Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur hantera "vandringsälg" i södra sverige?

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon här som kan ge mig lite tips och synpunkter på hur man kan hantera problem med "vandringsälg" i södra sverige?

Har ju diskuterats mycket i norrland, med lite olika tankar kring hur man bäst löser problemet. Men jag anser att det finns samma problem även i södra sverige, om än i mindre skala. Små ÄSO, små jaktlag, och väldigt stora lokala variationer i älgstammen över vintern, med foderbrist och få och små kalvar som resultat. Hur förvaltar man bäst älgstammen inom sådana områden?

Ska man skjuta ner älgstammen rejält på hösten över hela området för att minska koncentrationen av älg i vinterståndorterna? Eller ska man tillåta skyddsjakt på vinterälg i dessa områden istället?

Kan nämna att vi haft mellan 15-20 vuxna älgar runt huset här i småland under hela januari, roligt för barnen att titta på, men mindre roligt för markägaren...

Publicerat

Vandringälgar brukar samlas på samma ställe under vintrarna. Inte så mycket att göra åt det. Visst det går att skjuta ner dom, men betänk att dessa älgar kommer från stora områden. Om alla älgar i ett område på säg 100 000 ha samlas i ett område på 1000 ha så blir det skador. Skjuter du ner den stammen så att det bara finns 15-20 älgar på dessa 1000 ha så är det det samma som 15-20 älgar på 100 000 ha.....

Vissa områden samlas älgarna på, inte mycka att göra åt. Ta dessa områden för vinterbete ur all skogsproduktion, för skador kommer obenhörligen att uppstå där....

Publicerat

Vissa områden samlas älgarna på, inte mycka att göra åt. Ta dessa områden för vinterbete ur all skogsproduktion, för skador kommer obenhörligen att uppstå där....

Hur menar du nu, vem skall betala detta?

Publicerat
  • Författare

Vandringälgar brukar samlas på samma ställe under vintrarna. Inte så mycket att göra åt det. Visst det går att skjuta ner dom, men betänk att dessa älgar kommer från stora områden. Om alla älgar i ett område på säg 100 000 ha samlas i ett område på 1000 ha så blir det skador. Skjuter du ner den stammen så att det bara finns 15-20 älgar på dessa 1000 ha så är det det samma som 15-20 älgar på 100 000 ha.....

Håller med om att det är svårt att komma runt problemet, men å andra sidan ser jag också samma problem som MKJ - vem ska

ersätta markägarna för att dom utfodrar traktens älgstam? Och när markägarna inte längre vill plantera tall så räcker inte fodret till älgen på vintern i dessa områden, med få och små kalvar som följd. Det drabbar ju även jägarna.

Men många markägare här (både små och stora bolag) diskuterar det som enda lösningen just nu, att helt enkelt "svälta ut" älgen i väntan på mer varg...

Synd, eftersom det drabbar både miljön med ensidig granplantering, och att varg är det sista jag vill ha runt knuten :-(

Publicerat

Hur menar du nu, vem skall betala detta?

Det bästa vore att staten köper in områden där vandringsälgarna årligen samlas. Marken får sedan bli ett reservat, där sly mm får växa fritt.

Privata markägare kan också vara lite smarta och tex driva upp asp där älgarna brukar stå under vintern. Aspen kan fällas under vintern som foder och som bekant kommer det rätt snabbt upp nya skott.....

Publicerat

Det bästa vore att staten köper in områden där vandringsälgarna årligen samlas. Marken får sedan bli ett reservat, där sly mm får växa fritt.

Privata markägare kan också vara lite smarta och tex driva upp asp där älgarna brukar stå under vintern. Aspen kan fällas under vintern som foder och som bekant kommer det rätt snabbt upp nya skott.....

Utopi tyvärr, jag planterar Contorta då inget annat växer och kan freda sig, inte heller asp. Detta är således i västerbotten.

Annars är dom nya ÄFO ett viktigt verktyg. Områden med högre andel ungskog skall också ha högre tilldelning, de med äldre skogsfördelning mindre. Sånt blir neutralt över tid, en viss andel av avskjutningen skall också öronmärkas vandringsälg.

Publicerat
  • Författare

Här säljer staten mer mark än man köper...

Och att få upp asp är mer dröm än verklighet även på sina håll i småland. Har perfekta marker för löv här, där det avverkats mängder med asp under åren, och vi hade givetvis hoppats på massor av aspuppslag som återväxt. Men älgbetet mattar effektivt ut alla uppslag på bara några år, och det enda som växer i området just nu är mängder av gräs...

På det 20-år gamla "hygget" intill är "tallbuskarna" knappt meterhöga, och liknar mest kryptallar från nån 70-tals villa...

Och här får man ju tyvärr inte plantera contorta heller... så det får bli gran överallt i fortsättningen - vilket absolut inte är bra för älgen som redan svälter. Sörjer som jägare att det ska vara så svårt hitta lösningar som tryggar en långsiktig älgjakt med kvalitet.

Publicerat
  • Författare

Utopi tyvärr, jag planterar Contorta då inget annat växer och kan freda sig, inte heller asp. Detta är således i västerbotten.

