Hoppa till innehåll

Jaktresa 2012

28 replies to this topic

#1 OFFLINE   skaneman

skaneman

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 336 Inlägg:
  • Interests:Bilar Natur Fiske Jakt

Skrivet 07 Jan 2012, 19:03

Tänkte kolla är de nån som har nån resa på gång eller planerad ? :)
Remington 700 SPS SS 30-06

Savage 22WM

#2 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 05:33

Jag ska åk atill Sydafrika i Maj på två dagars fågeljakt, två dagars drevjakt på springbok, och två dagars troféjakt.

Andra gången där nere blir det. Ser fram emot det fantastiskt mycket.
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

Beatless - Jägare och skytt since 2011

#3 ONLINE   strävhår

strävhår

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 429 Inlägg:
  • Interests:Allmogejakten med tyngd på fågel.

Skrivet 08 Jan 2012, 07:32

Visa inläggBeatless på 08 Jan 2012, 05:33 sade:

Jag ska åk atill Sydafrika i Maj på två dagars fågeljakt, två dagars drevjakt på springbok, och två dagars troféjakt.

Andra gången där nere blir det. Ser fram emot det fantastiskt mycket.
Låter riktigt kul ! Blir det pärlhöns med hund eller ?
Våga Vägra Grå/Wachtel
Strävhårig vorsteh  " Björnfotens Celtic "...alias Celtic men även Hannibal Lecter..
Korthårig vorsteh " Gruffwe rijs Carrera " alias Riva
Korthårig vorsteh " Luthagens Bente "   alias Bente
Weimaraner    " SjCh Woksebs Ozzie " alias Ozzie
Borderterrier " Bombax Noblesse" alias Elsa
Strävhårig vorsteh "Sub Terram Alla Tiders" alias Åska
http://www.brukshundcenter.se

#4 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 16:25

Jag vet faktiskt inte hur fägeljakten kommer gå till. De nämnde ett tiotal fågelarter på hemsidan som inte sa mig någonting. Spännande ska det bli i alla fall. De rekommenderade femtio meter som längsta skjutavstånd med hagel mot fågel. Tror jag kommer hålla inne skotten på kortare avstånd än så, men det säger något om hur man ser på jakten där nere, speciellt eftersom jag inte jagat fågel tidigare. Men tränar hagel nu som förberedelse. Som jag förstår det vimlar det av fågel i alla fall och det är inte ovanligt att man skjuter femtio fåglar på en dags jakt (fast det kanske man gör i Sverige också, har som sagt inte jagat fågel innan).

Jag ser mest fram emot drevjakten på springbock, det ska bli spännande. Och troféjakten. Jag vill helst ha en Oryx med mig hem, men får se om jag hinner det på två dagar. Annars har jag inget emot att skjuta billiga hondjur, detta blir min andra riktiga jaktupplevelse så all jakt och alla skjuttillfällen är roligt för mig. Troféerna är inte så viktiga, egentligen.

Jag vet fortfarande inte om jag ska ta 6.5:an eller 7mm RM:en dock, även om jag köpte den sistnämnda just för denna resa, kanske något förhastat. Springbock är en liten antilop, ca 10 kg, och sex och en halvan lär vara alldeles lagom för den jakten.
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#5 OFFLINE   amakulu

amakulu

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6542 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 17:26

Visa inläggBeatless på 08 Jan 2012, 16:25 sade:

Jag vet faktiskt inte hur fägeljakten kommer gå till. De nämnde ett tiotal fågelarter på hemsidan som inte sa mig någonting. Spännande ska det bli i alla fall. De rekommenderade femtio meter som längsta skjutavstånd med hagel mot fågel. Tror jag kommer hålla inne skotten på kortare avstånd än så, men det säger något om hur man ser på jakten där nere, speciellt eftersom jag inte jagat fågel tidigare. Men tränar hagel nu som förberedelse. Som jag förstår det vimlar det av fågel i alla fall och det är inte ovanligt att man skjuter femtio fåglar på en dags jakt (fast det kanske man gör i Sverige också, har som sagt inte jagat fågel innan).

Jag ser mest fram emot drevjakten på springbock, det ska bli spännande. Och troféjakten. Jag vill helst ha en Oryx med mig hem, men får se om jag hinner det på två dagar. Annars har jag inget emot att skjuta billiga hondjur, detta blir min andra riktiga jaktupplevelse så all jakt och alla skjuttillfällen är roligt för mig. Troféerna är inte så viktiga, egentligen.

Jag vet fortfarande inte om jag ska ta 6.5:an eller 7mm RM:en dock, även om jag köpte den sistnämnda just för denna resa, kanske något förhastat. Springbock är en liten antilop, ca 10 kg, och sex och en halvan lär vara alldeles lagom för den jakten.
Nja så små springbockar har jag aldrig sett. Förutom kalvar då. Normalvikten är 25-40 kg. Dock räcker ju fortfarande 6,5:an länge o väl även till oryxen. Här på väggen hänger en 37 tums oryx skjuten med 6,5:an.
Jakt i Afrika är en sjukdom utan bot

#6 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 08 Jan 2012, 21:08

My bad. Steenbok menade jag.
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#7 OFFLINE   amakulu

amakulu

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6542 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 15:37

Var i SA ska du ??

#8 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 19:33

Visa inläggamakulu på 09 Jan 2012, 15:37 sade:

Var i SA ska du ??

Jag ska åka till Imbasa Safari's lodge, i östra Cape-provinsen. Det är en gruppresa med African Adventure och jag känner några som ska med.

Får jag fråga om Oryxen, hur sköt du den? Med vilken kula, i ungefär vilken utgångshastighet, på vilket avstånd, i vilken vinkel, var det ett lungskott, hur gick kulan i viltet, gick oryxen långt efteråt? Vore jättesnällt om du kunde svara, då kanske jag ska ta 6.5:an ändå ner dit.

Mvh
Jonathan

Edit: Jag håller med om jakt i Afrika är en sjukdom utan bot :)
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#9 OFFLINE   338:an

338:an

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 199 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 19:50

Jan Guillou besöker Imbasa ikvällens "Guillou på jakt" Men det lär knappast bli någon fin reklam för jakten i sydafrika tyvärr... :(
Wachtel!

#10 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 22:43

Visa inlägg338:an på 09 Jan 2012, 19:50 sade:

Jan Guillou besöker Imbasa ikvällens "Guillou på jakt" Men det lär knappast bli någon fin reklam för jakten i sydafrika tyvärr... :(

Nej, det blir nog snarare reklam för Jan Guillou själv.
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#11 OFFLINE   Ijahman

Ijahman

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6228 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 07:43

Man kan väl lugnt säga att Imbasas goda rykte fick sig en törn i går kväll....

Mvh John

#12 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:10

Visa inläggIjahman på 10 Jan 2012, 07:43 sade:

Man kan väl lugnt säga att Imbasas goda rykte fick sig en törn i går kväll....

Mvh John

Oj då, detta måste jag titta på då.

Var det något jätteallvarligt?
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#13 OFFLINE   Ijahman

Ijahman

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6228 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:17

Nja. Men Rickard Björklund gjorde ett par grodor får man väl säga.
Även om de flesta tabbarna gjordes av idioten Jan själv.......

#14 OFFLINE   RW

RW

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3285 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:19

Jag skulle knappast säga att det var nån speciell kritik mot just Imbasa utan en generell kritik mot hur jakten bedrivs i RSA.
Av det jag såg om Imbasa så verkar jakten där bedrivas mer "skandinaviskt" där du jagar till fots och inte "amerikanskt" där du åker runt i bil (gummipurch). Om du går till fots så skjuter du färre vilt men det är ju mer "jakt" än att skjuta djuren från bil. Arrangören föredrar dock om du skjuter fler djur så de brukar vilja att du åker bil.

#15 OFFLINE   Ijahman

Ijahman

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6228 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 11:56

Jag tycker nog att hela vinklingen av Rickard och jakten på hans Imbasa inte var annat än negativ.
Och jag kan tycka att man borde passa sig för att ta till laga hot om man inte själv får sitta med vid redigeringsbordet.

Mvh John

#16 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:41

Såg det nu, jag vet inte om det framkom så mycket negativt om Imbasa direkt, förutom ägarens uppträdande och hot om stämning. Håller med dig John, det är bara korkat att tro att man kommer få sitta med i redigeringrummet om man hotar med stämning.

Så länge man jagar de vanliga arterna, så handlar kanske egentligen mycket om hur stort jaktområdet är. Vid Mananga Sagfari där jag var förra sommaren hade de 30000 hektar, påstår dem (Jag kan mycket väl tro dem för det tog 45 min till en timma att åka från campet till området vi jagade buffel, i kanske 100 km/h på landsväg). Sedan om det var inhägnat i säg 15 mindre områden spelar inte mig så stor roll, jag tror bara vi kom till en ávstängslad gräns en dag när vi körde på området, en eftermiddag då det blåste som bara den och det inte var något vilt ute. Aldrig när man var ute ur bilen och smög. Jag skulle säga att kanske en femtedel av tiden gick åt att hitta spår på vilt från bil och resten gick åt att på fots smyga på vilt. Det kändes som ganska rimligt. Det stället hade ju så mycket buffel, över 2000, på sina marker, att de sålde till mindre rancher som väl kanske släppte ut dem i mindre hägn där de var självkart att de skulle skjutas. Men den resan var inte dyrare än till något annat ställe. Å andra sidan var det någon dansk stiftelse som ägde marken.

Så jag tror inte man kan dra all sydafrikansk jakt över en kam, faktiskt.
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#17 OFFLINE   Ijahman

Ijahman

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6228 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:53

Nej. Verkligen inte.
Amakulu safari som jag åkte med var kanon.

Ligger bara ett stenkast från Imbasa.

Mvh John

#18 OFFLINE   amakulu

amakulu

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 6542 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 15:12

Visa inläggBeatless på 09 Jan 2012, 19:33 sade:

Jag ska åka till Imbasa Safari's lodge, i östra Cape-provinsen. Det är en gruppresa med African Adventure och jag känner några som ska med.

Får jag fråga om Oryxen, hur sköt du den? Med vilken kula, i ungefär vilken utgångshastighet, på vilket avstånd, i vilken vinkel, var det ett lungskott, hur gick kulan i viltet, gick oryxen långt efteråt? Vore jättesnällt om du kunde svara, då kanske jag ska ta 6.5:an ändå ner dit.

Mvh
Jonathan

Edit: Jag håller med om jakt i Afrika är en sjukdom utan bot :)
Jag har i snart 35 år skjutit med Nosler PT 140 gr. Norma anger en uthastighet på 870 m/sek. Avståndet till Oryxen var ca 160 m. Den gick tyvärr en bit men det var mer mitt fel än kalibern o kulan. Harskjutit 4-siffrigt antal vilt i Sverige med den kulan. Tråkigt att du inte valde en arrangör 40 min. bilresa innan Imbasa :D

#19 OFFLINE   Beatless

Beatless

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 152 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 10:49

Visa inläggamakulu på 11 Jan 2012, 15:12 sade:

Jag har i snart 35 år skjutit med Nosler PT 140 gr. Norma anger en uthastighet på 870 m/sek. Avståndet till Oryxen var ca 160 m. Den gick tyvärr en bit men det var mer mitt fel än kalibern o kulan. Harskjutit 4-siffrigt antal vilt i Sverige med den kulan. Tråkigt att du inte valde en arrangör 40 min. bilresa innan Imbasa :D

Nästa gång är det inte omöjligt att det blir det. :) Egentligen skulle man ju vilja avboka sin resa till Imbasa, bara för jubelidioten som dansade till Evert Taubes skull. :P
.223 Remington
6.5x55 SE
7mm Remington Magnum
12 gauge

#20 OFFLINE   RW

RW

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 3285 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 10:53

Visa inläggBeatless på 13 Jan 2012, 10:49 sade:

Nästa gång är det inte omöjligt att det blir det. :) Egentligen skulle man ju vilja avboka sin resa till Imbasa, bara för jubelidioten som dansade till Evert Taubes skull. :P
Janne G:s uppsyn borde givit jubelidioten en fingervisning om vad omvärlden tyckte om hans "dans"... :o

#21 OFFLINE   skaneman

skaneman

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 336 Inlägg:
  • Interests:Bilar Natur Fiske Jakt

Skrivet 15 Feb 2012, 17:43

Själv e man sugen på Polen och bockjakt/gris får se om de blir nptt :)
Remington 700 SPS SS 30-06

Savage 22WM

#22 OFFLINE   6.5*57r

6.5*57r

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1570 Inlägg:

