Publicerat Januari 8, 201214 yr Jag ska åk atill Sydafrika i Maj på två dagars fågeljakt, två dagars drevjakt på springbok, och två dagars troféjakt. Andra gången där nere blir det. Ser fram emot det fantastiskt mycket.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Jag ska åk atill Sydafrika i Maj på två dagars fågeljakt, två dagars drevjakt på springbok, och två dagars troféjakt. Andra gången där nere blir det. Ser fram emot det fantastiskt mycket. Låter riktigt kul ! Blir det pärlhöns med hund eller ?
Publicerat Januari 8, 201214 yr Jag vet faktiskt inte hur fägeljakten kommer gå till. De nämnde ett tiotal fågelarter på hemsidan som inte sa mig någonting. Spännande ska det bli i alla fall. De rekommenderade femtio meter som längsta skjutavstånd med hagel mot fågel. Tror jag kommer hålla inne skotten på kortare avstånd än så, men det säger något om hur man ser på jakten där nere, speciellt eftersom jag inte jagat fågel tidigare. Men tränar hagel nu som förberedelse. Som jag förstår det vimlar det av fågel i alla fall och det är inte ovanligt att man skjuter femtio fåglar på en dags jakt (fast det kanske man gör i Sverige också, har som sagt inte jagat fågel innan). Jag ser mest fram emot drevjakten på springbock, det ska bli spännande. Och troféjakten. Jag vill helst ha en Oryx med mig hem, men får se om jag hinner det på två dagar. Annars har jag inget emot att skjuta billiga hondjur, detta blir min andra riktiga jaktupplevelse så all jakt och alla skjuttillfällen är roligt för mig. Troféerna är inte så viktiga, egentligen. Jag vet fortfarande inte om jag ska ta 6.5:an eller 7mm RM:en dock, även om jag köpte den sistnämnda just för denna resa, kanske något förhastat. Springbock är en liten antilop, ca 10 kg, och sex och en halvan lär vara alldeles lagom för den jakten.
Publicerat Januari 8, 201214 yr Jag vet faktiskt inte hur fägeljakten kommer gå till. De nämnde ett tiotal fågelarter på hemsidan som inte sa mig någonting. Spännande ska det bli i alla fall. De rekommenderade femtio meter som längsta skjutavstånd med hagel mot fågel. Tror jag kommer hålla inne skotten på kortare avstånd än så, men det säger något om hur man ser på jakten där nere, speciellt eftersom jag inte jagat fågel tidigare. Men tränar hagel nu som förberedelse. Som jag förstår det vimlar det av fågel i alla fall och det är inte ovanligt att man skjuter femtio fåglar på en dags jakt (fast det kanske man gör i Sverige också, har som sagt inte jagat fågel innan). Jag ser mest fram emot drevjakten på springbock, det ska bli spännande. Och troféjakten. Jag vill helst ha en Oryx med mig hem, men får se om jag hinner det på två dagar. Annars har jag inget emot att skjuta billiga hondjur, detta blir min andra riktiga jaktupplevelse så all jakt och alla skjuttillfällen är roligt för mig. Troféerna är inte så viktiga, egentligen. Jag vet fortfarande inte om jag ska ta 6.5:an eller 7mm RM:en dock, även om jag köpte den sistnämnda just för denna resa, kanske något förhastat. Springbock är en liten antilop, ca 10 kg, och sex och en halvan lär vara alldeles lagom för den jakten. Nja så små springbockar har jag aldrig sett. Förutom kalvar då. Normalvikten är 25-40 kg. Dock räcker ju fortfarande 6,5:an länge o väl även till oryxen. Här på väggen hänger en 37 tums oryx skjuten med 6,5:an.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Var i SA ska du ?? Jag ska åka till Imbasa Safari's lodge, i östra Cape-provinsen. Det är en gruppresa med African Adventure och jag känner några som ska med. Får jag fråga om Oryxen, hur sköt du den? Med vilken kula, i ungefär vilken utgångshastighet, på vilket avstånd, i vilken vinkel, var det ett lungskott, hur gick kulan i viltet, gick oryxen långt efteråt? Vore jättesnällt om du kunde svara, då kanske jag ska ta 6.5:an ändå ner dit. Mvh Jonathan Edit: Jag håller med om jakt i Afrika är en sjukdom utan bot
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jan Guillou besöker Imbasa ikvällens "Guillou på jakt" Men det lär knappast bli någon fin reklam för jakten i sydafrika tyvärr...
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jan Guillou besöker Imbasa ikvällens "Guillou på jakt" Men det lär knappast bli någon fin reklam för jakten i sydafrika tyvärr... Nej, det blir nog snarare reklam för Jan Guillou själv.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Man kan väl lugnt säga att Imbasas goda rykte fick sig en törn i går kväll.... Mvh John
Publicerat Januari 10, 201214 yr Man kan väl lugnt säga att Imbasas goda rykte fick sig en törn i går kväll.... Mvh John Oj då, detta måste jag titta på då. Var det något jätteallvarligt?
Publicerat Januari 10, 201214 yr Nja. Men Rickard Björklund gjorde ett par grodor får man väl säga. Även om de flesta tabbarna gjordes av idioten Jan själv.......
