Publicerat Mars 18, 201214 yr Funderar på att rumstrera om bilparken hemma. Nu är den "stora familjebilen" tillika min 4WD-jaktbil, och det är en lösning som inte alltid uppskattas... Så idén är att vi byter båda bilarna till en mellanstor familjebil med bra bränsleekonomi som sambon ha till jobbet dagligen och en jaktbil till mig.... Så vad ska man titta på? Kraven är: - 4WD (nån variant) - Riktigt baksäte - Hundavdelning (skuff) - Inte allt för törstig, ska användas till jobbet ca. 3 mil tor. - Rails - Strulfri modellserie.. Budget ca 50-60 papp.. Kollegan har en CR-V -01 som gått prickfritt sedan ny. Det kanske är ett alternativ? Hyunday Santa Fe? /Må
Publicerat Mars 18, 201214 yr subaru forester alla dagar i veckan....driftsäkert och bra fyrhjulsdrift
Publicerat Mars 18, 201214 yr xc60 xc70? Med en budget på 50-60 papp så är inte Volvo ett alternativ... Den äldre XC70 finns säkert för den prislappen men med en 4 wd som funkar lite si o så.. Santa Fé är en bra bil, driftsäker och relativt ekonomisk, min som jag hade låg på en bränsle förbrukning mellan 0,8-1,1 ( 1,5l med husvagn bakom )....
Publicerat Mars 18, 201214 yr Författare Volvo är, oavsett budget, inte intressant.. . Ingen jänkare heller tror jag. Får ingen kvalla-känsla i dem. Ska kolla beg-marknaden för Santa Fe. /Må
Publicerat Mars 18, 201214 yr Beg outback eller Forester. Tyvärr har dom högt andrahandsvärde så skall du ner runt 50-60 så är det 10 år gamla bilar eller en fasans massa mil.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Volvo är, oavsett budget, inte intressant.. . Ingen jänkare heller tror jag. Får ingen kvalla-känsla i dem. Ska kolla beg-marknaden för Santa Fe. /Må Letar du efter kvalitetskänsla, så ska du nog inte satsa på Santa Fe heller, för dom pengarna hade jag hellre köpt jänk, reservdelar är riktigt billiga, dom är lättskruvade, riktig fyrhjulsdrift och V8.. Några punkter med Santa Fe: Dålig koppling, ingen riktig fyrhjulsdrift, tät bytesintervall på kamrem (6000 mil), plastig, rätt mycket anmärkningar på SBP.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Kraven är: - 4WD (nån variant) - Riktigt baksäte - Hundavdelning (skuff) - Inte allt för törstig, ska användas till jobbet ca. 3 mil tor. - Rails - Strulfri modellserie.. Budget ca 50-60 papp.. Kollegan har en CR-V -01 som gått prickfritt sedan ny. Det kanske är ett alternativ? Hyunday Santa Fe? /Må CRV har bra kvalite, men en 4wd som är likabra som santafe tidiga modellen, när du grävt ner framhjulen börjar bakhjulen snurra, haft den nyare modellen av santafe den gick att låsa mellandiffen men den var törstig för att vara en diesel, runt litern landsväg och bilen är inte stor, jag hade letat efter en MB ML270 från -02
Publicerat Mars 19, 201214 yr Varför 4wd? Jag har själv en Skoda octavia kombi 2wd, i jobbet har jag en citroen berlingo 2wd. Berlingon har jag kört längre än vad fyrhjuls bilarna kör. Jag jobbar i skogen och så här års är varken skogsbilsvägarna eller våra parkerings platser fina, Men kört fast har jag inte. Personligen tror jag att det handlar om kör still hur långt man tar sig, sen tror jag att 4wd ger en falsk trygghet, men det är vad jag tror. Ska du så långt ut i skogen med bilen att 4wd behövs är det lika bra att köpa en traktor direkt, så har du nått som drar när det kommer lite lera på däcken.
