Publicerat Januari 5, 201214 yr Hej alla! Jag har blivit lite biten av det här med luftgevärs skyttet (troligen på grund av tillgång till inomhuslokal i regnruskiga Sverige ) Killen som sålde luftgeväret rekommenderade H&N Field target Trophy eftersom han själv testat det i bössan. Den går fint med ammunitionen men till saken hör att jag är nyfiken på olika ammosorter och om det finns möjlighet att krympa hålbilden ytterligare! Jag köpte in lite olika sorter som jag blivit rekommenderad eller bara hört gott om bla JSB och några andra H&N sorter. När de kom hem i lådan så upptäcker jag att det står lite om dem hur precisionen är och båda extra H&N stod som sämre sorter (vilket stämde ganska väl även om de höll sig bäst generellt emot de andra) JSB exact hette en kulsort som samlade fint på 50m (4 skott inom 40mm) men spred på 30m (80mm) ? dessutom satt de skotten ca 15cm från målet i sidled. Jag svamlar visst Det jag är ute efter är några tips om bra allround ammo med det lilla extra i precision, gärna med hålspets! Jag skjuter just nu med ett sikte med 4 ggr förstoring och ganska grov stolpe och tycker det funkar ok men skulle nog vara intresserad av ett lite kraftigare med Mildot i , Tips??? helst inte över 2000:- (jag vet , det är snålt )
Publicerat Januari 5, 201214 yr Vad är det för typ av luftgevär du har ? Fjäder eller PCP , samt under eller över 10 J ? Anledningen till frågorna är , att samma vapen i olika effekt förvaltar samma ammo med olika resultat, samt för att ev kunna tipsa ;-)
Publicerat Januari 6, 201214 yr Författare Det är ett Weihrauch HW90 (Theoben gasfjäder) och utångshastigheten är inte mätt på den så jag kan inte svara på det Jag kommer troligen ansöka om licens för den och trimma den det som går (borde bli runt 22 joule om jag inte missförstått allt) så jag är intresserad av både och. Vad du menar är att tex JSB kan komma att bli bättre när den trimmats upp lite till??
Publicerat Januari 6, 201214 yr JSB exact hette en kulsort som samlade fint på 50m (4 skott inom 40mm) men spred på 30m (80mm) ? dessutom satt de skotten ca 15cm från målet i sidled. Jag svamlar visst Tjörnis, betvivlar inte dina resultat, det är tavlan som talar sanning men en o samma kula kan inte skjuta tätt på längre håll och riktigt kasst på ett annat kortare avstånd, det går helt enkelt inte, så med detta sagt, något måste ha gått lite snett under din provskjutning, vilket iofs ger skäl till att skjuta mer för att testa vilket resultat som är det korrekta.. I övrigt har jag inget vettigt att tillföra utan jag kommer med intresse att följa tråden. /Christian
Publicerat Januari 6, 201214 yr Författare Christian! Jag tyckte själv att det verkade konstigt men jag satt i en improviserad skjutbänk med bra stöd och testade 5 sorters kulor förutom den H&N som jag haft tidigare, alla andra betedde sig som man kan vänta sig men JSB exact spred åt alla håll. Jag kommer göra provet på nytt när tillfälle medges och jag ska försöka vara ärlig även om det visar sig att jag hade fel. Det jag skulle kunna tänka mig som orsak hade varit om jag bytt riktpunkt under testen. /Martin
Publicerat Januari 6, 201214 yr http://luftvapen.e-butiken.se/show_product.asp?artnr=ts18&ref=%2Fshow%5Fcat%2Easp%3Fcat%5Fid%3D45%26head%5Fid%3D0%26page%3D4&cat_id=45 Testa denna,den är lång och tung. Sen finns det en hel del andra roliga kulor att testa på denna sidan. Ring Tobbe (ägaren) han älskar att prata HW 90!
