Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakträning av vorsteh

Featured Replies

Publicerat

Jag bor i stockholm och är i färd med att träna min vorsteh för jakt. Det är ganska begränsat med träningsmark och ganska bökigt att få tag på vilt. Långtora är ett alternativt men väldigt dyrt om man vill ha regelbunden tillgång till marken samt lite privat instruktion. Jag har klart för mig att det är en engångskostnad och att man senare har en färdig fågelhund.

Några tips eller kommentar från någon med liknande erfarenhet?

Publicerat

Några frågor. Hur gammal är hunden? Hur långt har du kommit i dressyren (vardags och jakt). Det är lättare att ge tips om man vet detta.

Ang. långtora. Amir är ju rätt duktig så så han kan säkert hjälpa dig att få till hunden. Ska dock tillägga att det inte finns något som heter färdig fågelhund. Du måste träna och repetera egentligen året runt. Dock är det så att det är lydnaden som ofta är färskvara och mycket av den kan tränas effektivt under de dagliga promenaderna och motionsrundorna.

Publicerat

Jag tycker att det låter vettigt att köpa något träningspass av proffs. Men har du någon möjlighet att hålla egna rapphöns? Det behövs inte så stora marker för det. Att bygga en enkel voljär och hålla ett trettiotal höns som du kan träna på under säsong kostar mindre än en helg hos instruktör. Det är inte alls omöjligt att få tillstånd av någon markägare att hålla fågel på dennes marker om det innebär att han/hon kan få vara med o skjuta nån fågel. Ha dessutom koll på vorstehklubbnes hemsida med en hel del träningstillfällen.

Publicerat
  • Författare

Några frågor. Hur gammal är hunden? Hur långt har du kommit i dressyren (vardags och jakt). Det är lättare att ge tips om man vet detta.

Ang. långtora. Amir är ju rätt duktig så så han kan säkert hjälpa dig att få till hunden. Ska dock tillägga att det inte finns något som heter färdig fågelhund. Du måste träna och repetera egentligen året runt. Dock är det så att det är lydnaden som ofta är färskvara och mycket av den kan tränas effektivt under de dagliga promenaderna och motionsrundorna.

Valpen är 5 mån och grunddressyren sitter ganska bra; inkallning, stanna, frihet och förbud.

Publicerat

Jag glömde också nämna Alléz-klubben som jag tidigare varit medlem i. Nu har jag inte kolla på dem men då tränade man två ggr i veckan på stora marker i UpplandsBro kommun för en ganska rimlig kostnad.

Publicerat

Valpen är 5 mån och grunddressyren sitter ganska bra; inkallning, stanna, frihet och förbud.

Hejsan !

Jag skulle verkligen satsa pengar och tid på fågelkontakter " nu eller direkt" iom att åldern på hunden är perfekt plus att du skriver att stannakommandot fungerar.

Jag gjorde så med min ungtik (vorsteh- vad annars :)) som vid tillfället med rapphönsen bara var 4 månader gammal. Vi körde väl en ca 10 fågelkontakter med stånd, uppflog och stop vid ett och samma träningstillfälle och då på rapphöns. Då vi senare samma höst hade våra "riktiga" fågelkontakter: orre tjäder samt ripa så var hon fortsatt spontant lugn i flog och skott.

Det är hon ännu och är nu 2,5 år gammal och hon har aldrig gått efter fågel vid uppflog eller skott samt fälllning trots att fåglar flaxande fallit ned på mycket provocerande nära håll från henne där hon suttit. Jag är mycket nöjd med hennes lugn vid flog och skott.

Dock ska tilläggas att jag körde mycke hjärntvätt med henne = skott i luften = Sitt och lugn, hon fick sitta still minst 3 - minuter innan jag lugnt gick fram och gav frihetskommandot, skottet i sig innebar senare i träningen att hon satte sig spontant utan kommando och bara var lugn väntade på.... inget !!! Alltså inget djävla kastande av apporter eller nåt annat kul, så att hunden bygger upp nån föväntansstress utan bara lugnt och tråkigt.

Körde även med låtsasripa (inga skott avlossades) som kastades upp i luften då hon minst anade det och i samma sekund som hon såg den så satte hon sig på kommandot jag gav då jag såg att hon upptäckte ripan, för att senare i träningen sätta sig vid synintrycket av låtsasripan. Hon fick heller aldrig hämta låtsasripan utan skulle bara sitta där lugnt och stilla tills dess att jag lugnt hämtade låtsasripan som hon "aldrig fick ta".

Boka tid för träning på rapphöns du !

