Hur får man ersättning när man varit ute på uppdrag som ej är viltolycka.
Var ute igår och avlivade en dov som var intrasslad i stängsel.
Jag har läst om det här på forumet någon stans men kan ej hitta det.
Ersättning vid avlivning
Started By
Leo
, 2012 02 21, 11:38
5 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 16:29
Vem gav dig uppdraget? Den ligger väl närmast tillhands att betala kalaset.
Om du inte tagit åt dig uppdraget gratis enligt §52 i nedanstående FAP.
http://www.polisen.s...06---FAP-226-1/
Om du inte tagit åt dig uppdraget gratis enligt §52 i nedanstående FAP.
http://www.polisen.s...06---FAP-226-1/
En tysk sover aldrig, den ligger bara på laddning...
#3 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 17:00
Du fär inte betalt av polisen om du inte fått uppdraget av dom det händer titt som tätt att polisen ringer och man får åka ut på sjuka älgar skabbrävar mitt i byn kor som har rymt och är på vägen men det ingår inte i uppdraget som kontaktman eller eftersöksjägare polisen på LkC vet inte vem dom ska ringa så då ligger vi nära till hands i ditt fall skulle jag ringt markägaren eller jakträttsinehavaren låtit dom avliva hjorten
#5 ONLINE
Skrivet 23 Feb 2012, 01:59
Dov är väl ändå inte statens vilt... (dock gäller samma lagar i övrigt om eftersök eller liknande)
Fick du uppdraget av markägare/jakträttsinnehavare/motsvarande så kan nog de ersätta dig för eventuella kostnader men är det en isolerad händelse så får man nog ta en sådan kostnad själv ibland... Som jägare med möjlighet att avliva skadat vilt får man inte helt sällan göra sådana saker gratis och personligen är det mer än helt ok med tanke på att djuret slipper lida.
Fick du uppdraget av markägare/jakträttsinnehavare/motsvarande så kan nog de ersätta dig för eventuella kostnader men är det en isolerad händelse så får man nog ta en sådan kostnad själv ibland... Som jägare med möjlighet att avliva skadat vilt får man inte helt sällan göra sådana saker gratis och personligen är det mer än helt ok med tanke på att djuret slipper lida.
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari
Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova
Röda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e FebruariBrowning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com
Svara
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar