Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad bestämmer "COL"

Featured Replies

Publicerat

Vilka parametrar bestämmer en kulas eller rättare sagt en patrons "COL"

Laddade upp ett gäng V.max 50grain till .222an o då ja kollade vart de var bomkont. fick ja de till 56.

Åke på Norma förespråka ett col 53,5, Quickload 54,1.

Då ja satte i kulan visade det sig att kulisättaren inte klarade mindre än 54,4 med denna kula.

Om de e ett skitverktyg eller ej vet ja inte men de e int många mm kvar innan hela kulan sitter i hylshalsen, dvs delen innan de börjar smalna av.

Så vilka parametrar bestämer patronenes Col.

Tror mig ha läst att MINST 50% av kulan ska var i?

Publicerat

En viss del av kulan måste hållas fast av halsen för att det inte ska hända nåt om du exempelvis tappar patronen på marken. Sen ska du i regel ha en viss friflykt vilket leder till en viss maximal patronlängd.

QuickLoad visar i regel maximal patronlängd enligt CIP. Dvs den patronlängd vapentillverkare och andra använder när de tillverkar sina magasin (alltså längden på magasinet). I regel kan du dock överskrida CIP-max och ändå få plats med patronen i magasinet. Men patronstandarden säger att detta är maximal patronlängd.

Publicerat
  • Författare

Ok.

Så ett rymligt magasin, patronläge samt lång kula så kan man ändra col utan att de egentligen påverkar neg eller rent av skadligt?

Om ja inte e helt ute o cyklar så e väl tikka m55 rätt rejält tilltagen i .222r eftersom man även använde grejerna till .308?

Sitter bla plastbussning i magget därför.

Publicerat

Så ett rymligt magasin, patronläge samt lång kula så kan man ändra col utan att de egentligen påverkar neg eller rent av skadligt?

Japp, så länge du har en bit till bommarna. Det är det Robban gjort med sin 260 Rem för övrigt. Ju mer du kan lägga ut kulan desto större faktiskt krutvolym får du ju bakom kulan, och då är det i praktiken en hottad patron. Jämför med en 458 Win Mag där du gör en egen krimprill länge bak på kulan och krimpar fast den där. Då börjar du närma dig 458 Lott-prestanda (detta blir mer tydligt i raka hylsor då volymen bakom kulan ökar mer när du flyttar fram kulan). Så länge du inte börjar närma dig bommarna alltför mycket så är det ingen fara.

Publicerat
  • Författare

Har lagt dem på på 54,85 nu o då har ja 1,15mm friflykt.

0,85ff har den skjutit bäst med förut.

Men å andra sidan har jag Lapua 55grain SP med col 53 o den skjuter perfa.

Bara prova sig fram.

Publicerat

Har själv en fråga om detta.

Har laddat upp Sellier & Bellot 140gr FMJ kula för övningskytte till 6,5 x 55. Har använt mig utav Normas liknande laddata.

Har testat runt med krutmängder och olika tändhattar men aldrig ändrat COL.

Nuvarande specifikation på mina patroner:

Krut Norma 204

Krutmängd 43g

Hylsa Norma

Tändhatt CCI200

COL 76mm

Men de sotar rätt så bra. Fick rådet att korta ner COL.

Funderar då på att göra laddstege med ändrade COL mått.

Frågan är då hur mycket man skall stega sig ner i stegen? 1mm eller 0,5mm eller 0,2mm eller ännu mindre?

Hjälper det??

Publicerat

En annan sak du kan prova är att krimpa fast kulorna. Jag gjorde det i min förra 308 med 147 grains kulor och sotandet minskade betydligt. Teorin är att halsen börjar expandera och täta tidigare i samband med att kulan lämnar hylsan, och i praktiken föll det väl ut för min del.

Publicerat

Har själv en fråga om detta.

Har laddat upp Sellier & Bellot 140gr FMJ kula för övningskytte till 6,5 x 55. Har använt mig utav Normas liknande laddata.

Har testat runt med krutmängder och olika tändhattar men aldrig ändrat COL.

Nuvarande specifikation på mina patroner:

Krut Norma 204

Krutmängd 43g

Hylsa Norma

Tändhatt CCI200

COL 76mm

Men de sotar rätt så bra. Fick rådet att korta ner COL.

Funderar då på att göra laddstege med ändrade COL mått.

Frågan är då hur mycket man skall stega sig ner i stegen? 1mm eller 0,5mm eller 0,2mm eller ännu mindre?

Hjälper det??

Du kan nog testa med 1mm eller 0,5 steg mindre är överkurs så länge man kör med friflyckt. När kulan kommer mot bommarna kan små skillnader göra skillnad annars tror jag inte det spelar så stor roll

Publicerat
  • Författare

Att min hamnade på 54,85 var lathet.

Skulle varit 55 :D