Publicerat Mars 19, 201214 yr CRV har bra kvalite, men en 4wd som är likabra som santafe tidiga modellen, när du grävt ner framhjulen börjar bakhjulen snurra, haft den nyare modellen av santafe den gick att låsa mellandiffen men den var törstig för att vara en diesel, runt litern landsväg och bilen är inte stor, jag hade letat efter en MB ML270 från -02 Kolla med Holsten, har har en fräsch 03a som han skall kränga. Knappast för 50 men säkert 51 Hade en själv innan Subarun, fin bil.
Publicerat Mars 19, 201214 yr Varför 4wd? Jag har själv en Skoda octavia kombi 2wd, i jobbet har jag en citroen berlingo 2wd. Berlingon har jag kört längre än vad fyrhjuls bilarna kör. Jag jobbar i skogen och så här års är varken skogsbilsvägarna eller våra parkerings platser fina, Men kört fast har jag inte. Personligen tror jag att det handlar om kör still hur långt man tar sig, sen tror jag att 4wd ger en falsk trygghet, men det är vad jag tror. Ska du så långt ut i skogen med bilen att 4wd behövs är det lika bra att köpa en traktor direkt, så har du nått som drar när det kommer lite lera på däcken. inget bärgar för om man har 4wd att man kör bättre,bara där alla inte kommer till..
Publicerat Mars 19, 201214 yr Kolla med Holsten, har har en fräsch 03a som han skall kränga. Knappast för 50 men säkert 51 Hade en själv innan Subarun, fin bil. Hade jag inte behövt mera plats hade det blivit en sån! en GL funkar också men då blev det en nolla till!
Publicerat Mars 19, 201214 yr inget bärgar för om man har 4wd att man kör bättre,bara där alla inte kommer till.. Så här då eller? Inte sitta och pilla på finnen när man skall över diken...
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare Varför 4wd? Jag har själv en Skoda octavia kombi 2wd, i jobbet har jag en citroen berlingo 2wd. Berlingon har jag kört längre än vad fyrhjuls bilarna kör. Jag jobbar i skogen och så här års är varken skogsbilsvägarna eller våra parkerings platser fina, Men kört fast har jag inte. Personligen tror jag att det handlar om kör still hur långt man tar sig, sen tror jag att 4wd ger en falsk trygghet, men det är vad jag tror. Ska du så långt ut i skogen med bilen att 4wd behövs är det lika bra att köpa en traktor direkt, så har du nått som drar när det kommer lite lera på däcken. Har nu en CR-V av lite nyare slag och jag är nöjd med vad den presterar. Det handlar om att ta sig fram på oplogade vägar, ingen terrängkörning. Har också drabbats av övermod några gånger, så jag vet skapligt var begränsningarna ligger. Sen gillar jag "instegshöjden" i dessa SUV:ar. /Må
Publicerat Mars 19, 201214 yr Ingen ide o köpa fyrhjulsdrivet, man kör fast lika bra ändå. Enda skillnaden är att man står längre ut i skogen
Publicerat Mars 19, 201214 yr Författare jag hade letat efter en MB ML270 från -02 Faktiskt inte tänkt tanken att bli mercaägare, men varför inte. Hur är 4WD-driften på denna? /Må
Publicerat Mars 19, 201214 yr Faktiskt inte tänkt tanken att bli mercaägare, men varför inte. Hur är 4WD-driften på denna? /Må Fungerande jämfört med crv och många andra! fått bäst kritik enligt automotorsport!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Så här då eller? Inte sitta och pilla på finnen när man skall över diken... Kan man väl inte ro för att apu grävt ett dike just där...
Publicerat Mars 19, 201214 yr Glömde en sak det är en Mercedes Just därför man skall undvika en sån... De har massor bekymmer med programvarao och så rostar de som gud vet vad!!
Publicerat Mars 19, 201214 yr Ingen ide o köpa fyrhjulsdrivet, man kör fast lika bra ändå. Enda skillnaden är att man står längre ut i skogen Så sant. Och ska man ut på en oplogad väg och åka häng på snökjedor, Då är det bilens höjd som sätter gränsen. En bil som är "normal hög" så kan man köra när snön är uppe på huven och vänder, Jag har provat med berlingon
Publicerat Mars 19, 201214 yr säger bara vw passat tdi -00 med lite mer än 50k på mätarn vilken bil:)