Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tamdjursrenhet?

Featured Replies

Publicerat

Emellanåt ser man rubriker i tidningarna där (jakt)hundar lyfts fram som ett större problem för tamdjursägare än de stora rovdjuren. Rovdjursföreningen har gjort en stor sak av detta men deras statistik är rätt knäpp för den lägger samma vikt vid dödade hunddödade höns som vargdödade får. Så det jag är nyfiken på är hur många som aktivt gör sina hundar tamdjursrena, ungefär som stövare skall göras rådjursrena.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=5048703

Sedan är jag nyfiken på om ni som inte har egna tamdjur åker till någon djurhållare för att se till att era hundar blir tamdjursrena.

Eftersom vi har såväl får som frigående höns har jag varit stenhård med vår lilla tyska. Hon ignorerar nu såväl höns som får, även om jag inte riktigt litar på henne vad gäller hönsen...

Publicerat

Nix det gjorde jag inte med drevern. Största anledningen var ju att det inte fanns några tamdjur i närheten av mina jaktmarker så jag tyckte inte det behövdes. Stå i kö på nya jaktmarker som ligger i närheten av bebyggelse och skaffar jag mig en ny hund så ska jag åka till en som har får i alla fall så jycken vet vad som gäller för hoppningsvis ;)

Publicerat

Nja, helt 100% tamdjursren är inte TJT:n, men kring 95% på stora tamdjur. Hon är helt hästren, där har jag bannat henne rätt bra, skapligt nötren förutom nån liten olycka med ett gäng skenande ungdjur tidigt i livet.

Sån tur är har hon varken träffat får eller höns, är tämliggen säker på vad som skulle bli utfallet av ett dylikt möte tyvärr <_< .

Publicerat

Nja, helt 100% tamdjursren är inte TJT:n, men kring 95% på stora tamdjur. Hon är helt hästren, där har jag bannat henne rätt bra, skapligt nötren förutom nån liten olycka med ett gäng skenande ungdjur tidigt i livet.

Sån tur är har hon varken träffat får eller höns, är tämliggen säker på vad som skulle bli utfallet av ett dylikt möte tyvärr <_< .

Vilken otur att hon varken träffat får eller höns tycker jag.

I kronoberg kan det väl inte vara svårt att planera in ett möte som ger henne aversioner mot får...

Min tyska hade också en liten incident med skenande ungdjur när hon var halvåret.

Dagen efter råkade hennes dressyrlänk nudda nedersta tråden på hägnet när hon fick syn på, och tog sats mot6 djuren i hägnet.

Numera, troligen tack vare den olyckshändelsen sneglar hon inte ens åt nötkreatur. :)

Får har hon också lärt sig att de inte är jaktbara.

Höns ska vara i hönsgårdar så räven inte tar dem.

Publicerat

Mina kräk går att jaga i fårhage med, de bryr sig inte ett skit. Är egentligen likadant med häst och kor, om bara hunden får vara i fred. (både kor och häst kan ju få för sig att jaga hunden)

Men sånt med fjädrar är dödsdömt. :wacko: Har försökt få ur dem det, men det går inte.

Publicerat

Vilken otur att hon varken träffat får eller höns tycker jag.

I kronoberg kan det väl inte vara svårt att planera in ett möte som ger henne aversioner mot får...

Höns ska vara i hönsgårdar så räven inte tar dem.

Som du själv skrivit så anser jag också att höns bör hållas i hönsgård.

Får, visst, nu har jag förmånen eller vad man nu ska kalla det att det inte finns några får varken på eller kring varken mina eller kompisarnas marker så det kvittar för min del.

Publicerat

Förut fanns det ett test som hette renrenhets test bara för att se så att fågelhundar som jagar i fjällen inte sprang efter renarna.

Det styrdes med hjälp av eldressyrhalsband med det är borttaget och förbjudet i landet numera.

Så fort hunden sprang efter renen och föraren inte fick stopp på den så fick den en elstöt av testledaren.

Publicerat

Min lilla hund hade tyvärr en incident tidigt i livet där några höns fick sätta livet till. Hon fick en rejäl tillsägelse då men tror inte det har varit tillräckligt. Intresse för springande fjäderfän tror jag är svårt att ta bort tyvärr :(

Publicerat

Min lilla hund hade tyvärr en incident tidigt i livet där några höns fick sätta livet till. Hon fick en rejäl tillsägelse då men tror inte det har varit tillräckligt. Intresse för springande fjäderfän tror jag är svårt att ta bort tyvärr :(

Kan bara hålla med. Har haft en del uppgörelser med mina hundar, men de är fortfarande lika tokiga.

Publicerat

Börjar man direkt att vänja dom vid får och höns brukar det gå bra. Våra taxar följer med in till hönsen varje dag och blir dom för nyfikna säjer antingen hönerna eller vi ifrån. Unghunden tog det lite mer energi innan hon begrep att hon inte skulle bry sig om fåren. Typ någon sekund efter att bilderna är tagna kom hundarna tilbaka till oss när tackorna började att försvara sina lamm.

post-10445-0-14902600-1334078549_thumb.j

post-10445-0-38593500-1334078572_thumb.j

Publicerat

Och för den som tvivlar på om dom duger till något i skogen har ni en bild till.

post-10445-0-71859000-1334078981_thumb.j

Publicerat

Mina hundar SKALL vara 100% tamdjursrena, eller boskapsrena!

Har haft en olycka med Nova och det har hänt när det har varit riktigt skitväder och de har varit inne i sin ombyggda box inne i stallet på dagen.

Vid två tillfällen lyckades en myskanka flyga in och landa hos hundarna...

Jag vet att Ellen inte skulle göra något men Nova har inte klarat av situationen och till slut fimpat ankan... Två gånger har detta hänt!

Nu kan inte längre ankorna ta sig in till hundarna om de skulle vara inne i stallet men där blev nog spänningen för stor...

Personligen tog jag det som ett misslyckande men å andra sidan är det inte de mest intelligenta hundarna vi talar om och till slut så tar nog instinkten över helt enkelt.

Normalt så springer hundarna omkring på gården med mig bland höns, ankor, gäss och katter och där finns det inga tendenser till dumheter.

Olika raser och jaktformer präglar nog hundarna till att göra olika och eftersom jag har så pass mycket fågel på gården så fattar de vilka som är "mina" fåglar och vilka som är vilda.

Fast de får ju inte gå på några djur överhuvudtaget om jag inte ger tillstånd och det tränar vi så ofta som tillfälle uppstår.

Det är en skitbra övning att gå med hundarna i koppel bredvid en fasan i trädgården... Fy för den lede vad det sprätter i kropparna på dem då! :blush:

Publicerat

Börjar också tidigt med att vänja mina hundar vid nöt, häst , får och div fågel. Har väl en fördel med dom flesta tam djuren i min närhet.

Käns inte som någon höjdare att hundarna jagar tam djur när man försöker få fram något skjut bart ur skogen.

Eller när man försöker avliva något skadat vilt.

Sedan är det inte så roligt för den hundägaren att stå fram för tant Agda och förklara att min hund har just avlivat henes älsklings katt.

Då finns det inga pengar i värden som är nog som tröst och inga ursäkter heller.

Det är också med all rätt, vi har ju det fulla ansvaret för vad våra hundar hittar på.

Sedan skall jag inte helt slå mig för bröstet heller. Mina hundar rör inte en katt som går eller står still. MEN springer katten........

Jobbar fortfarande på den biten :)

Mvh Thomas

Publicerat

Dagen efter råkade hennes dressyrlänk nudda nedersta tråden på hägnet när hon fick syn på, och tog sats mot6 djuren i hägnet.

Numera, troligen tack vare den olyckshändelsen sneglar hon inte ens åt nötkreatur. :)

Min jämte hade en liknande närkontakt med ett fårstängsel, vilket effektivt botade hennes gryende intresse för får.

Vad gäller Nöt och hästar upplever jag att det aldrig funnits något direkt intresse för. Grannens katter gillar hon däremot inte, men det gör inte jag heller B)

Publicerat

De ska spruta djur från alla håll när stövarn är lös!

Publicerat

Får mig att komma ihåg när blandhunden vi hade förut smet in till grannens kött djur och började skälla och de kom nyfiket dit och han backade medans han skällde och rätt in i stängslet med rövva och djävlar vilken fart han fick.... Det brände nog fan ordentligt som han skrek :lol: :lol: Vilken syn :D :D

Publicerat

Glömde att skriva att ja han vart tamdjurs ren :ph34r:

Publicerat

Vorsterhn står för myskänderna men han tittar inte ens åt hästar och kor. Hönsen har han också lärt sig respektera efter att en gång varit för nära en höna med nosen och fått lite kompanismörj av hela flocken.

Han jagar katter men står bara och stirrar om dom är stilla, möjligen knuffar en aning på dom.

Ev ska han även göras Visentren så han kan vara med på jobbet, ska bara komma på ett bra sätt att lägga fram iden på.