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag skulle knappast säga att det var nån speciell kritik mot just Imbasa utan en generell kritik mot hur jakten bedrivs i RSA. Av det jag såg om Imbasa så verkar jakten där bedrivas mer "skandinaviskt" där du jagar till fots och inte "amerikanskt" där du åker runt i bil (gummipurch). Om du går till fots så skjuter du färre vilt men det är ju mer "jakt" än att skjuta djuren från bil. Arrangören föredrar dock om du skjuter fler djur så de brukar vilja att du åker bil.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag tycker nog att hela vinklingen av Rickard och jakten på hans Imbasa inte var annat än negativ. Och jag kan tycka att man borde passa sig för att ta till laga hot om man inte själv får sitta med vid redigeringsbordet. Mvh John
Publicerat Januari 10, 201214 yr Såg det nu, jag vet inte om det framkom så mycket negativt om Imbasa direkt, förutom ägarens uppträdande och hot om stämning. Håller med dig John, det är bara korkat att tro att man kommer få sitta med i redigeringrummet om man hotar med stämning. Så länge man jagar de vanliga arterna, så handlar kanske egentligen mycket om hur stort jaktområdet är. Vid Mananga Sagfari där jag var förra sommaren hade de 30000 hektar, påstår dem (Jag kan mycket väl tro dem för det tog 45 min till en timma att åka från campet till området vi jagade buffel, i kanske 100 km/h på landsväg). Sedan om det var inhägnat i säg 15 mindre områden spelar inte mig så stor roll, jag tror bara vi kom till en ávstängslad gräns en dag när vi körde på området, en eftermiddag då det blåste som bara den och det inte var något vilt ute. Aldrig när man var ute ur bilen och smög. Jag skulle säga att kanske en femtedel av tiden gick åt att hitta spår på vilt från bil och resten gick åt att på fots smyga på vilt. Det kändes som ganska rimligt. Det stället hade ju så mycket buffel, över 2000, på sina marker, att de sålde till mindre rancher som väl kanske släppte ut dem i mindre hägn där de var självkart att de skulle skjutas. Men den resan var inte dyrare än till något annat ställe. Å andra sidan var det någon dansk stiftelse som ägde marken. Så jag tror inte man kan dra all sydafrikansk jakt över en kam, faktiskt.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Nej. Verkligen inte. Amakulu safari som jag åkte med var kanon. Ligger bara ett stenkast från Imbasa. Mvh John
Publicerat Januari 11, 201214 yr Jag ska åka till Imbasa Safari's lodge, i östra Cape-provinsen. Det är en gruppresa med African Adventure och jag känner några som ska med. Får jag fråga om Oryxen, hur sköt du den? Med vilken kula, i ungefär vilken utgångshastighet, på vilket avstånd, i vilken vinkel, var det ett lungskott, hur gick kulan i viltet, gick oryxen långt efteråt? Vore jättesnällt om du kunde svara, då kanske jag ska ta 6.5:an ändå ner dit. Mvh Jonathan Edit: Jag håller med om jakt i Afrika är en sjukdom utan bot Jag har i snart 35 år skjutit med Nosler PT 140 gr. Norma anger en uthastighet på 870 m/sek. Avståndet till Oryxen var ca 160 m. Den gick tyvärr en bit men det var mer mitt fel än kalibern o kulan. Harskjutit 4-siffrigt antal vilt i Sverige med den kulan. Tråkigt att du inte valde en arrangör 40 min. bilresa innan Imbasa
Publicerat Januari 13, 201214 yr Jag har i snart 35 år skjutit med Nosler PT 140 gr. Norma anger en uthastighet på 870 m/sek. Avståndet till Oryxen var ca 160 m. Den gick tyvärr en bit men det var mer mitt fel än kalibern o kulan. Harskjutit 4-siffrigt antal vilt i Sverige med den kulan. Tråkigt att du inte valde en arrangör 40 min. bilresa innan Imbasa Nästa gång är det inte omöjligt att det blir det. Egentligen skulle man ju vilja avboka sin resa till Imbasa, bara för jubelidioten som dansade till Evert Taubes skull.
Publicerat Januari 13, 201214 yr Nästa gång är det inte omöjligt att det blir det. Egentligen skulle man ju vilja avboka sin resa till Imbasa, bara för jubelidioten som dansade till Evert Taubes skull. Janne G:s uppsyn borde givit jubelidioten en fingervisning om vad omvärlden tyckte om hans "dans"...
Publicerat Februari 15, 201214 yr Författare Själv e man sugen på Polen och bockjakt/gris får se om de blir nptt
Publicerat Februari 16, 201214 yr Jag åker på 4-dagars drevjakt till Polen i slutet av November 2012. Åkte med samma arrangör och i princip samma gäng förra året och det var lyckat. En ändring blir det i år, vi skippar reviret med hjortarna som vi jagade på första dagen ifjol och jagar istället på marken där det var mer gris och ingen hjort i 2 dagar. Ett för oss nytt revir kommer vi jaga på de sista 2 dagarna.
Publicerat Februari 21, 201214 yr Ska ner till Tyskland i november och prova på drevjakt där med ett gäng kompisar, har förövrigt vart i sydAfrika två år i rad så iår tänkte ja prova Tyskland sen får ja se vart nästa resa bär hän !
Publicerat Februari 21, 201214 yr Ser ut att kunna bli Scotland senare i år, har en inbjudan till lite cullhunt där av personer som är för lata för att skjuta/släpa själva, det skall vara frågan om lite reds och ev lite sikas, angående lämpliga kalibrar så har jag erbjudits att pröva ut en 338LM costumrigg, ev om en provskjutning går bra så kommer jag att nyttja den. /Christian
Publicerat Februari 21, 201214 yr Blir dubbla resor för mig i år. Utöver den årliga polenresan med drevjakt på gris och hjort blir det en tur till Kanada för att försöka jaga björn och eventuellt varg. Christian, ursäkta min okunskap, vad är cullhunt?