Skrivet 16 Feb 2012, 19:19

Jag åker på 4-dagars drevjakt till Polen i slutet av November 2012. Åkte med samma arrangör och i princip samma gäng förra året och det var lyckat. En ändring blir det i år, vi skippar reviret med hjortarna som vi jagade på första dagen ifjol och jagar istället på marken där det var mer gris och ingen hjort i 2 dagar. Ett för oss nytt revir kommer vi jaga på de sista 2 dagarna.
TJT, Viltskräckens J Ba Fiona aka Freja
Beretta 686 SP mch 12
Sauer&Sohn 3000 16/16/6,5x57R (Leupold 1,5-4,5)
Anschütz 1415 22LR
Browning A-Bolt 30.06 (Leupold VX-R 1,25-4x20/Meopta 3-12x56)
Huskvarna 9,3x57
Benelli Super 90 (Aimpoint)

#23 OFFLINE   RP91

RP91
  • Members
  • 11 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 20:41

Ska ner till Tyskland i november och prova på drevjakt där med ett gäng kompisar, har förövrigt vart i sydAfrika två år i rad så iår tänkte ja prova Tyskland sen får ja se vart nästa resa bär hän ! :)

#24 OFFLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8469 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 21:08

Ser ut att kunna bli Scotland senare i år,

har en inbjudan till lite cullhunt där av personer som är för lata för att skjuta/släpa själva, det skall vara frågan om lite reds och ev lite sikas,

angående lämpliga kalibrar så har jag erbjudits att pröva ut en 338LM costumrigg, ev om en provskjutning går bra så kommer jag att nyttja den.

/Christian
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid

Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte

#25 OFFLINE   pfrep

pfrep

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 183 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 21:19

Blir dubbla resor för mig i år. Utöver den årliga polenresan med drevjakt på gris och hjort blir det en tur till Kanada för att försöka jaga björn och eventuellt varg.

Christian, ursäkta min okunskap, vad är cullhunt?

#26 OFFLINE   6.5*57r

6.5*57r

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1570 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 09:38

pfrep: Berätta gärna mer om Kanadaresan. Ska ni jaga björn med hund, åtel eller vak/smygjakt?

Cullhunt brukar vara avskjutningsjakt där man nedlägger hind/kalv samt handjur av sämre kvalitet.
TJT, Viltskräckens J Ba Fiona aka Freja
Beretta 686 SP mch 12
Sauer&Sohn 3000 16/16/6,5x57R (Leupold 1,5-4,5)
Anschütz 1415 22LR
Browning A-Bolt 30.06 (Leupold VX-R 1,25-4x20/Meopta 3-12x56)
Huskvarna 9,3x57
Benelli Super 90 (Aimpoint)

#27 OFFLINE   wille

wille

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1053 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 11:30

pfrep: håller med 6,5x57r , din Kanadatripp är värd en egen tråd, berätta gärna om när, hur osv det går till....
det som inte dödar, det härdar....

#28 OFFLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8469 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 11:38

Jupp,

grabbsen ovan har helt rätt,

det är "balansjakt" där man skjuter efter direktiv inte efter trofé storlek,

sen vet jag inte om det kommer att vara öppet för min del att fälla en trevlig trofé men troligen kommer jag inte att känna mig motiverad, sist var det 200 pund plus 10 till per tagg för en schysst trofé,

jag såg en 18 taggare, eller däromkring då, det saknas då utrymme i min plånbok för en sådan skalle, 380 pund är trots allt en del stålar eller var då.

/Christian
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden" I minne av dem som lämnat oss i förtid

Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte

#29 OFFLINE   pfrep

pfrep

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 183 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 20:05

Oj verkade finnas lite intresse för kanadaturen. Det kanske blir en tråd ändå ... Det tål i alla fall att funderas på.

Det är i alla fall jakt med ställande hundar som gäller i ett område i bc som jag uppfattat som nästan gränsar mot Alaska. Det ska finnas större svartbjörn där uppe och de är de riktigt stora vi är efter. Gällande varg löser vi även licens för dem men sannolikheten att vi kommer åt någon sån ses som begränsad. Vi är två kompisar som åker i mitten på maj med två björnar var i sikte.

Tack för inom om cullhunt. Låter verkligen som man ska vara avundsjuk på dina kontakter där Christian! Är det i högländerna som gäller med riktigt långhållsskytte då? 320 pund .. Låter som du är alldeles för bortskämd med hjort nere på slätten ;)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar