Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kortning av pipa 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Hur kort är det vettigt att göra en 9,3x62 pipa?

Har licensansökan inne på en som är 51 cm och skall få ljuddämpare, men jag funderar på om det skulle vara vettigt att ta ner den till kortast lagliga längd, 45 cm är det väl har jag för mig.

Publicerat

Vettigt har inte så mycket med saken att göra,

kör pipan till lite över 45 om du vill, du ger upp rätt mycket V0 mot en full lång pipa men vad gör väl det när du börjar på kort från början.

För vanlig svensk jakt har det ingen betydelse alls.

Men det är bara min ringa åsikt.

/C

Publicerat
  • Författare

Tack C. Och ett litet förtydligande: Det rör sig om en pang för drevjakt, hundföreri och ev eftersök. Tanken var att den skall vara hyfsat smidig trots dämp.

Publicerat

Ingen fara, det var ju mitt fria tyckande,

jag tror att det blir helt enkelt perfekt med en kortad pipa o dämp till det du avser att ha den.

/C

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Fick hem den idag. Pipan hamnade på 47 cm, därtill en frontmonterad B&T som bygger på ungefär 10 cm gör att bössan med dämpare hamnar på en ganska hanterbar längd. Funderar dock på att skaffa en rekylbroms också. Dels för att det är kul med prylar och dels för att få ner längden något. Nu är iofs B&T dämparen rätt smidig men ändå...

Återkommer med lite bilder framöver.

Publicerat

En näsvis fråga varför rekylbroms på en 9.3 à ? Visst kul med prylar men den kommer att smälla som en luftvärnskanon å ännumer med en så kort pipa.

Publicerat

En näsvis fråga varför rekylbroms på en 9.3 à ? Visst kul med prylar men den kommer att smälla som en luftvärnskanon å ännumer med en så kort pipa.

Jag skjuter med en helt standard Husqvarna 1900 i den aktuella kalibern. Jag testade lite olika laddningar med olika kalibrar och sköt då närmare 50 plugg på en dag. Om det beror på orutin eller lättja vet jag inte men några gånger hade jag lite för dålig kontakt mellan bössan och axeln vilket jag fick erfara ganska omgående... vid dessa tillfällen önskade jag både rekylbroms, ljuddämpare, kickstop, 5 kilos kolv och sissybag vid axeln... har man en gång fått ont så gör även de följande skotten ont och man skjuter som en kråka... i alla fall gör jag det.

Vid "normalt" skytte innebär rekylen inga problem men om man vill skjuta lite mer med bössorna och se vad de verkligen har för kapacitet gäller lite andra lagar.

Om det finns någon som fått för sig att det inte gör ont att avlossa dryga 40 skott i skjutbänk med (min) 9,3x62 så är han eller hon välkommen att prova... jag står för ammon... personen i fråga måste dock avfyra samtliga plugg och inte sluta efter hälften... -_-

Publicerat
  • Författare

Vi får väl se hur det blir, jag börjar med att utvärdera dämparen vid praktisk jakt ett tag först.

Det jag upptäckt när jag använt dämpare på mina andra vapen är dels att jag skjuter bättre och dels att jag fått en släng av rekylrädsla.

Å andra sidan är ju pipan så kort vid det här laget att det kanske inte blir så farligt i praktiken och det är möjligt att den raka stocken gör sitt till. Som sagt. Vi får se.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skjuter med en helt standard Husqvarna 1900 i den aktuella kalibern. Jag testade lite olika laddningar med olika kalibrar och sköt då närmare 50 plugg på en dag. Om det beror på orutin eller lättja vet jag inte men några gånger hade jag lite för dålig kontakt mellan bössan och axeln vilket jag fick erfara ganska omgående... vid dessa tillfällen önskade jag både rekylbroms, ljuddämpare, kickstop, 5 kilos kolv och sissybag vid axeln... har man en gång fått ont så gör även de följande skotten ont och man skjuter som en kråka... i alla fall gör jag det.

Vid "normalt" skytte innebär rekylen inga problem men om man vill skjuta lite mer med bössorna och se vad de verkligen har för kapacitet gäller lite andra lagar.

Om det finns någon som fått för sig att det inte gör ont att avlossa dryga 40 skott i skjutbänk med (min) 9,3x62 så är han eller hon välkommen att prova... jag står för ammon... personen i fråga måste dock avfyra samtliga plugg och inte sluta efter hälften... -_-

Håller med!

Jag får inre blödningar, åtminstone blodsmak i käften när jag skjuter mkt med min 9,3x62, men man är väl lite klen.

rine

Publicerat

Husqvarna vet hur man levererar en rekyl genom kroppen, sköt 40 smällar med min 375:a liggandes mellan 300-475m utan att må dåligt då stod det sako på byssen! Hva gör riktigt dåliga kolvar!

Publicerat

Ja, jag har en 1640 med orginal kolv.

rine

Publicerat

Jag tror du är inne på någonting värt att poängtera Leif. Stockningen betyder mer än alla dämpare och bromsar.

Jag kör själv med broms på min 338-06ai och har gjort mig några tankar om rekyl. Det är ganska påtagligt att skillnaden i rekylupplevelse mellan skytte med eller utan broms skiljer sig markant mellan olika kulvikter. Med tunga kulor i mitt fall 250gr, så är skillnaden i rekyl med och utan broms inte särskilt stor. Med 20% lättare kula, 200gr så är skillnaden på obromsat mycket större.

