Har ett par frågor kring sammanslagning av ÄSO
1. Om 2 ÄSO vill gå ihop till ett gemensamt område hur gör man då?
2. Om 2 ÄSO går samman men från början tillhör 2 olika ÄFO vad eller vem avgör då vilket ÄFO man skall tillhöra?
3. Finns det några datum man måste ta hänsyn till om 2 ÄSO vill gå ihop till ett gemensamt ÄSO?
Mvh
Martin
Sammanslagning av ÄSO
Started By
MartinJ1
, 2012 02 10, 10:54
7 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 10 Feb 2012, 10:54
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 08:10
Jag vet att ni har mycket att göra och att det dessutom varit helg jag men skulle gärna få ett svar idag eftersom jag skall på ett möte då denna fråga troligen kan komma upp...
Hinner ni inte så löser det sig säkert ändå men alltid bra om man kan vara lite förberedd
Hinner ni inte så löser det sig säkert ändå men alltid bra om man kan vara lite förberedd
#3 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 10:21
Hej!
Man slår ihop de två ideella föreningarna till en genom att upplösa de gamla på respektive årsmöte samt nybilda en ny, förslagsvis med de nya stadgar vi tagit fram och som kan laddas ned på hemsidan. Sedan är det bara att ansöka om omregistrering hos länsstyrelsen, vilket nomalt ska ske senast 31 januari, men kontakta er lst om det kan ske ändå. Många lst har gett dispens för senare ansökningar i år pga det nya systemet. Man fördelas inte om från ett ÄFO - den gränsen är dragen i geografin och beror inte på förändringar i ÄSO eller andra administrativa gränser. Det finns inget hinder mot att ett ÄSO tillhör två ÄFO.
Mvh
Ola
Man slår ihop de två ideella föreningarna till en genom att upplösa de gamla på respektive årsmöte samt nybilda en ny, förslagsvis med de nya stadgar vi tagit fram och som kan laddas ned på hemsidan. Sedan är det bara att ansöka om omregistrering hos länsstyrelsen, vilket nomalt ska ske senast 31 januari, men kontakta er lst om det kan ske ändå. Många lst har gett dispens för senare ansökningar i år pga det nya systemet. Man fördelas inte om från ett ÄFO - den gränsen är dragen i geografin och beror inte på förändringar i ÄSO eller andra administrativa gränser. Det finns inget hinder mot att ett ÄSO tillhör två ÄFO.
Mvh
Ola
Ola Wälimaa
#4 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 11:02
Tack för svar men har lite följdfrågor.
När man ansöker om omregistrering hos länstyrelsen var skulle då detta ske om man tillhör 2 olika ÄFO och dessa ÄFO tillhör 2 olika Länstyrelser? Ansöker man hos bägge länstyrelserna eller räcker det hos en av dom?
Om man som ÄSO skall tillhöra 2 olika ÄFO som dessutom inte går under samma länstyrelse behöver man då skicka älgskötselplan till 2 ställen och få den godkänd på bägge?
Mvh
Martin
När man ansöker om omregistrering hos länstyrelsen var skulle då detta ske om man tillhör 2 olika ÄFO och dessa ÄFO tillhör 2 olika Länstyrelser? Ansöker man hos bägge länstyrelserna eller räcker det hos en av dom?
Om man som ÄSO skall tillhöra 2 olika ÄFO som dessutom inte går under samma länstyrelse behöver man då skicka älgskötselplan till 2 ställen och få den godkänd på bägge?
Mvh
Martin
#5 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 12:15
Den lst där huvuddelen är belägen ansvarar då. Och jo ni måste få yttrande från båda eftersom det är 2 olika ÄFO.
Ola Wälimaa
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Feb 2012, 13:55
Enligt min mening vill man ju tillhöra samma ÄFO om man skall ha ett gemensamt ÄSO om inte annat så för att det skall räcka med yttarande från en instans.
Kan man i samband med hopslagning av ÄSO samtidigt vill rita om kartan för ÄFO så att hela det nya ÄSOt ligger i ett och samma ÄFO under en enda länstyrelse?
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att vid bildande av ÄSO så kan man välja att registrera under nytt registreringsnummer eller skriva in det ena ÄSOts marker under det andra ÄSOts på deras registeringsnummer, stämmer det?
Om det stämmer kan man då på sätt och vis välja vilket ÄFO man vill tillhöra?
Kan man i samband med hopslagning av ÄSO samtidigt vill rita om kartan för ÄFO så att hela det nya ÄSOt ligger i ett och samma ÄFO under en enda länstyrelse?
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att vid bildande av ÄSO så kan man välja att registrera under nytt registreringsnummer eller skriva in det ena ÄSOts marker under det andra ÄSOts på deras registeringsnummer, stämmer det?
Om det stämmer kan man då på sätt och vis välja vilket ÄFO man vill tillhöra?
#7 OFFLINE
Skrivet 14 Feb 2012, 09:17
Jo det var ju det ja sa... det blir krångligt! Men det är som jag skriver så att ÄFO ändras inte bara för att ett ÄSO ändras, och så ska det heller inte vara utan ÄFO ska ju avgränsas av naturliga bartriärer och inte administrativa gränser, så tyvärr. Och bara genom att bolla medregistraringsnummer ändrar inte heller detta.
Ola Wälimaa
#8 OFFLINE
Skrivet 14 Feb 2012, 11:30
Den aktuella gränsen mellan dessa ÄFO är på intet sätt en naturlig barriär utan går till 99% i ren skogsmark. Det där med att ÄFO skulle avgränsas av naturliga barriärer är ju rent ut sagt byråkratiskt skitsnack eftersom man från både länstyrelsens, markägarhåll och jaktkretsar hellre använder den mycket mänskligt administrativa gränsdragningen i länsgränsen än att titta på de naturliga barriärerna som en älg kan tänkas bry sig om och sedan ser till att komma överens över länsgränsen om hur ett lämpligt ÄFO kan se ut. Och ja dessa beslut skall överklagas men förhandsbeskedet muntligt hos en av de inblandade jaktvårdskonsulenterna från SvJF säger att det inte är någon idé för beslutet kommer förmodligen ligga fast ändå i 3 år om inte annat så säger väl $59 i jaktförordningen det.
Hmm det var en öm tå du trampade på men jag har hört nog om skitsnack gällande naturliga barriärer!
Tillbaka till ämnet så läser jag ut av ditt svar att det finns inget att vinna mer än ökad byråkrati på att slå ihop 2 ÄSO som ligger i 2 olika län och dessutom i olika ÄFO. Enklare att ha ett informellt samarbete som tidigare vilket inte hjälpt när det kommer till att bestämma t.ex. avskjutningsregler men det kanske mot förmodan löser sig i framtiden...
Får väl tacka för svaren även om det inte var riktigt vad jag ville höra.
Hmm det var en öm tå du trampade på men jag har hört nog om skitsnack gällande naturliga barriärer!
Tillbaka till ämnet så läser jag ut av ditt svar att det finns inget att vinna mer än ökad byråkrati på att slå ihop 2 ÄSO som ligger i 2 olika län och dessutom i olika ÄFO. Enklare att ha ett informellt samarbete som tidigare vilket inte hjälpt när det kommer till att bestämma t.ex. avskjutningsregler men det kanske mot förmodan löser sig i framtiden...
Får väl tacka för svaren även om det inte var riktigt vad jag ville höra.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar