Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ilsken jämte

Featured Replies

Publicerat

Polaren har fått problem med sin jämte. Sista åren så har den blivit väldigt aggressiv på vilt som är dött. Går inte att gå fram när älg är skjuten för honom har kommit på senare år troligen har det hänt något under jakt då hunden är väldigt duktig och ihärdig när han har älg i nosen. Misstänker att någon har skjutit för honom och vid ett tillfället har det hänt något. Han är 7 år och ca 75 älgar skjutna för honom denna säsong har han knappt varit lös då detta problem har eskalerat med hunden satans tråkigt då han är en väldigt duktig. Vad göra kom gärna med nått förslag.

Lasse

Publicerat

Dom flesta hundar med stor bytesmedvetenhet jag känner till har provat utveckla såna drag, fast då i samband med att dom mognat och provar klättra i rang, i dom fallen har det räckt med att visa att man inte accepterar sånt... Gav bort en vuxen jämt/laika korsning pga uselt förföljande, efter nåt år berättade nya ägaren att han börjat visa humör vid byten, mat och tillåme i soffan... Visade sej att det var hundvakten, ägarens far, som konsekvent backat och låtit honom få sin vilja fram eftersom han egentligen var rädd för den stora otäcka hunden, men inte sagt nåt om saken... Han blev "återställd" av ytterligare en ny ägare med mera pondus.

Publicerat

Oh.. Trodde för en stund sedan att ni hade fått med mig på bild. :)

Nedan förklaras problemet och dess lösning bättre.

Publicerat

Visa ledarskap/pondus redan hemma!

Dvs ge hunden tex ett ben, efter en stund gå fram och ta benet från hunden och tala om att det är "MITT!" Ge tillbaks när hunden fullt har accepterat att det inte är hans.

Öka svårigheten med att ta bort matskålen efter halva måltiden, för att sedan ställa ner den igen. Testa med älgben osv.

Funkar det, så ställ samma krav i skogen! Bytet är MITT. När hunden backat/låtit sig kopplas så se till att den får en bit att tugga på.....

Jag tränar mina valpar/unghundar på detta viset och slipper få kontroverser om bytet i skogen!

Publicerat

Kort och gått så måste man gå igenom problemet istället för runt det, vad det beror på kan man se först när man utsätts för hunden, om det är ilska, försvar eller annat som ligger i grund för beteendet, nu händer det här med en del hundar och det går inte gå runt problemet utan man måste igenom det, ibland kan man se tendenserna redan vid matskålen, soffan.

Det är inget jobb för vem som helst att göra en analys av problemet och det är absolut ingen lek att ta sig an en förbannad hund.

Publicerat

Bytesmedvetenhet är extremt svårt att träna bort hos en vuxen hund och som Pertan säger inget vem som helst bör ge sig in i. En vuxen jämthane är inte att leka med om den vaktar och känner att den måste försvara sig och bytet. Skaderisken är väldigt stor faktiskt!

Publicerat

Dvs ge hunden tex ett ben, efter en stund gå fram och ta benet från hunden och tala om att det är "MITT!" Ge tillbaks när hunden fullt har accepterat att det inte är hans.

Öka svårigheten med att ta bort matskålen efter halva måltiden, för att sedan ställa ner den igen. Testa med älgben osv.

Funkar det, så ställ samma krav i skogen! Bytet är MITT. När hunden backat/låtit sig kopplas så se till att den får en bit att tugga på.....

Jag tränar mina valpar/unghundar på detta viset och slipper få kontroverser om bytet i skogen!

Kör samma träning på fågelhunden vill ju inte att han sticker iväg och tuggar sönder fågeln. bättre att han vet att det inte är någon fara att lämna ifrån sig bytet. Det är nog den vägen man bör pröva och se till att börja med det lilla från pinne på gräsmattan till tuggben och vidare upp på svårighetsskalan. Precis som du nämner är det viktigaste i ingrediensen är att GE tillbaka pinnen benet etc för att visa att han får tillbaka och då inte behöver skydda det han vill ha.

Publicerat
  • Författare

Det är bara på vilt han visar aggressivitet övrigt inga problem. Räcker att sätta på kopplet gå ett par meter från viltet sen är det inga problem med hunden.

Polaren har hållit på med jämtar i över 20 års tid har 3 st för tillfället + 1 som har fått pension.

Publicerat

Det är bara på vilt han visar aggressivitet övrigt inga problem. Räcker att sätta på kopplet gå ett par meter från viltet sen är det inga problem med hunden.

Polaren har hållit på med jämtar i över 20 års tid har 3 st för tillfället + 1 som har fått pension.

Går det att sätta på honom kopplet då? Ja, vid ett vilt dvs.

Publicerat

Vet inte om det är relevant för frågan men min uppfattning är att man lätt kan få (nästan) alla hundar aggressiva vid vilt. Det är vid de absolut första kontakterna med dött vilt som man styr hur det blir resten av hundens liv, sedan är det mycket svårt!