Publicerat Januari 6, 201214 yr Det är ett Weihrauch HW90 (Theoben gasfjäder) och utångshastigheten är inte mätt på den så jag kan inte svara på det Jag kommer troligen ansöka om licens för den och trimma den det som går (borde bli runt 22 joule om jag inte missförstått allt) så jag är intresserad av både och. Vad du menar är att tex JSB kan komma att bli bättre när den trimmats upp lite till?? Din HW 90 kan gå väldigt bra med (hypotetiskt exempel ) H&N FTT i licnsfritt utförande. Trimmar du den, kan det bli så att den ammon går sämst i bössan. Jag har ett gäng fjädergevär på målskyttelicens, och har fått erfara ammobyten efter uppgradering. HW95 med Maccari gav ca 200 m/s och gick klockrent med FX/JSB Exact 5.52. Ett inälvsbyte till Vortek, gav 225 m/s med H&N FTT & Croman HP. Men bara 210 med FX/JSB , som därtill INTE gav samlade träffbilder, vilket de exemplifierade sorterna gjorde. Det är detta jag försöker förklara med att olika hastighet, kan ge helt olika precicsion , beroende på hastighet, i en å samma bössa. Tyvärr finns ingen ultimat ammo som passar alla effekter. Här måste man helt enkelt prova sej fram till vilken ammo som ger bäst resultat till just det enskilda vapnet och dess effektuttag. En kula som går hål i hål på 10 & 30 m, kan droppa enormt på 40 m. En annan ammo kan gå rakt ut till 45 m. Detta i samma hastighet V0. Ett annat exempel är en kompis som har skyddsjaktslic på sin cyklon, och valt att lägga maxfart på ca 225 m/s, för att få de 2 lägre hastighetslägena att bli mer funktionella i inomhusmiljö. Han har fått testa otal antal pipor via Fredrik på FX , som kan hantera samma ammo i dessa 3 hastigheter , men det är närmast omöjligt. Ammobyte samt korrigering riktmedel vid hastighetsbyte är oundvikligt. Top 3 ammo till din bössa i licutförande skulle jag tipsa på : HN FTT Hämmerli FT Crosman HP (dessa 3 sorter är i en klass för sig i mina 2 HW-bössor i 5,5 med Vortek-kit) Hoppas du blev något klokare med detta Tjörnbon :-)
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Din HW 90 kan gå väldigt bra med (hypotetiskt exempel ) H&N FTT i licnsfritt utförande. Trimmar du den, kan det bli så att den ammon går sämst i bössan. Jag har ett gäng fjädergevär på målskyttelicens, och har fått erfara ammobyten efter uppgradering. HW95 med Maccari gav ca 200 m/s och gick klockrent med FX/JSB Exact 5.52. Ett inälvsbyte till Vortek, gav 225 m/s med H&N FTT & Croman HP. Men bara 210 med FX/JSB , som därtill INTE gav samlade träffbilder, vilket de exemplifierade sorterna gjorde. Det är detta jag försöker förklara med att olika hastighet, kan ge helt olika precicsion , beroende på hastighet, i en å samma bössa. Tyvärr finns ingen ultimat ammo som passar alla effekter. Här måste man helt enkelt prova sej fram till vilken ammo som ger bäst resultat till just det enskilda vapnet och dess effektuttag. En kula som går hål i hål på 10 & 30 m, kan droppa enormt på 40 m. En annan ammo kan gå rakt ut till 45 m. Detta i samma hastighet V0. Ett annat exempel är en kompis som har skyddsjaktslic på sin cyklon, och valt att lägga maxfart på ca 225 m/s, för att få de 2 lägre hastighetslägena att bli mer funktionella i inomhusmiljö. Han har fått testa otal antal pipor via Fredrik på FX , som kan hantera samma ammo i dessa 3 hastigheter , men det är närmast omöjligt. Ammobyte samt korrigering riktmedel vid hastighetsbyte är oundvikligt. Top 3 ammo till din bössa i licutförande skulle jag tipsa på : HN FTT Hämmerli FT Crosman HP (dessa 3 sorter är i en klass för sig i mina 2 HW-bössor i 5,5 med Vortek-kit) Hoppas du blev något klokare med detta Tjörnbon :-) Tack Ulf! Jag fick ju 2 st ammo sorter att testa till utöver HN FTT Något jag reflekterade över och kan tänka spelar in är att HN FTT är den kula som trögar mest när man petar in den i pipan, den är lika hela asken dessutom! medan många av de andra kulsorterna som jag provat har skiftande passform från samma ask. JSB Exact hade en jämn kvalitet men var ganska lätt att peta på plats. Jag antar att det innebär att JSB kanske får en något sämre hastighet pga eventuellt luftläckage i pipan eller blir det tvärtom på grund av den minskade friktionen i pipan?? Att det blir olika träffbild kan väl bero på olika kulvikter , passform , räffling i pipan och som du säger hastigheten mfl orsaker. Det finns egentligen inte någon lista att gå efter utan man får prova sig fram i ammo djungeln? Visst är det kul att testa men det kommer bli många knappt påbörjade askar med skott som inte passar bössan. Jag antar att det finns många med samma dilemma och eftersom jag redan har några askar med skott så kan jag tänka mig att skicka 10 skotts prover till intresserade testskyttar på forumet! Hör av er med PM om ni vill ha en lista med de ammo sorter jag har så ordnar jag det men de ligger för tillfället på jobbet så det får inte vara för bråttom
