Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags att börja med lite andra intressen också.

Featured Replies

Publicerat

Jakten och vapentankarna börjar ta knäcken på mig. Från morgon till kväll så fungerar man på optimering av vapnen, optiken, passen vid jakterna etc.

Detta har lett till att efter att ha haft det såhär under några år nu så har jag blivit väldigt inåtvänd och sitter mest i andra tankar hela tiden. Som familjefar ser jag det som ett högst olämpligt beteende då den lilla behöver ha sin del av uppmärksamheten.

Därför har jag börjat att fundera på att dra ner på jakt och vapentankarna, bara nöja mig med det jag har och nyttja det när man väl går ut. Utöver det börja med ytterligare en hobby där det inte är sådan satans prylmani som inom jakten/skyttet.

Själv är jag ju en hopplös romantiker av extremsporter och jag har i tonåren sysslat med skateboard, cross, bmx, snowboard och klättring. Det är helt enkelt adrenalin som krävs för att jag ska vilja fortsätta. Spelade korpfotboll ett tag för ett par år sedan men måste säga att jag ledsnar efter ett tag om inte adrenalinpåslaget är tillräckligt.

Funderar nu på att återuppta bmxcyklingen och köra lite Dirt, snacka om simpelt, det du behöver är en vettig cykel och en hjälm. Nackdelen är väl att det är en sommaraktivitet, vilket i och för sig kan passa bra när det ska kombineras med jakten som huvudsakligen sker på höst och vinter.

Problem nummer två är väl hur man försäkrar sig som försörjande familjefar. Ganska bra att ta reda på innan hur det blir med ersättning om jag voltar och bryter armar och ben.

Än så länge bara på planeringsstadiet. Men det hade varit gott att iallafall viss del av året syssla med något annat än jakt och vapen.

Hur tänker ni andra som har lite för mycket tankar som tynger er emellanåt? Fick väl upp ögonen lite när jag insåg att Marcus börjat gå in mer och mer mot bilarna igen och köra jakten och skyttet den simpla vägen.

Mvh

Jocke

Publicerat
  • Författare

fattar inte hur man får fram ett Youtube fönster i inlägget längre så vi kör väll det den klassiska vägen via länk så att alla kan se vad det är jag pratar om.

MVH

Jocke

Publicerat
  • Författare

jag lyckades visst :)

Publicerat
  • Författare

Lite mer seriöst duktiga killar nu då ;)

Publicerat

Hur tänker ni andra som har lite för mycket tankar som tynger er emellanåt?

För egen del så har dels samboskapet och dels de långa licenshanteringstiderna i Halland fått mig att tänka om en del. Den tidigare bytesfrekvensen av vapen är nu i praktiken omöjlig (inte minst då senaste ansökan kom bort och jag i torsdags skickade in en på nytt = 2x8, alltså 16 veckors hanteringstid. Ironiskt nog har jag alltså ändå en aktiv ansökan liggande :lol: ) men det är faktiskt inget negativt om man tänker på det. En av mina Akilleshälar har alltid varit långsiktigt tänkande, men sånt måste man ju ha i ett förhållande så det är bara positivt att jag får träna på det på alla plan, så att säga. Några nya hobbies har det väl dock inte blivit utan jag fokuserar mer på förhållandet nu och även jobbet. Försöker vara mer disciplinerad och inte låta känslorna styra alltför mycket. Det är riktigt kul då det är ny och oprövad mark för mig :rolleyes:

En annan sak som tar tid är sekreterarskapet i pistolklubben där vi har möte en gång i månaden plus allt som ska skötas som sekreterare. Det är mer än man tror och i mitt fall består det av att ansvara för innehållet på hemsidan, skriva ut medlemsintyg för nya licenser för medlemmarna och skicka till Polisen, hela tiden hålla databasen uppdaterad med alla skytteresultat för medlemmarna (inte minst då detta är grund för medlemsintygen), registrera nya medlemmar samt avhopp, hålla föreningen uppdaterad både på Skyttesportförbundets och nationella Pistolskytteförbundets hemsidor/register. Mtp att vi är Hallands största pistolklubb med 95 medlemmar så är det faktiskt en hel del att göra. Nästa vecka har jag exempelvis två kvällar uppbokade för styrelsemöte och separat VU-möte med ordföranden. Så för min del är det HELT otänkbart att addera ytterligare hobbies i nuläget - det handlar snarare om att planera någorlunda smart så man inte bränner ut sig och ffa förhållandet här hemma.

