlusten är det inte fel på Nåja..tackar för dom matnyttiga tipsen man fått från alla inblandade. Om olika jyckar..P.s till fågeljakten så blir det att låna hund