Publicerat Februari 19, 201214 yr Tjenare har sedan länge haft en kallrök på gården men har inte orkat laga upp den men ska göra slag i saken till våren så då är min fråga Kan man elda med vilken ved som hälst för är en gammal kamin man eldar i. Ska man he nå spån och i så fal vilken eller nån slags ris. Röktider och saltlag. Hur man ska gå tillväga att få det bästa resultatet. Vilken rökning blir bäst kall eller varmrökninng? Tack i förhand Hva.
Publicerat Februari 19, 201214 yr Al asp eller näverfri björk ger bästa resultat. Vill man ha lite mera smak så är enris bra som komplement. Kallrökning är ju en utdragen process där röken konserverar maten och torkar den. Det kan ta upp till en vecka att få klart en kallrökning om det är en stor köttbit. Varmrökning är en annan sak och där är man mera ute efter smaken som röken ger och går fortare. Jag tycker att fisk passar bäst som varmrökt. Köp den här boken den ger massor med tips. http://www.bokia.se/...ch-fisk-4313571
Publicerat April 12, 201214 yr Författare Al asp eller näverfri björk ger bästa resultat. Vill man ha lite mera smak så är enris bra som komplement. Kallrökning är ju en utdragen process där röken konserverar maten och torkar den. Det kan ta upp till en vecka att få klart en kallrökning om det är en stor köttbit. Varmrökning är en annan sak och där är man mera ute efter smaken som röken ger och går fortare. Jag tycker att fisk passar bäst som varmrökt. Köp den här boken den ger massor med tips. http://www.bokia.se/...ch-fisk-4313571 Okej men vilken metod blir det bästa resultatet på kött??
Publicerat April 14, 201214 yr Okej men vilken metod blir det bästa resultatet på kött?? Bäst och bäst. Smaken är ju som baken delad. själv varmröker jag mitt kött i ett ombyggt värmeskåp "typ cateringfirma". som Nils skriver, Läs på lite och prova dig fram så kommer du aldrig mer köpa rökt pålägg fyllt med konstgjorda smakämnen! Urban