Detta är dock ganska logiskt, den del av rekylen som ges av krutgasernas "raketeffekt" om ni förstår vad jag menar, dämpas påtagligt av bromsen. Däremot så är rekylen som kommer av kulans acceleration kraftigare med en tung kula och dessutom påverkar inte bromsen detta då fysikens lagar säger att energin måste vara lika mycket åt båda håll när man skickar i väg en kula. Vid skytte med en lätt kula gör alltså bromsen större skillnad, enligt mina enkla funderingar och erfarenheter.

Med denna logik sä är det alltså mer att hämta med broms med lättare kulor och framför allt det jag ville komma till, det finns ingenting som gör mer för att dämpa den negativa upplevelsen av rekyl än en rak stock, och detta blir ännu tydligare med grövre kaliber.

Vapentidningen gjorde en test med pipkapningar i nummer 8-2009, enligt deras mätningar minskar hastigheten i kaliber 9.3X62 från 680m/s till 671m/s vid kapning från 50 till 46cm. Jag tror inte du skall vara orolig för bössans prestanda med den kapningen du gjort.

Publicerat
Vid skytte med en lätt kula gör alltså bromsen större skillnad, enligt mina enkla funderingar och erfarenheter.

Med denna logik sä är det alltså mer att hämta med broms med lättare kulor

Det är ännu mer att hämta med en overborepatron som är glupsk på krut ;) En 300 Rem Ultra Mag som käkar 95 grains krut har betydligt mer raketeffekt som arbetar med bromsen än en 308 som konsumerar 45 grains krut.

Men nu gällde ju saken en befintlig patron och inte val av kaliber, så ursäkta lätt off topic :rolleyes:

Publicerat

Det är ännu mer att hämta med en overborepatron som är glupsk på krut ;) En 300 Rem Ultra Mag som käkar 95 grains krut har betydligt mer raketeffekt som arbetar med bromsen än en 308 som konsumerar 45 grains krut.

Men nu gällde ju saken en befintlig patron och inte val av kaliber, så ursäkta lätt off topic :rolleyes:

Du bekräftar helt och fullt mina funderingar i ämnet, jag har inga erfarenheter av kraftiga overborekalibrar men det följer helt klart logiken i mitt resonemang. Jag utvecklade inte det men naturligtvis är det så att en del av effekten är att man laddar med mer krut bakom en lättare kula.

Publicerat
  • Författare

Ja då var den inskjuten nu då. Ingen direkt farlig rekyl i bänk, åtminstone inte med dämp. Sedan blev det några serier på älgbanan också, där tänkte jag inte på rekylen öht. Känns som om funderingarna på en rekyldämpare är rätt inaktuella just nu.

Det som skiljer denna sauer 200 från många andra bössor jag skjutit med är att man måste vara noga med repeteringen, annars fastnar tomhylsan garanterat.... Händer ett par gånger innan jag lugnade ner mig och började repetera lite noggrannare än jag brukar. Då blev det helt plötsligt guldserier istället för omkörningar av älgen.....

Efter att ha skjutit blott en ask jaktmatch och ett par jaktpatroner så är jag nöjd med denna bössa.

För övrigt sitter det ett vortex viper HS 1-4x24 på bössan. Riktmedel TMCQ, en riktigt trevlig bekantskap som var lätt att skjuta precisionskytte med samtidigt som den hade den fördelen att det var djäkligt lätt att hitta rätt på älgen också. Ringen och pricken i mitten är belysta.

VORTEX-Viper-PST-1-4x24-Riflescope-TMCQ-MRAD-Reticle-PST-14ST-M-Pic4.jpg

Publicerat

Trevligt att du är nöjd.

När det gäller broms kontra dämpare så är det väl bara om man vill kunna ligga på vallen och skjuta bössan varm som det är aktuellt med broms när du redan har en dämpare, den lär ju göra jobbet ur rekylhänseende.

Publicerat

Sköt precis in min Blaser med B&T dämpare till min 9,3*62, den kapade jag til 51 centimeter och jag måste säga att jag blev j*vligt nöjd, kul att vi har samma uppsättning när det gäller kaliber och dämp :) ! Har du någon koll på hur man ska göra rent dämpen och hur ofta ?

Publicerat
  • Författare

Sköt precis in min Blaser med B&T dämpare till min 9,3*62, den kapade jag til 51 centimeter och jag måste säga att jag blev j*vligt nöjd, kul att vi har samma uppsättning när det gäller kaliber och dämp :) ! Har du någon koll på hur man ska göra rent dämpen och hur ofta ?

Skôj!

Jag har inte funderat på det där med rengöring så mycket ännu.....

Publicerat

SuNe- det skall du inte, inte mer än att kanske skaka ur den om där är löst sot i den, annars mår dämpare bäst utan att de meckas med, rengörning kan faktiskt skada dämpningsverkan i värsta fall.

/C

Publicerat

Ok, lite nybörjare med det där fast man salufört A-Tec på mitt förra jobb. Om man ska vara ärlig så är jag inte så ute efter just ljuddämpningen så mkt (även om det är en positiv bieffekt) utan mindre rekyl. Testade 6.5 pipan efter att jag sköt med dämpen och måste säga att den upplevda rekylen var lika eller mindre med 9,3 an. När jag läst igenom forat så verkar det mer som om man ska vara orolig för den "frätande" effekten av krutgaser än dämp vård?