Publicerat Januari 7, 201214 yr Tjörnbon skrev :" Något jag reflekterade över och kan tänka spelar in är att HN FTT är den kula som trögar mest när man petar in den i pipan, den är lika hela asken dessutom! medan många av de andra kulsorterna som jag provat har skiftande passform från samma ask. JSB Exact hade en jämn kvalitet men var ganska lätt att peta på plats." Jepp. FTT:n är vid i kjolen , och upplevs därmed trögladdad , men är oerhört jämn i kvalitet.FTT är 5,53 i kjolvidd. JSB går alltid lättare , och brukar oftast gå bra i alla vapen. Finns i 3 olika dimensioner : 5,51 5,52 & 5,53. Ammoval är en djungel, mycket svårare att hitta en bra till ett luftgevär , än en krutpang. Hastighet, räffelstigning,piplängd ,avstånd osv är bidragande faktorer . Ska man plinka Bullens korvburkar på max 10 m funkar väldigt många sorter....men lägger man ribban på hål i hål på 30 m så smalnar utbudet. En kanske onödig kommentar till en erfaren skytt som dej, är att luftgevär (fjäder & gasfjäderdrivna) är greppkänsliga. HW90 har jag bara hört (ej provat själv ) är tämligen känsliga på detta, och kräver teknik för att prestera bra. Viktigt att hålla exakt lika varje skott , och inte ta ut för mycket power ur den. Prova dej fram ang greppning, skippa billig ammo, satsa på HN,JSB (gärna Heavy) Hämmerli & Crosman HP.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Christian ! Du hade rätt! Jag var och sköt lite för en stund sedan och denna gången tog jag lite mer tid på mig. JSB samlade mycket bra på både 30m-50m bara off pga inskjutningen ca:15cm i sidled. 10skott inom 55mm på 50m så nu är JSB ryktet återställt,, mitt rykte kanske blev lite skamfilat pga dåligt skytte sist HN FTT är dock fortfarande bäst men det beror inte på att den samlar bättre, den samlar lika bra men inskjutningen ligger på HN FTT och den samskjuter hyggligt med fler av de andra sorterna speciellt med HN Hollow point som jag gillar bra.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Härligt Tjörnbon Vore kul om du delger hur det fortskrider med ammoval framledes. Eftersom jag är en smula intresserad av just en HW90 själv .......en av de få modeller jag inte äger ännu.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Att skjuta ett luftgevär i bänk är som att torrsimma med cyklop och simfötter... det ger inte mycket För övning är dock en HW ganska bra men man behöver ju inte räkna mm på 50 meter... sprider bössan (skytten) för mycket på det avståndet så får man börja med att korta avståndet...
Publicerat Januari 7, 201214 yr "Jag skjuter just nu med ett sikte med 4 ggr förstoring och ganska grov stolpe och tycker det funkar ok men skulle nog vara intresserad av ett lite kraftigare med Mildot i , Tips??? helst inte över 2000:- (jag vet , det är snålt ) " Kravet bör förstås vara att siktet tål rekylen från bössan. Luftgevär är elaka mot sikten. Dock går ditt smooth i jämförelse med ett gevär med en klassisk fjäder. Om det handlar om "söndagsskytte" i dagsljus/eldssken finns en uppsjö prisvärda sikten hos dessa handlare: http://www.progunner.eu/kikarsiktengamo-c-96_98_236.html http://luftvapen.e-butiken.se/ /optik/Leapers/Golden image tex. Stryktåliga och för priset bra sikten. Dock håller dessa inte samma klass som mer namnkunniga sikten den dagen du ska skyddsjaga i dunkla utrymmen förståss....men en god början iaf. Kopior till dem jag länkar till finns i mängd på Tradera & e-bay med andra namn. Fördelen med svensk handlare är ev reklamationsärenden, som kan vara smidigare.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Att skjuta ett luftgevär i bänk är som att torrsimma med cyklop och simfötter... det ger inte mycket För övning är dock en HW ganska bra men man behöver ju inte räkna mm på 50 meter... sprider bössan (skytten) för mycket på det avståndet så får man börja med att korta avståndet... Torrsim var grunden i simskolan och en god förberedelse! dock utan simfötter och cyklop.. Att jag skjuter i bänk är för att lära mig bössan och ammunitionen, jag anser inte att det skulle vara spill av tid att göra det utan en bra grund är att känna vapnet , sedan behöver man naturligtvis praktisk träning i mängder. När jag skjuter nu så har jag endast stöd av ett bord inga kuddar och dylikt så visst är det träning, andningen måste stämma och trycket måste funka ,när man sedan ser till en jakt/tränings situation så ska man väl ta ett så bra stöd som man kan uppbringa , åtminstone vid jakten!! Vad anser du att spridning på 50m bör ligga på ? Jag ser nog 55mm på 10skott som ganska ok som början i varje fall vet inte om jag kommer lösa det så mycket bättre framledes heller om jag ska vara ärlig.