MVH: Tjäder

Publicerat

Neeej. Råkade radera när jag skulle lägga till. Skriver om det sen när jag ätit

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Jag skulle verkligen satsa pengar och tid på fågelkontakter " nu eller direkt" iom att åldern på hunden är perfekt plus att du skriver att stannakommandot fungerar.

Jag gjorde så med min ungtik (vorsteh- vad annars :)) som vid tillfället med rapphönsen bara var 4 månader gammal. Vi körde väl en ca 10 fågelkontakter med stånd, uppflog och stop vid ett och samma träningstillfälle och då på rapphöns. Då vi senare samma höst hade våra "riktiga" fågelkontakter: orre tjäder samt ripa så var hon fortsatt spontant lugn i flog och skott.

Det är hon ännu och är nu 2,5 år gammal och hon har aldrig gått efter fågel vid uppflog eller skott samt fälllning trots att fåglar flaxande fallit ned på mycket provocerande nära håll från henne där hon suttit. Jag är mycket nöjd med hennes lugn vid flog och skott.

Dock ska tilläggas att jag körde mycke hjärntvätt med henne = skott i luften = Sitt och lugn, hon fick sitta still minst 3 - minuter innan jag lugnt gick fram och gav frihetskommandot, skottet i sig innebar senare i träningen att hon satte sig spontant utan kommando och bara var lugn väntade på.... inget !!! Alltså inget djävla kastande av apporter eller nåt annat kul, så att hunden bygger upp nån föväntansstress utan bara lugnt och tråkigt.

Körde även med låtsasripa (inga skott avlossades) som kastades upp i luften då hon minst anade det och i samma sekund som hon såg den så satte hon sig på kommandot jag gav då jag såg att hon upptäckte ripan, för att senare i träningen sätta sig vid synintrycket av låtsasripan. Hon fick heller aldrig hämta låtsasripan utan skulle bara sitta där lugnt och stilla tills dess att jag lugnt hämtade låtsasripan som hon "aldrig fick ta".

Boka tid för träning på rapphöns du !

MVH: Tjäder

Jag har kontaktat allézklubben och väntar på besked. Det kan ta tid eftersom de tar in medlemmar vid årsstämman. Min fråga är hur ordnar jag fågelkontakt i stockholm med omnejd?

Publicerat

Jag har kontaktat allézklubben och väntar på besked. Det kan ta tid eftersom de tar in medlemmar vid årsstämman. Min fråga är hur ordnar jag fågelkontakt i stockholm med omnejd?

Går det inte via fågelhundsklubb att försöka få kontakt med någon jaktintresserad markägare och köra någon form av deal. Han/hon ställer upp med mark och du köper fåglar. Sen tränar ni båda två. Det behövs ju inte så många hektar för träning på rapphöns. Om ni sedan skaffar typ "bird launcher-burar" med duvor så klarar ni stadgaträning på en yta av en fotbollsplan. Ut med massa annonser så kanske det är möjligt.

Proffshjälp kostar ju en del, men att åka upp till arjeplog och Hundskolan vision till sommaren och ta privatlektioner kanske skulle vara något. Väl lämpat att kombinera med norrländskt midnattssolfiske och kanske en liten fjällvandring. En helg i fjällen och en hos Amir på Långtora kan nog göra under för både hunden och dig.

I annat fall är det träning på vildfågel som gäller. Packa tältet och pysa upp till fjällvärlden och hoppas på bra ripår. Detta funkar också bara du har 100%dressyr och bra stadga tränat på fejkripa innan du åker. Själv har jag tränat och jagat in en hund på skogsfågel. Det var inte lätt men det gick och resultatet blev bra. Äter mycket fågel :)

Publicerat

Stockholm.... jadu säg det ! Stockholm ligger ju lite ocentralt ur min synvinkel.....

Hör dig för bland engagerade i de olika fågelhundsklubbarna som finns inom din närhet. De kan säkert tipsa om vem som har lite rapphöns som du kan mot en viss ersättning komma och träna på.

Ha det !

MVH: tjäder

Publicerat

Om kläckningarna går som de ska finns här rapps och fasaner till hösten, men det låter som du vill ha det omedelbums.

Publicerat

Vorsteh klubben brukar ha träningar mm. http://www.svkostra.se/

Publicerat
  • Författare

Går det inte via fågelhundsklubb att försöka få kontakt med någon jaktintresserad markägare och köra någon form av deal. Han/hon ställer upp med mark och du köper fåglar. Sen tränar ni båda två. Det behövs ju inte så många hektar för träning på rapphöns. Om ni sedan skaffar typ "bird launcher-burar" med duvor så klarar ni stadgaträning på en yta av en fotbollsplan. Ut med massa annonser så kanske det är möjligt.

Proffshjälp kostar ju en del, men att åka upp till arjeplog och Hundskolan vision till sommaren och ta privatlektioner kanske skulle vara något. Väl lämpat att kombinera med norrländskt midnattssolfiske och kanske en liten fjällvandring. En helg i fjällen och en hos Amir på Långtora kan nog göra under för både hunden och dig.

I annat fall är det träning på vildfågel som gäller. Packa tältet och pysa upp till fjällvärlden och hoppas på bra ripår. Detta funkar också bara du har 100%dressyr och bra stadga tränat på fejkripa innan du åker. Själv har jag tränat och jagat in en hund på skogsfågel. Det var inte lätt men det gick och resultatet blev bra. Äter mycket fågel :)

Tack för tipsen. Arjeplog låter trevligt. Kanske åker upp dit. Vi säger att jag tar en timme privatlektion hos amir nu när valpen är 5 mån á 1000 kr. Hur många bör jag ta för att lägga en bra grund. Jag har anmält mig till en kurs i april med 10 träffar. Jag har ingen aning om hur mycket träning man bör utsätta hunden för utan att det ska kosta skjortan. Jag vet ju mer desto bättre men jag har också hört att man ska gå varsamt fram annars får man en hund som är bra först året men inte senare.

Publicerat

Hej

Är det din första fågelhund?

Ta kontakt med vorstehklubben. De kommer säkert att köra en träningsgrupp närmare våren. Då får du träna med både mer erfarena samt nybörjare och du kommer få kontakter som kan hjälpa dig med fågel-/fältträning.

Men ta gärna en privatlektion nu och stäm av hur bra grunddressyren sitter. Då får du veta vad du behöver arbeta med.

Har du Anders Landins filmer/böcker? De är bra! Men tänk på att att han går ganska snabbt fram då han är ett proffs med lång erfarenhet.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Hej

Är det din första fågelhund?

Ta kontakt med vorstehklubben. De kommer säkert att köra en träningsgrupp närmare våren. Då får du träna med både mer erfarena samt nybörjare och du kommer få kontakter som kan hjälpa dig med fågel-/fältträning.

Men ta gärna en privatlektion nu och stäm av hur bra grunddressyren sitter. Då får du veta vad du behöver arbeta med.

Har du Anders Landins filmer/böcker? De är bra! Men tänk på att att han går ganska snabbt fram då han är ett proffs med lång erfarenhet.

Lycka till!

Ja det är min första fågelhund. Jag har träffat Amir och han var imponerad av dressyren. Grunddressyren sitter ganska bra. Jag är med i Vorstehklubben och har anmält mig till en kurs i slutet av april. Vad beträffar Landin så finns det mycket att lära men jag har hört att de hundar han tränar i princip bara fungerar med honom, medan de tränade hundar han säljer fungerar bra bara första året sen blir det strul. Man hör olika synpunkter om hur man tränar fågelhundar, men jag har fastnat för att man ska gå varsamt fram i början annars blir det strul senare. Jag ämnar dock ge hunden lite fågelkontakt denna vecka hos amir, duvor. Är det någon som har synpunkter på duvor?

Publicerat

Östra har startat en träningsgrupp som huserar uppsala och en bit norrut, de hade första träffen förra helgen. Du är välkommen!

Publicerat

Visst kan man tycka mycket om Landin. Men då jag gick hans kurs så vad det jag som tränade min hund. Inte Anders. Anders tränar mig som förare. :). Det ska man nog ha med sig. Tränarna ser på hundarna och oss förare. Korrigerar oss förare till att leda och lära våra hundar rätt.

Säljer verkligen Anders så mycket tränade hundar?

Men det finns många skolor och läror. Man ska köra på den man själv tror på. Sen får alltid utvärdera och tänka om när det inte går som planerat.

Har en som första hund en 1,5 årig munster som fungerat super med fågeln från första dagen. Mycket roligt och positivt som liten valp och dressyren började nästan omgående med några minuter varje dag. Sen sattes dressyren (hos Anders). Sköt en fågel vid 7 månader. Nu stannar hon spontant när fågeln går upp. Dessvärre så saknar hon vattenpassion och är tvångsapporterad. Men vi arbetar vidare med vattnet till sommaren.

Lycka till, det är verkligen skitkul!

Publicerat
  • Författare

Visst kan man tycka mycket om Landin. Men då jag gick hans kurs så vad det jag som tränade min hund. Inte Anders. Anders tränar mig som förare. :). Det ska man nog ha med sig. Tränarna ser på hundarna och oss förare. Korrigerar oss förare till att leda och lära våra hundar rätt.

Säljer verkligen Anders så mycket tränade hundar?

Men det finns många skolor och läror. Man ska köra på den man själv tror på. Sen får alltid utvärdera och tänka om när det inte går som planerat.

Har en som första hund en 1,5 årig munster som fungerat super med fågeln från första dagen. Mycket roligt och positivt som liten valp och dressyren började nästan omgående med några minuter varje dag. Sen sattes dressyren (hos Anders). Sköt en fågel vid 7 månader. Nu stannar hon spontant när fågeln går upp. Dessvärre så saknar hon vattenpassion och är tvångsapporterad. Men vi arbetar vidare med vattnet till sommaren.

Lycka till, det är verkligen skitkul!

Jag vet inte om Landin säljer många hundar men vad jag hört så har det hänt. Ja det är som du säger man måste nog välja den metod man själv tycker är bäst. Efter att ha pratat med några fågelhundsmänniskor så har jag bestämt mig för att ta det lugnt och endast köra grundlydnad och ingen jakt eller fågelkontakt förräns han blir runt 7 månader. Så ni slipper mitt ältande ett tag :)

Publicerat

Angående Anders Landin så ska man inte vara finkänslig om man ska gå på kurs has honom, han berätttar vad man gör för fel rätt upp o ner.

Men gör man som han säger att man ska göra så blir det bra!

Om nån köper en färdigtränad hund oavsett vem som tränat den och inte fortsättter att träna o vara ledare så blir det tyvärr bara skit av det.

Publicerat

Jag vet inte om Landin säljer många hundar men vad jag hört så har det hänt. Ja det är som du säger man måste nog välja den metod man själv tycker är bäst. Efter att ha pratat med några fågelhundsmänniskor så har jag bestämt mig för att ta det lugnt och endast köra grundlydnad och ingen jakt eller fågelkontakt förräns han blir runt 7 månader. Så ni slipper mitt ältande ett tag :)

Klokt beslut! Men kör avtrubbningsövningar redan nu (på vilt du inte vill att hunden ska jaga) och även olika sorters passitivitetsövningar. Det sparar du mycket tid på att börja med tidigt.

Publicerat

Hej

Alltid trevligt med ny valp och utmaningen att få till den till en fungerande hund. Min erfarenhet är att om man satsar stenhårt på derssyren och får den att sitta till hundra procent så går jaktträningen så mycket lättare. Finns stoppkommandot då jaktlusten slår in är det så mycket lättare att få till hunden. Satsa gärna en slant på en stund hos Amir då han är en duktig derssör med bred erfarenhet. Läs Landins bok och gör din egen plan hur du tänker göra. Gemensamt för i princip alla metoder att få till en stående hund är att derssyren skall finnas innan man startar jaktträningen.

Vore jag bosatt där det inte fanns naturliga förrutsättningar till jaktträning och hade en valp på 5 månader hade jag satsat pengen på att att gå vidare med dressyrträningen. Satsa på att ha en genomarbetad hund den 25 aug och åk upp på ripfjället. Har du en hund som står för fågel behövs inte många fåglar för att hunden skall "göra rätt" Om du därimot gör som oss andra :D och startar jaktträningen för tidigt men en valp på 5 månader som kanske inte är mogen nog skapas lätt felbetenden som är jättesvåra att få bort.

Träna in STOPP. SITT.APPORT.HIT och inte minst, ett AVANCE. Sitter detta då du släpper hunden i fågel kan du, precis som Landin gör, låta hunden "testa sig" i fågel och finna sin jaktglädje innan du kraftfullt med hjälp av din solida dressyr kan jaktdressera din snart färdiga stående fågelhund.

mvh Johan

Jag bor i stockholm och är i färd med att träna min vorsteh för jakt. Det är ganska begränsat med träningsmark och ganska bökigt att få tag på vilt. Långtora är ett alternativt men väldigt dyrt om man vill ha regelbunden tillgång till marken samt lite privat instruktion. Jag har klart för mig att det är en engångskostnad och att man senare har en färdig fågelhund.

Några tips eller kommentar från någon med liknande erfarenhet?

Publicerat
  • Författare

Tack för mycket nyttiga svar.

Jag ska gå på kurs hos Lars Thulin i uppsala i slutet av april. Tio träffar relativt billigt genom Vorstehklubben. Verkar väldigt trevlig. Efter att jag anmält mig ringde han upp mig och frågade om hunden och sa att det kan vara lite för tidigt med jaktträning (kursen innehåller också dressyr). Det är nog inte många instruktörer som visar sådan omtanke och tar sig tid att ringa upp. Hursomhelst kom vi överens om att jag skulle gå iallafall och att jag skulle ha i åtanke att inte ställa för höga krav på hunden som kommer att vara sju månader då.