Publicerat April 21, 201214 yr Jag är nyfiken på dessa två kalibrar. Finns det helmantel? Vad kan man skrämma upp en 40 grains kula i för farter. Är den svårladdad? Går den som klass 3 eller blir den klass 2?
Publicerat Maj 3, 201214 yr Nils, ingen dera kaliber är standardmässig eller kan köpas laddad, 204 Ruger är standard som klass 3 med anledning av kulvikten, om man väljer en pipa med rätt stigning vill jag minnas att det går att hitta ett fåtal kulor som gör den till klass 2. Om man vill pula hemma lite och ladda så är båda kalibrarna hög intressanta om man gillar de så kallad sub kalibrarna. /Christian
Publicerat Maj 5, 201214 yr Här kan du läsa lite http://www.saubier.com/forum/showthread.php?t=13513 http://www.z-hat.com/Wildcat_in_GW1206.htm Mvh.
Publicerat Maj 8, 201214 yr Författare Lite funderingar om att låta 22k- horneten gå till förmån för en 20 vartarg och låta den vara en klass3 för att kunna jaga ovan odlingsgränsen. Men jag letar efter en fmj kula som går att använda till fågel. Hittar jag en sådan så blir det ett vapenbyte.
Publicerat Maj 8, 201214 yr Antar att du har kollat de "vanliga" svenska sidorna med kulor? Vad har du tänkt för vapen då?
Publicerat Maj 8, 201214 yr Författare En sako A1 att bygga på. Eventuellt den jag har och sedan så skaffar jag en Br eller Xc i 6mm istället.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Författare Nu var det ett reportage om kaliber 20 i jaktjournalen. Tydligen så finns det helmantel i kaliber .20. Nu åker rugern i 22k-hornet till förmån för en vartarg.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Har 204 Ruger å det är en klass två. Helmantel finns inte att tillgå. 1340m/s finns det fabriksammo som klarar med 24gr kula. Min har fällt mellan 20-30 rävar någon har gått från skottplattsen men efeckten är grymm å det går även skjuta matvilt med den. Men igentligen är det ju en renodlad varmint kaliber.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Författare Det finns tydligen några mindre tillverkare over there som gör Fmj kulor i .20. Här finns det lite att läsa om det. http://www.6mmbr.com/20caliber.html det stod skriver i artikeln också men det kräver lite efterforskningar och en del jobb innan man har några såna kulor i handen. Nu har jag ju en 17hmr för att jaga ripa med om det blir aktuellt igen. .20 vartarg är ju tydligen en klass 3 även om man med rätt stigning på pipan kan skjuta 50 grains kulor som klarar gränsen. För mig är inte det aktuellt då jag vill kunna frakta den med skoter och ha möjlighet att jaga ovanför odlingsgränsen.
Publicerat Maj 18, 201214 yr hejsan nils varför inte 221 fireball, (med lite snabbare stigning så funkar den även till klass2) ? vänligen nils
Publicerat Maj 19, 201214 yr Författare hejsan nils varför inte 221 fireball, (med lite snabbare stigning så funkar den även till klass2) ? vänligen nils Visst kan en vanlig fireball vara ett alternativ men en .20 vartarg känns roligare och jag vill inte ha en klass 2 utan en klass 3 för jakten ovan odlingsgränsen. Klass 2 platsen ska en 6XC få.
Publicerat Maj 19, 201214 yr hejsan nils med 221fb är ju bössan klass 3 samt kan laddas upp med klass 2 ammo...dvs bössan får vara med på fjället...(dock utan dämpare) men detta visste du ju redan ha de vänligen nils
Publicerat Maj 21, 201214 yr Författare Javisst fungerar det med en 221 fireball också men de där tiondelarna mindre kaliber gör en hel del i ballistisk koefficient och mindre vindavdrift. All info jag kunnat läsa mig till pekar mot en kaliber .20. Tror inte att intresset kommer att minska heller och jag hoppas att det kommer en lätt fmj kula från någon större tillverkare till slut.