Publicerat Mars 22, 201214 yr Hej på er alla! Jag har fått erbjudandet av en vän att ta en valp från hans jämt-tiks kull, som anländer frammot sommaren. Jag har aldrig ägt en jämthund så nu har jag lite funderingar gällande första året framförallt. Tanken är att den ska jaga älg i framtiden. 1. När ska man börja träna fys/kondition med valpen och hur hårt, hur många ggr/vecka? 2. När ska man börja träna lydnad och inkallning? 3. När kan och ska man ta ut den lös i skogen och hur länge vågar man ha den så? 4. Är det någon idé att tänka på jakt överhuvudtaget under första året? Tacksam för alla svar och åsikter!
Publicerat Mars 22, 201214 yr Hej & välkommen hit! A och O på en jakthund är lydnad och inkallning. Lära den olika kommandon. Det finns otroligt mycket litteratur i ämnet. Sök på biblioteket. Som valp och unghund så tränar man med förstånd. Lätta övningar. Låt den springa lös kortare promenader om den följer dig. Det beror mycket på hur följsam den är mot dig och inte tar egna rundor. Det finns kunnigt folk här på forumet när det gäller ställande hundar.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Ett man ska tänka på när man skaffar Jämte är att dom är "stora" och behöver mark därefter!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Ingen erfarenhet av jämte men det är väl som med alla hundar. Börja från första dagen med enklare kontakt/innkallningsövnigar. Låt valpen vara med i skogen lös så mycket som möjligt, går knappast utom synhåll den första tiden. En valp/unghund motionerar sig själv så det behöver du inte tänka på. Första året ska man försöka att konsentrera sig på lydnad och skogsvana. Ha inte förstora krav att den ska jaga det första året. Det var mina funderingar Lycka till
Publicerat Maj 26, 201214 yr Hej på er alla! Jag har fått erbjudandet av en vän att ta en valp från hans jämt-tiks kull, som anländer frammot sommaren. Jag har aldrig ägt en jämthund så nu har jag lite funderingar gällande första året framförallt. Tanken är att den ska jaga älg i framtiden. 1. När ska man börja träna fys/kondition med valpen och hur hårt, hur många ggr/vecka? Ingen fys första året. Promenader och utforskande av omgivningarna i valpens egna takt! 2. När ska man börja träna lydnad och inkallning? Samma dag du får hem valpen! Lär den att komma in på signal, bäst i samband med måltid. Dvs kalla in valpen när den ska få mat. Enkelt och kravlöst.... Sociala lekar av typen partytrix kan också främja hund-förare förhållande.(Sitt, ligg, puss, skall, vacker tass,osv) Var medveten att du inte kan ge kommando om du inte är helt säker på att valpen är uppmärksamm och kommer att göra det du begär. Är något intressantare, var beredd att gå och hämta valpen istället för att stå och skrika....!!!! 3. När kan och ska man ta ut den lös i skogen och hur länge vågar man ha den så? Låt det utforska skogen så mycket det går direkt när du får hem valpen. Håll koll om den gör stora utflykter själv. Då måste du begränsa valpen möjligheter att vandra fritt! Gör den inte stora utflykter så låt den springa sig trött.... När det den börjar göra stora rundor(10-15 min eller <150m) Då blir det mer av jaktträning än skogsvana..... 4. Är det någon idé att tänka på jakt överhuvudtaget under första året? Nja... Vissa hundar uppträder lugnt och sansat. Dvs har respekt för det den kan möta och håller avstånd. Nästan så den upplevs som feg/försiktig. Har du en sådan hund kan det vara ok att börja jaga vid 9-10 månader. Framför allt om den kommer in regelbundet, med max 20-30 min intervaller. Oftast innom 10.... Är valpen på och närgången mot vilt och tenderar att hålla i länge. Släpp den inte! Valpen har inte motoriken och psyket att möta djur som är 10-15 x större än sig själv... Vänta tills den är ca 15-18 månader i sånna fall. Släpper du en "het" hund förtidigt så kan den bli skadad (därmed rädd för tex älg och vägrar jaga något mer....) eller att den blir en idiot och är borta dygn vid varje släpp. Tacksam för alla svar och åsikter! Mina enkla tankar kring ämnet..... Du kommer att hitta andra som tycker anorlunda och en del som säger ung lika som mig. Det är bara du som kan värdera råden.....