Publicerat Februari 19, 201214 yr Ska ut och försöka dra en gös i morgon. Aldrig fått gös på angel men det går de vet jag, bror har fått några men inte fan kan jag fråga honom... Beter sig Gös som en gädda när den hugger ? Typ när ska man göra mothugg ? Gäddan hugger ju och går en bit, stannar och vänder mörten, när det så går ut lina igen drar man. fast jag har dragit gädda både direkt vid hugg och på utgång o lite när som... Har en djuphåla där jag fick 4 gösar på ett 30m nät i somras. Misstänker att det är ett bra ställe o prova på. Letat lite på nätet men det verkar va mer ismete med trekrok o tönt litet spö.. Hittade även nån som färgade mörten med kamamellfärg..
Publicerat Februari 20, 201214 yr Ska ut och försöka dra en gös i morgon. Aldrig fått gös på angel men det går de vet jag, bror har fått några men inte fan kan jag fråga honom... Beter sig Gös som en gädda när den hugger ? Typ när ska man göra mothugg ? Gäddan hugger ju och går en bit, stannar och vänder mörten, när det så går ut lina igen drar man. fast jag har dragit gädda både direkt vid hugg och på utgång o lite när som... Har en djuphåla där jag fick 4 gösar på ett 30m nät i somras. Misstänker att det är ett bra ställe o prova på. Letat lite på nätet men det verkar va mer ismete med trekrok o tönt litet spö.. Hittade även nån som färgade mörten med kamamellfärg.. Jag har provat förr medan jag bodde i Aneby. Jag provade t o m med kastspö och rulle i en större vak som jag och polarn lyckades göra, men icke att den ville nappa och det var inte. bara en gång utan flera.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Viktigast är att köra en liten betesfisk, behöver inte vara mört utan aborre (storlek tusenbröder) funkar nästan bättre. Betesfisken ska vara så man tvekar om den går på kroken. Gösen beter sig inte som gädda utan han smyger ut med linan och då han stannar så står han still, har man trekrok kan man få den även om den stannat men med angelkrok är det i regel kört om den stannar. Jag brukar göra mothugg direkt då jag kommer fram om jag misstänker gös, den går mycket lugnare än gäddan, iallafall gäddorna härikring men neråt har jag stött på gäddor som just smyger iväg lite försiktigt dom också så det beror väl på hur dina gäddor beter sig. Låter man den stanna så får man oftast bara upp en söndertuggad mört då man väl börjar dra upp den. Helt enkelt, gösen är ett jäkla otyg som förstör fint gäddfiske.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Viktigast är att köra en liten betesfisk, behöver inte vara mört utan aborre (storlek tusenbröder) funkar nästan bättre. Betesfisken ska vara så man tvekar om den går på kroken. Gösen beter sig inte som gädda utan han smyger ut med linan och då han stannar så står han still, har man trekrok kan man få den även om den stannat men med angelkrok är det i regel kört om den stannar. Jag brukar göra mothugg direkt då jag kommer fram om jag misstänker gös, den går mycket lugnare än gäddan, iallafall gäddorna härikring men neråt har jag stött på gäddor som just smyger iväg lite försiktigt dom också så det beror väl på hur dina gäddor beter sig. Låter man den stanna så får man oftast bara upp en söndertuggad mört då man väl börjar dra upp den. Helt enkelt, gösen är ett jäkla otyg som förstör fint gäddfiske. Oj, här var det en som hade helt andra åsikter och erfarenheter än vad jag har från gösfiske och mete efter gös. Jag anglade 3-krok med fläskmört på runt 80-100 g när jag metade gös, men då var ju mina gösar därefter i vikt också. :lol: Duger dom??? Belöning genom att vinna ABU:s drömresa innan uppehållet -82. Mörrumsån -82 premiären. Allt fritt.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Bidde ingen gös.. inte ens ett misstänkt göshugg... Men 5 gäddor, några vindfäll o bomdragningar o så slet en gädda av en tafs för sonen. Han svor en del... hans far tråkade givetvis honom ett par timmar för det
Publicerat Februari 20, 201214 yr Bidde ingen gös.. inte ens ett misstänkt göshugg... Men 5 gäddor, några vindfäll o bomdragningar o så slet en gädda av en tafs för sonen. Han svor en del... hans far tråkade givetvis honom ett par timmar för det Det är inte så lätt att få gös vintertid. Pinnar är det under 10 kg. Stackars pojk! Du ska ju muntra upp honom ist och säga att det går nog bättre nästa gång.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Det är inte så lätt att få gös vintertid. Pinnar är det under 10 kg. Stackars pojk! Du ska ju muntra upp honom ist och säga att det går nog bättre nästa gång. Visst fan va det pinnar om ens det... Grabben tål o tråkas.. de har han efter far sin Han vann ju förra gången vi va ute...
Publicerat Februari 20, 201214 yr Varje fisketur som inte slutar på akuten eller att halva utrustningen går förlorad måste väl räknas som lyckad när det gäller dig.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Visst fan va det pinnar om ens det... Grabben tål o tråkas.. de har han efter far sin Han vann ju förra gången vi va ute... Ok! Haha! Det är ju bra att har intresset och ska uppmuntras. Aha, inbördes möten och familjefejd. Jag hade 1-2 ungdomar med mig ut mellan varven när jag bodde i Aneby bara för att dom frågade mig om dom fick komma med och prova, se och lära hur mästaren gjorde. Deras föräldrar var tacksamma för att jag hade ett sådant tålamod med pojkarna i åldern runt 10-14 år.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Varje fisketur som inte slutar på akuten eller att halva utrustningen går förlorad måste väl räknas som lyckad när det gäller dig. Menar du att NS är en liten drummel? Har han tappat mycket grejer i sjön???
Publicerat Februari 20, 201214 yr Författare Menar du att NS är en liten drummel? Har han tappat mycket grejer i sjön??? Musköt e bara avundsjuk.. De gick hur som bra, fast visst satte jag spetsen på kroken i fingret en gång när jag testade tafsen.. och elden han slockna innan vi fick på viltkorven så den blev lite ljummen.. men lika god ändå.
Publicerat Februari 20, 201214 yr Musköt e bara avundsjuk.. De gick hur som bra, fast visst satte jag spetsen på kroken i fingret en gång när jag testade tafsen.. och elden han slockna innan vi fick på viltkorven så den blev lite ljummen.. men lika god ändå. Aha, det är på det viset! Den svenska avundsjukan är himla sjukdom och den är visst svårbotlig.