Publicerat Mars 6, 201214 yr Med lite tur finns här någon med kunskap om slipning av trägolv! Som rubriken avslöjar så avser jag köpa en golvslipmaskin samt kantslip. Tänken är att försöka hitta begagnade maskiner, till en så billig peng som möjligt, utan att resultatet påverkas för att på sikt köpa "riktiga" grejer. Vilka märken gör bra respektive dåliga maskiner? Prisnivåer? Spelar ålder någon roll förutsatt att skicket är bra? Finns det någon speciell kanal för branschfolk som köper begagnat (typ Blocket etc.)? Tack!
Publicerat Mars 6, 201214 yr Menar du en golvslip som du går efter el. ligger på knä för att kunna slipa med den? Det är väl en ganska så stor prisskillnad på dom. Jag har en som man får ligga på knä för att man kunna slipa med den men den har varit med sedan -80-taleadets mitt men jag har inga band till den eftersom jag inte ha behövt den mer sedan jag la nytt golv på öv i stugan utanför Aneby.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Jag har slipat mina golv med maskiner från Bona. Bra, rena maskiner som man kan köpaloss från Cramo-kedjan om Man hör med dem. Standardband på dem också om jag minns rätt.
Publicerat Mars 6, 201214 yr Författare Tack för svar! Jag syftar på golvslipmaskiner man går efter. Kantslipen ligger på man på knä när man kör. Bona är ett märke jag hört gott om - priserna verkar ligga därefter... Ska höra med Cramo och se vad man kan få för pris på ett begagnat "kit"
Publicerat Mars 6, 201214 yr inga av de bra maskinerna som ger riktigt snygga ytor och som "förlåter" dina misstag är billiga. dock var det billigt att hyra en vecka, tror jag betalade 2000+moms med band och papper för båda sliparna, går inte att slå enligt mig även om man skall slipa mycket. jag slipade 140 kvm och det blev skitbra!
Publicerat Mars 6, 201214 yr Hej !!! har jobat som golvslipare jag tycker att du ska köpa dig en örebro/bona maskin den är helt klart bäst det är en proffsmaskin som håller riktigt länge här har du en på blocket http://www.blocket.se/stockholm/Golvslipmaskin_38725324.htm?ca=11&w=1&last=1 köp deras kant slip med som örebro har mvh emil
Publicerat Mars 7, 201214 yr Författare Hej !!! har jobat som golvslipare jag tycker att du ska köpa dig en örebro/bona maskin den är helt klart bäst det är en proffsmaskin som håller riktigt länge här har du en på blocket http://www.blocket.s...a=11&w=1&last=1 köp deras kant slip med som örebro har mvh emil Tack för tips - Priset är bra också om man jämför med andra nyare alternativ. Skiljer det någonting i konstruktion på äldre maskiner? Då gäller det bara att hålla ögonen öppna efter begagnade maskiner av Bona/Örebro till bra pris.. Var nämligen med en golvslipare förra helgen och lärde mig grunderna. Har möjlighet att hänga med honom en tid framöver för att lära mig tekniken osv. Med min förmåga att räkna har jag listat ut hur lönsamt detta är, till en början kommer jag köra på helgerna. Jobbförfrågningar finns det gott om också.. Vad jag kan förstå så är det egentligen golvslip + kantslip, polermaskin (för slipning efter första lagret lack då träfibrerna reser på sig) och dammsugarenhet man behöver för att ha ett "komplett kit" Utöver detta lite slippapper i olika grovlekar samt lite anndra småprylar.