Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lim för att limma fast "gänghylsan" i kolfiberpil?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är ny på forumet och har precis köpt mig min första Compoundbåge (PSE Stinger).

Skall börja skjuta/ träna intensivt på min lokala bågskytteförening och förhoppningsvis en dag i en förhoppningsvis inte ALLT för distant framtid komma igång med jakt med båge.

Har varit uppväxt med jakt med farsgubben under barndomen då man varit med han mycket på jakt.

Nu snart 25år fyllda har jag tagit tummen ur ¤#¤&/ och ska till att avlägga Jägarexamen under våren.

Har haft ett stort intresse för jakt med båge under många många år och har inhandlat en båge för att börja träna med. Självklart är jag medveten om att inte kunna komma ut och jaga med båge inom de närmsta åren då jag först och främst skall göra klart vanliga jägarskolan och få lite mark under fötterna med vanlig jakt några år. Men att redan nu börja träna med båge anser jag är både smart och roligt, tavelskytte är kul som tusan. :)

Nu vart det lite av en presentation det här...(hehe)

Till min fråga:

När jag nu köpte min båge fick jag mina pilar kapade för mina mått och såklart behöver gänghylsor limmas fast(?) i pilarna. Jag hittar inte alls någon information om hur och vad man skall använda till detta.

Har någon vänlig själ några bra tips om ett bra lim som funkar till detta? Det är alltså kolfiberpilar vi pratar om.

Tack för svar och Hej ifrån mig till alla på forumet!

Med vänliga hälsn. Peter

Publicerat

Hej och välkommen till forumet! Hoppas du kommer att trivas.

Nu är jag ingen expert på bågskytte då jag lade ner detta för många år sedan men då jag gjorde mina pilar använde jag Bostic 1782 med gott resultat. Köpte också något speciallim för ändamålet men kan inte säga att det fungerade bättre.

Publicerat

Vanligt smältlim fungerar bra för insatserna, annars epoxylim, du bör också använda typ en gängtap för att rugga upp ytan inne i skaftet

så limmet fäster. Var noga med att limmet fördelas så jämt det går, dvs att du inte får mer lim på ena sidan av insatsen än på den andra (rotations instabilitet/obalans)

Publicerat
  • Författare

Tack för de svaren!

Publicerat
  • Författare

jag passar på att fråga en sak till. Det sitter en röd plastbit på bågen som håller/styr kablarna. skall denna tas av när man ska skjuta eller ska den helt sonika sitta där? och isåfall vilket håll ska den vara åt. jag tog lös den utan att tänka på hur den från början satt så nu är jag osäker, fårorna i plastbten har ju olika höjd så jag antar att det är noga på hur den ska sitta-

Bifogar en bild på vad jag menar för "plastbit"

a20791e131a507fff9c71cm.jpg

By pete_the_padre at 2012-01-31

Ursäkta om frågorna är lite dumma.

Men hellre fråga än dumt erfara. ^_^

Publicerat

jag passar på att fråga en sak till. Det sitter en röd plastbit på bågen som håller/styr kablarna. skall denna tas av när man ska skjuta eller ska den helt sonika sitta där? och isåfall vilket håll ska den vara åt. jag tog lös den utan att tänka på hur den från början satt så nu är jag osäker, fårorna i plastbten har ju olika höjd så jag antar att det är noga på hur den ska sitta-

Bifogar en bild på vad jag menar för "plastbit"

a20791e131a507fff9c71cm.jpg

By pete_the_padre at 2012-01-31

Ursäkta om frågorna är lite dumma.

Men hellre fråga än dumt erfara. ^_^

Den SKA sitta där, kabelsläden (cable guide) ser till att kablarna ligger där de ska !

Publicerat
  • Författare

Japp, Gjorde lite google-fu och luskollade lite youtube reviews på bågen och lyckades lista ut åt vilket håll den skulle va åt. Ibland är man inte allt för klipsk