Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alternativ till försvarets prickskytteammo .308

Featured Replies

Publicerat

Har ju haft lite problem med min Howa 1500, men efter omkröning av pipan så skjuter den nu riktigt fint med försvarets prickskytteammo.

Den skjuter katastrofalt med Norma jaktmatch.

Vet ni vad det finns för ammo att köpa som ligger nära prickskytteammon?

Sako range kanske skulle funka?

Norma Golden Target tipsar en del om, men den verkar ju nästa indentisk med jaktmatch?

Publicerat

Har ju haft lite problem med min Howa 1500, men efter omkröning av pipan så skjuter den nu riktigt fint med försvarets prickskytteammo.

Norma Golden Target tipsar en del om, men den verkar ju nästa indentisk med jaktmatch?

Har du provat Lapua FMJ?

Min 308:a skjuter otroligt bra med den här kulan och även samskjuter men Mega 150 gr upp till 100 m utan att jag behöver justera siktet. :)

Publicerat

De kanske ser lika ut på utsidan men de är laddade efter helt olika premisser. Target är laddad för att skjuta väl och jaktmatch för att just matcha jaktpatronerna i hastighet och kulbana.

Prova golden target, de brukar vara pålitliga.

Publicerat

Sierra Matchking 190gr 800m/s

Millforce säljer i classic line gameking 180gr, Remington har Nosler ballistic tip 180gr

Publicerat
  • Författare

Tillägg. Jag kommer skjuta tjäder med patronen, så helst helmantel!

Publicerat

NDL kanske? Om man kan tänka sig mollade kulor. 168or brukar skjuta apbra.

Publicerat

Tillägg. Jag kommer skjuta tjäder med patronen, så helst helmantel!

Det är ju matchking 190gr som sitter i laddad till 800m/s

Publicerat
  • Författare

Sierra Matchking 190gr 800m/s

Millforce säljer i classic line gameking 180gr, Remington har Nosler ballistic tip 180gr

Är inte matchking rätt våldsam?

Edit. Såg att du svarat. Trodde matchking var en hp? En rätt våldsam sådan. Men jag hade kanske fel?

Är det federal som kör den ammon? Hittar den inte att köpa någonstans.

Publicerat

Nä gameking är lite mjuk har jag märkt, matchking går inte under halvmantlad! provat samma sak och de följer varandra ut till 500m skiljer 2 tum och det har inte med skytten att göra ;):D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det är ju matchking 190gr som sitter i laddad till 800m/s

Nu hittade jag vilken kula du kanske menade. Sako racehead har ju 190gr och 770m/s. Intressant.

Ska nog köpa in den och sako range och testa. Även om rangen går i 900ms så är det ju helmantel så tjädern borde hålla ihop.

Publicerat

Den finns inte att köpa civilt, även om jag vet vem som gör den! men komponenterna är inga mysko det är Sierra MK men prova du sakon sen behöver du inte gå upp ända till 190gr prova en något lättare, min går lika bra med 180gr men lättare så fladdrar det till!

Publicerat

Nu är jag säkert jättedryg men försvarets prickskytte-ammo?? Är det "vanliga" 7,62 nato vi talar om eller är det den underkalibriga "sk ptr 10 prick" hur som helst så finns ingen av dem att köpa civilt. Själv laddar jag med sierra match king 180gr i min 30-06 och gillar den kulan skarpt,

Publicerat

Nu är jag säkert jättedryg men försvarets prickskytte-ammo?? Är det "vanliga" 7,62 nato vi talar om eller är det den underkalibriga "sk ptr 10 prick" hur som helst så finns ingen av dem att köpa civilt. Själv laddar jag med sierra match king 180gr i min 30-06 och gillar den kulan skarpt,

Nej det är inte någon av dessa! det är den till psg90

Publicerat
  • Författare

Nu är jag säkert jättedryg men försvarets prickskytte-ammo?? Är det "vanliga" 7,62 nato vi talar om eller är det den underkalibriga "sk ptr 10 prick" hur som helst så finns ingen av dem att köpa civilt. Själv laddar jag med sierra match king 180gr i min 30-06 och gillar den kulan skarpt

Har forskat lite och ammon heter tydligen SMI och är en vanlig .308 laddad med 168gr sierra matchking. Reservation för 168gr... Exakt den ammon finns inte civilt, så därför letar jag efter en som ligger nära. Men nu vet jag kula och ungefärlig hastighet. Så då finns det ju civila alternativ som borde funka.

Publicerat

Federal har laddningar med Sierra Matchking, både 168 och 175 grs, har jag för mig.

Annars håller jag med om att Lapuas FMJ Trainer är rätt OK för övning och fågel.

Sen finns ju Lapuas matchpatroner med Scenar och D46. Dom är helt suveräna och sparkar stjärt på det mesta när det gäller precision och jämnhet från parti till parti.

//Danne

Publicerat

Har forskat lite och ammon heter tydligen SMI och är en vanlig .308 laddad med 168gr sierra matchking. Reservation för 168gr... Exakt den ammon finns inte civilt, så därför letar jag efter en som ligger nära. Men nu vet jag kula och ungefärlig hastighet. Så då finns det ju civila alternativ som borde funka.

Martin!

Jag vet vad det är och den är laddad med sierra matchking 190gr och den finns mycket riktigt inte civilt, tror du jag sitter och gissar?

Publicerat

Jo jag vet men när man undrar om det finns ett alternativ till försvarets prickskytte-ammo så undrar man ju...

Publicerat

Kanske blir att handladda för att hitta ett snarlikt alternativ.

Publicerat

Snackade lite med en prickskytteinstruktör... Tydligen så är batcharna bäst från 1984....

Psg skyttarna var överlyckliga att få den ammon, den tillverkad senare (typ under -90talet och framåt) hade sämre krutblandning och sämre träffbilder.

Att tänka på är också räffelstigningen. 1 varv på 10 tum.

(Det ligger tydligen en heldel kvar i förråden från -84, men det dyker tydligen upp ammo av senare datum allt oftare under skjutningarna...)