Jag har insett att jakt och skytte är det jag kommer pyssla med resten av livet (men vad framtiden bär i sitt sköte kan man dock aldrig veta) men det betyder ju inte att jag måste lägga ner all min energi på detta. Nu när pistolskyttet kom in på arenan för ett par år sen så har skyttet definitivt mättats. Vad jag menar med detta är att skyttet med enhandsvapen är speciellt mtp femårslicenserna. Man måste hålla igång och visa att man har behov av vapnen, annars får man inte behålla dem, och det är ju i sak ganska vettigt. Dessutom är skyttet i sig riktigt kul och har gett en helt ny dimension som kulgevär aldrig kan ge.

Framöver kommer det kanske bli att komma igång med kulgjutning för revolver, och även fixa nån form av progressiv press för handladdningen. Utöver detta så kommer det alltid finnas tankar kring nya vapen och patroner. Just nu har jag exempelvis en extremt vettig enhandsvapengarderob, men man vill ju drömma lite också och där finns tankar runt både en trevlig 1911 och nån form av schysst Single Action-revolver i 45 Colt. Dessa drömmar är i regel angenäma och sunda men tar de överhanden så blir det såklart ganska jobbigt. Och vad gäller studsare så har jag ju helt unika möjligheter med tanke på närheten till Robban och allt vad det innebär. Klart lyxigt att ha en noggrann och extremt duktig vapensmed inom kort köravstånd ^_^

För att sammanfatta och svara på frågan så har jag blivit bättre på att sluta tänka på "den optimala småviltsbössan" och annat, men jag vill ändå ge funderingarna utrymme då det i regel är angenäma och intressanta frågor. Det vore önskvärt att bli betydligt mer långsiktig dock à la Henrik och låta saker och ting mogna fram och njuta av den stilla processen. Vi får väl se vad som händer på det området - jag tror dock att dagarna är förbi då jag avverkar 60 licenser på fem år, vilket är nuvarande rekordet och vilket även fick Polisen att på telefon säga "vi misstänker att du bedriver dold vapenhandel"...

Publicerat

Märker en tydlig tendens hos mig att forumet har en negativ inverkan på min köplust. Vi ser hela tiden hur många köper nya grejer och många andra vill haka på, problemet blir att det som sagt kan bli för mycket.

Jag märker själv när jag inte använder forumet på ett tag att det inte blir lika farligt. Har även tagit bort blocket från telefonen, vilket konstigt nog hjälper. Annars kollar jag blocket MÅNGA gånger om dagen vilket jag knappast tror jag är ensam om.

Testa att pausa från forumet och köpsidor ett tag, tror det kan hjälpa.

En "vill ha lista" har upprättats där jag listar det som "behövs" och vilken prioritet det har jämfört med annat samt vad det kostar. För mig blir det lättare att hejda mig när "vill ha" slår in då ofta något annat har prio ett just då.
Publicerat

jag kör på som jag brukar handlar jagar och skjuter. dock ska jag försöka få lite mer ledigt på sommaren så jag kan köra motocross och om jag blir rikare blir det skoterenduro igen.

du är försäkrad via tävlingslicensen.

Publicerat

tur man kan påverka något gott för en gångs skull. jo dessa tankar är inte o leka med. är som dig på den biten. handla o handla o ha de perfekta. bilen blir nog min räddning där känner jag, har med relativt billiga pengar fixat mig jobb på den för resten av våren.

plus är även att man har ett mål vilket jag måste ha för att kämpa på. samt att det tar tid, man får fundera runt problemen samt såklart även använda en jävla massa muskler vilket gör att man är mer än lovligt trött efter en dag i garaget :)

OCH det är en social hobby ( om man nu inte är som jag o inte har några bilvänner här nere )

försök lite med cykeln! bra med omväxling. mina sömnproblem har iaf minskat och lite lugnare av mig.

Vänliga Hälsningar

Psykopaten :lol:

Publicerat

Med barn följer ett konstant dåligt samvete, man jämför sig med andra föräldrar som går all-in med ungarna och inte unnar sig nån egentid.

Prylmanin börjar släppa, dels för att pengarna behövs till annat och dels för att jag känner mig väl ekiperad även om det knappast anses vara ett rationellt skäl hos många. Men är man tillräckligt jaktintresserad så blir man faktiskt mindre prylorienterad, det hinns inte med. 2011 går till historien, första året utan bössbyte på länge, men jo...jag böt grytpicka :D

Jag jagar minst 100 dagar om året i olika omfattning, det kommer jag fortsätta med om jag håller mig frisk. Resten av min fritid behöver gården, den externa skogsfastigheten och framförallt familjen. Förmätet att kalla ungarna hobby, men dom fungerar faktiskt som det..också ^_^

Har båt och mc, mcn fick 10 mil i fjol och båten 4 resor tror jag.