Annars är dom nya ÄFO ett viktigt verktyg. Områden med högre andel ungskog skall också ha högre tilldelning, de med äldre skogsfördelning mindre. Sånt blir neutralt över tid, en viss andel av avskjutningen skall också öronmärkas vandringsälg.

Tack för konstruktiva förslag. Hade också lyckats få in endel av detta i senaste planen, men nu vägrar en ny styrelse att följa planen - vad gör man då? För tillfället hävdar man att avskjutningen är för hög, vi har enbart 0,5 kalvar kvar i ÄSO... fram eller bak? ;-)

Publicerat

i jutis provade dom utfodra med ensilage,,tror att det funkade bra

Publicerat
  • Författare

http://www.jaktsidan...321#entry247321

Startade denna tråd för ett par år sedan

Tack för tipset, men den hade jag redan hittat :-)

Tänkte bara kolla om det fanns några nya tankar kring det här, och om det fanns fler med samma problem i södra sverige?

Men det verkar inte vara så het debatt...

Har ett par tankar jag kommer att gå vidare med i alla fall, dels tilldelning efter fodertillgång och en tilldelning av "vandringsälg" i den senare perioden av jaktsäsongen för att åtminstone ge markägarna i vinterbetesområden en möjlighet att agera. Äevn om det givetvis inte egentligen spelar någon roll var och när älgen fälls, och att ingen av de här lösningarna löser problemet med "vinterälg" i praktiken fullt ut. Det är det väl bara vargen som kan göra :-(

Publicerat
  • Författare

i jutis provade dom utfodra med ensilage,,tror att det funkade bra

Ja, det kan jag inte förstå. Vi utfodrar rådjuren varje år från november med ensilage på flera platser. Och där går även gris och hjort periodvis, men aldrig att vi sett några spår av älg. Har inte heller hört någon annan i trakten som lyckats utfodra älg med ensilage.

Däremot fäller vi varje år ett antal aspar och gallrar en del tall för att dryga ut födan, men det hjälper inte med dagens älgstam...

Publicerat

Markägare:

Var i de södra delarna är detta?

Pågår ju ett par forskningsprojekt i Småland på älg. Och de älgarna har ju haft i stort sett samma hemområde hela året.

Publicerat

Ja, det kan jag inte förstå. Vi utfodrar rådjuren varje år från november med ensilage på flera platser. Och där går även gris och hjort periodvis, men aldrig att vi sett några spår av älg. Har inte heller hört någon annan i trakten som lyckats utfodra älg med ensilage.

Däremot fäller vi varje år ett antal aspar och gallrar en del tall för att dryga ut födan, men det hjälper inte med dagens älgstam...

De bönder som lämnar sina ensilagebalar ute på trädan över vintern här uppe i vårat VVO får en stor del av dom sönderslagna av älgar och renar och då får även rådjuren gratis mat fast dom blir utfodrade på en del ställen. Vissa bönder har börjat med att hägna in balarna men älgarna har lärt sig att göra inbrott så att dom får sitt ensilage. :)

Publicerat

här i borås har jag aldrig varit med om att älgarna rört ensilaget vintertid, har till och med sett dem gå rakt över rådjurens foderplats utan att ens titta på ensilaget, däremot kan lite frukt och grönsaker och fällda lövträd locka dem ordentligt.

Publicerat
  • Författare

Markägare:

Pågår ju ett par forskningsprojekt i Småland på älg. Och de älgarna har ju haft i stort sett samma hemområde hela året.

Känner till projektet, men är osäker på markförhållandena där? Vad jag sett av det området så är där ännu mer granmark, och inte så kuperat - men det finns säkert variationer där också.

Här i norra småland är gränsen tydlig till höglandet, och att älgen vandrar från de lägre områdena nedanför upp på högladet till vintern är ett välkänt fenomen i trakten. Att höglandet drabbades hårt av Per och Gudrun, och de stora arealer ungskog som finns nu gör ju också att det finns gott om foder här. Tyvärr är det gott om älg också...

Var ute senast idag och möttes av 4 älgar i en plantering. Verkar som om dom vet att jakten är slut för i år, eftersom dom inte rörde en min när jag dök upp, utan snällt betade vidare på tallplantorna...

Publicerat
  • Författare

Verkar som om älgarna har olika fodervanor i norr och söder? Kanske ännu svårare för dom att hitta lättsmält foder vintertid i norrland, och att dom då måste ta till ensilage?

Publicerat

här i borås har jag aldrig varit med om att älgarna rört ensilaget vintertid, har till och med sett dem gå rakt över rådjurens foderplats utan att ens titta på ensilaget, däremot kan lite frukt och grönsaker och fällda lövträd locka dem ordentligt.

Kan det vara så att det beror på snömängden kanske? Här uppe har vi alltid vinter med > 70-80 cm snö. :)

Det är lätt för ko med kalv-ar att få tag på mat genom att bara vistas jämte trädan i skogskanten under dagen och sedan gå ut och äta från ensilaget.

Visst fäller vi Aspar och andra lövträd som är föda hos älg, hare o ev. rådjur.

• 1 month later...
Publicerat

Markägare:

Jag skulle också vilja gå in på den linjen. Vi har inte upplevt att vi har någon speciellt vandringsbenägen älgstam. De älgar som blir kvar efter jakten, brukar man se till då och då under resten av året.

I mitt fall är södra Sverige = Dalsland