Publicerat Januari 7, 201214 yr Författare Härligt Tjörnbon Vore kul om du delger hur det fortskrider med ammoval framledes. Eftersom jag är en smula intresserad av just en HW90 själv .......en av de få modeller jag inte äger ännu. Vilka andra luftgevär har du och vilket är favoriten? just nu?? Du skriver att JSB heavy är bra , jag läste att den skulle passa kraftigare vapen bättre så jag letade efter lättare när jag handlade, är det precisionen som blir bättre med tyngre kulor? tycker att de borde falla snabbare och det gör dem lite mindre attraktiva för jag börjar närma mig max kompensering vid 70m med det sikte jag har nu och att börja sikta över är svårt med den grova stolpen i siktet!! Siktet hos progunner verkar ok både pris och vad det är till för. Vad bör jag ha för förstoring?? Försökte fokusera med ett 18ggr hos en handlare i närheten men det gick dåligt på större förstoring, är det vanligt (jag tror siktet var ett Gamo) /Martin
Publicerat Januari 8, 201214 yr JSB Heavy som är en lagom "tung" kula , som jag brukar testa med om spridningen är oacceptabel med medium/lätta, bara för att få någon slags referens om vad som händer. Behövs den inte , så är den självklart overkill för 10 J. Men i vissa fullfartsvapen har den trots lägre utgångshastighet , en bättre bibehållen kulbana på långt håll. Ballistikens fantastiska värld Vilka andra bössor jag har ? Hw-stallet ser fn ut så här : 30,50,57,80,95,97,98. Ett lass BSA, blandat Webley,Diana,FWB osv. Favorit är tyvärr många, men HW80 i .25 , 97 i .22 & 30 i .177 är nåra som används flitigast. Siktesförstoring ja....för mina ögon, med de synfel jag har, skjuter jag aldrig med nämnvärt hög förstoring. Max 8 ggr vid tävling (max avstånd 50 m). Här är smaken och tyckandet totalt olika. Andra använder minst 24X, några max 4X....spannet är stort på brukarnas val. Största boven i siktesval för min del är det synfel min glasögon måste korrigera....alltså får mina siktesval bli efter hur bra jag ser genom respektive, och därför strunta i vilket fabrikat som står på logon. Där passar för mej Gamo & Leapers följdaktligen bäst , samtidigt mycket stryktåliga och för priset klara sikten. På fästessidan, är snart samtliga vapen försedda med SportMatch fästen. Ute i handeln flödar mängder av noname-fästen som oftast är av mycket dålig kvalla, och inte allt för sällan är sneda/krokiga. Fästena är riktmedlets svagaste punkt.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Författare JSB Heavy som är en lagom "tung" kula , som jag brukar testa med om spridningen är oacceptabel med medium/lätta, bara för att få någon slags referens om vad som händer. Behövs den inte , så är den självklart overkill för 10 J. Men i vissa fullfartsvapen har den trots lägre utgångshastighet , en bättre bibehållen kulbana på långt håll. Ballistikens fantastiska värld Vilka andra bössor jag har ? Hw-stallet ser fn ut så här : 30,50,57,80,95,97,98. Ett lass BSA, blandat Webley,Diana,FWB osv. Favorit är tyvärr många, men HW80 i .25 , 97 i .22 & 30 i .177 är nåra som används flitigast. En entusiast mao Utan luft dör man Jag är dåligt insatt i alla modellerna men du använder mest /eller enbart fjädervapen! Skjuter du inget med pcp? Jag kommer kolla lite mer på de tyngre kulorna från JSB också , mest för att se om man kan finna någon juvel för jag är ju som sagt ganska nöjd med HN FTT än så länge. Vad gäller förstoring så tror jag att jag kommer landa på ca:9ggr för mer behövs knappast, snarare då att lägga vikt vid riktmedlet som får vara riktigt tunnt och fint för att kunna pricka små mål.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Har bara en pcp, en gammal FX Storm i 5,5 på målskyttelic. Funkar klockrent. Mitt intresse är högre för fjäderbössor. Mer själ i dessa , och större underhållningsvärde i skjutteknik. Tycke & smak helt enkelt
Publicerat Januari 8, 201214 yr Författare Har bara en pcp, en gammal FX Storm i 5,5 på målskyttelic. Funkar klockrent. Mitt intresse är högre för fjäderbössor. Mer själ i dessa , och större underhållningsvärde i skjutteknik. Tycke & smak helt enkelt FX storm har jag ingen aning om vad det är för modell (det får bli att googla det ) Om inte annat så får man ett litet träningspass gratis när man blir lite skyttesugen om man kör fjäderbössa Efter en 250 laddningar så är det dags att byta laddarm annars blir man för stark i ena sidan det kan ju skrämma barnen!!