Publicerat Mars 23, 201214 yr Tjena, Jag och en vän tänkte provskjuta spårljus med min 308:a. Finns det någon lag som säger att man inte får skjuta på natten på det här sättet, eller ska det bara ses som olämpligt? Spårljus är ju bra roligare på natten än dagtid. :-)
Publicerat Mars 23, 201214 yr Får man ens inneha spårljusammo? Edit: Såg att jag hade fel, trodde det var för försvarsmakten.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Jag är mest fundersam vad som gäller. Vill verkligen inte göra något olagligt.
Publicerat Mars 24, 201214 yr I bebyggelse kan du ju bli anmäld för att föra oväsen efter kl 10 (egna erfarenheter) men ute på landsbygden vet jag inte. Menar folk som vakar mycket skjuter ju på natten. Säkert bara att höra med grannarna så dem är med på det. Beror ju på vart du tänkt att skjuta. Skjutbanor brukar ju inte vara öppna längre än till 7 eller 8. Är du med i nån klubb så kan ju du höra där om det finns nån lösning. Lycka till! /david
Publicerat Mars 24, 201214 yr Var köper du spårljusammunition? Skulle inte rekommendera det om du vill behålla licenserna. Hur vet du att det inte finns något mellan dig och målet.
Publicerat Mars 24, 201214 yr En f. d. arb.kompis från Habo har sådana här övningar också men dom skjuter på skjutbanan löpande pappersfigurer med pannlampa och och en lampa på bössan. Det är eftersöksgruppen i Habo med omnejd som håller på med sådana här övningar.
Publicerat Mars 24, 201214 yr eller ska det bara ses som olämpligt? Om du nu tycker att det verkar olämpligt så kan man ju undra varför du ändå vill göra det... ?
Publicerat Mars 24, 201214 yr Är det inte bara att kolla med polisen och se vad dom säger och vad man har för syfte med kvällsskjutningen i mörker? Då vet dom ju vad det handlar om, om dom får in telefonsamtal ang. skyttet.
Publicerat Mars 24, 201214 yr Vi har kört en del nattövningar, men då har det ju varit träning på eftersöksskytte. Eftersöksgruppen hade en övning på älgbanan med skjutning med lampa på löpande. Tyvärr missade jag detta Sen har kompisen och jag kört några kvällar med träning anpassat för griseftersöken. Alltså rent pekskytte på nära håll med lampa. Vi har även snackat om att ta någon natt på hans hemmagjorda grisbana , men det här inte blivit av än. Men vad reglerna säger om skytte på natten vet jag inte.
Publicerat Mars 24, 201214 yr Erik, för det första så avråder jag dig till att skjuta kronans ammo i din T3:a. För den andra så är brandrisken stor i våra marker här nu, och då jag avlossat X-antal tusen spårljus i min dagar, så vet jag hur lyssatsen kan bete sig om man har otur, och vi har fått släckt mer än en gräsbrand på skjutfältet pga det. Så skippa de där planerna är mitt råd, det kan kosta mer än det smakar..