Publicerat

Hur tänker ni andra som har lite för mycket tankar som tynger er emellanåt? Fick väl upp ögonen lite när jag insåg att Marcus börjat gå in mer och mer mot bilarna igen och köra jakten och skyttet den simpla vägen.

Shit grabbar lite väl tidigt för att ha gått in i väggen redan..eller?

Mitt liv har kretsat runt jakt, vapen, skytte och tillbehör under 30 år och lär fortsätta att göra det i 30 år till,många andra saker i livet har kommit och gått men huvudintresset består.

Utan tankar runt detta så skulle min grå vardag bli ännu tristare så jag tänker inte skaffa mig några nya intressen bara för att ;)

/Mike

Publicerat

Shit grabbar lite väl tidigt för att ha gått in i väggen redan..eller?

Mitt liv har kretsat runt jakt, vapen, skytte och tillbehör under 30 år och lär fortsätta att göra det i 30 år till,många andra saker i livet har kommit och gått men huvudintresset består.

Utan tankar runt detta så skulle min grå vardag bli ännu tristare så jag tänker inte skaffa mig några nya intressen bara för att ;)

/Mike

Amen!

Det enda som skiljer något åt är vilken typ av jakt man för tillfället lägger mer energi på. Landat rätt ok prylmässigt så det är ett mindre bekymmer som iofs är kul att fundera på. Men börja på buggkurs eller spela schack finns inte :D

...skulle möjligen kunna tänka mej att prova spela handboll men det stannar med all säkerhet vid en tanke <_<

Publicerat
Krav Maga håller kroppen i trim och sen så ska väl gymmet få sig en beskärd del under våren!
  • 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Jaha, för att visa att jag lever får jag väll sparka igång denna gamla tråd.

Satsar verkligen allt krut på Bmxen just nu. Jag vill utvecklas så mycket som möjligt och det så fort som möjligt.

Enligt hur jag och brorsan hade förutspått så ligger vi väll nu i fas med där vi hade räknat med att vi skulle ligga i juli, vilket är väldigt positivt.

Hade jag bara fått vara skadefri också så hade jag nog kunnat pusha mig ändå lite längre.

Har börjat få tag i lite sponsorer och hittills har vi en sponsor för energidryck och jag håller på att förhandla med ytterligare två företag, bland annat angående lite verktyg och prylar.

Med andra ord rör det på sig.

Tränar nu två dagar i veckan, vilket känns som en alldeles lagom dos.

post-2176-13353062540149_thumb.jpg

Mvh

Jocke

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

En icke prylfixerat sport som kräver sponsorer???

Hur tänkte du nu :P

Att ha mer än en hobby är säkert bra men jag upplever det lite som att det inte blir all in alls utan bara jävligt dyrt när man vill ha det bästa till bägge intressena.

Kör nog på med min jakt jag, prylmanierna vandrar upp o ner hela tiden. Ibland är man mera sugen på prylar o ibland orkar man inte ens fundera i dom banorna.

Kul att du trivs dock..

//

Publicerat
  • Författare
En icke prylfixerat sport som kräver sponsorer???

Hur tänkte du nu :P

Att ha mer än en hobby är säkert bra men jag upplever det lite som att det inte blir all in alls utan bara jävligt dyrt när man vill ha det bästa till bägge intressena.

Kör nog på med min jakt jag, prylmanierna vandrar upp o ner hela tiden. Ibland är man mera sugen på prylar o ibland orkar man inte ens fundera i dom banorna.

Kul att du trivs dock..

//

Jadu Skuris,

Nu har ju inte riktigt alla fakta kommit fram här. Hade jag valt att satsa på Dirt (hoppa på skitstora hopp och göra trix) valde dock att börja med Bmx racing istället vilket är lite mer prylfixerat än Dirt.

Sponsorer är aldrig fel att ha, de kostnaderna man kan hålla nere är aldrig fel.

Mvh

Jocke

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2

Publicerat

Jag jagade mig sjuk. Utmattningsdepression, (Jobbet hade sin besärda del också) men faktum kvarstår. Jag jagar nu, men det känns lite som att vara alkoholist och bara dricka lite ibland faktiskt. Jakt är ett gift. Men även ens kamp att hitta de nya prylarna, en bättre bössa eller den perfekta hunden är inte heller helt sunt.

När det var som värst jagade jag 100 dagar +, som amatör, inte semiproffs eller liknande. Lade ned nästan 6-siffrigt på jakten. Det är inte sunt. Tant, familj och barn får ta stryk.

Nu jagar jag mer "slow". Försöker se det lilla i jakten. Fylla jakten med metavärden.

Samtidigt finns känslan alltid där. Pirret efter något mer. Det är det som är farligt. Kolla bara på min blogg. Hela den är egentligen bara ett försök att hitta

till något riktigt och äkta, men ändå finns det ständiga letandet och sökandet där.

Otäckt.

Glöm inte bort i ditt sökande att den innersta kärnan i jakt är så mycket större än allt annat!

Publicerat

Klart du ska tillbaka till Dirt och BMX. Tycker du borde testa Down Hill dock. Riktigt kul.

Publicerat

Fiske?

Det går ju som bekant alldeles utmärkt att kombinera med familjeliv!

Dra ut till en bra aborrsjö! Är tanten inte så road av det själv så köp lite skvallertidningar och en brassestol så klarar hon sig utmärkt intill sjökanten.

Under tiden får du riktig kvalitetstid med ungarna.

Denna sortens hobby går dessutom att fixa under 2-siffriga belopp....

Publicerat

Jakten och skyttet kan ta lite för mkt plats ibland. Särskilt under lågsäsong när det blir mycket tid på forumen. Men diverse slöjdande, skotrar, fiske och lite idrott mm spritt över året fungerar som en ventil till all jakt som är, tillsammans med fisket, mitt kall i livet. Ska köpa mig en beggad mtb så jag kan få lite mil i benen igen. Förr om åren bodde jag på min cykel, det kanske inte blir så igen men mot 150 mil borde man lyckas skrapa ihop ganska lätt.

Publicerat

Fiske?

Det går ju som bekant alldeles utmärkt att kombinera med familjeliv!

Dra ut till en bra aborrsjö! Är tanten inte så road av det själv så köp lite skvallertidningar och en brassestol så klarar hon sig utmärkt intill sjökanten.

Under tiden får du riktig kvalitetstid med ungarna.

Denna sortens hobby går dessutom att fixa under 2-siffriga belopp....

Precis, finna ddet lilla i det hela!

Publicerat

Nja,

Jag skulle nog vilja påstå att vilka summor du lägger ner på din hobby säger mer om dig än om din hobby.

Det går lägga ner miljoner på fiske. Och man klarar sig ganska långt med hemma gjorda grejjer (Kanske inte kroken) och mask från bakgården.

Nu kanske fiske tillhör extremerna vad gäller variation men jag tycker man ser tendenserna i andra hobbies.

Cykel är definitivt inget undantag... (Sa den medelålders överviktiga motionscyklaren som just köpt en cykel i värsta racer klass.)

Publicerat

Köpte en beggad hoj igår för småpengar. Den var inte vårdad i onödan men med lite TLC ska den nog duga att rulla runt på till dess det finns stålar för att köpa en värsting :)

Publicerat

Har tagit upp hockey-karriären igen.. Med barn som är med i någon idrott så blir man engagerad mer eller mindre vare sig man vil eller inte. Var lagledare för Hockeyskolan här hemma och kommer förmodligen fortsätta nästa år med att köra det yngsta pojklaget i klubben.

Har inte stått på is så mycket som denna vinter på säkert över 20 år. Fruktansvärt kul och det kopplar starkt tillbaka mot barndomen. Så nästa säsong tänkte jag steppa upp lite och ev vara med i veteranlaget. Måste träna lite mer styrka och explosivietet i benen bara.. :o;)

Så det har blivit ett annat fokusområde än bara jakt och jaktprylar.

/Må

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Bmxåkandet går framåt. Utvecklas i bra tackt nu och håller mig skadefri trots lite småvurpor.

Är medlem i Ängelholms BMXklubb (det är de eller Kungsbacka att välja mellan här). Vi (brorsan och jag) försöker att träna en gång per månad i Kungsbacka ändå då de har en mycket större och finare bana än Ängelholm.

Jag har dessutom lyckats att "tigga till mig" att vara och bygga lite gupp och skit på en nerlagd skogscrossbana på flickvännens systers gård.

Slänger in lite bilder på mig för att få lite liv i tråden.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

post-2176-13388083658592_thumb.jpg

post-2176-13388083852371_thumb.jpg

post-2176-13388083962362_thumb.jpg

Publicerat

Och den lilla, som behövde mer tid med pappan, är det hon som tar bilderna? :)

Själv nöjer jag mig med eftersöksjour 4 månader/år och lite nöjesjakt däremellan, andra hobbies tränger jag tillbaka om de pockar på uppmärksamhet!