Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grannens hund

Featured Replies

Publicerat

Den har enl rykten jagat och dräpt en råget. En annan grannes bekant hade sett en stor svart hund som tog ett rådjur. Vet att det är långa ryktesvägar men det finns inga andra hundar som är stora och svarta härikring som hinner ikapp ett rådjur. Det är frågan om vinthundar.

Hon envisas med att släppa dom fast hon inte har koll alls på dom. Såg dom själv i vintras jaga rådjuren men pga snödjupet hann dom inte ikapp dom, den gången. Häromdan passerade jag och då stod hon å såg sig omkring efter hunden, fattade jag sen, och då såg jag hunden när jag kom ner i byn en km bort. Ni förstår ju när jag säger noll koll.

Ska ta det här med dom vid tillfälle men tänkte höra vilka lagbrott det är frågan om. Vill inte bara säga, fy så får man inte göra. Har jag fel om jag säger grovt jaktbrott?

Publicerat

Brott mot lagen om tillsyn över hund och katt. Om jycken lyckas ta vilt så kan det bli något annat eventuellt men jag tror att beviskraven är jobbiga där.

Mvh!

Publicerat

Var en tant för några år sen som åkte just på det, hund jaga på annans mark. Blev böter om jag inte minns galet. Jupp 8000:-

Publicerat

Man blir så förbannad på dessa slapphänta hundägare.

jag hoppas att de blir tagna med byxorna nerdragna och få en ordentlig böter för vad de orsakade/orsakar...

Publicerat

Man blir så förbannad på dessa slapphänta hundägare.

jag hoppas att de blir tagna med byxorna nerdragna och få en ordentlig böter för vad de orsakade/orsakar...

Brukar man inte skriva +1.
Publicerat
  • Författare

Var en tant för några år sen som åkte just på det, hund jaga på annans mark. Blev böter om jag inte minns galet. Jupp 8000:-

Måste blivit jaktbrott då eller?

Publicerat

Tyvärr var händelsen borta ifrån SJF hemsida, eller åtminstone hittade jag inte igen den, var som sagt några år sedan. Hur det rubricerades vet jag ej.

Men finns fler fall där hundägare dömts till böter, i tusentals kronor, av anledning att de ínte haft koll på jycken.

Publicerat

Nu är det ett tag sedan läste på om detta, men om minnet inte sviker mig helt är det på följande vis.

I normal fallet döms man för brott mot lagen om tillsyn över hundar och katter. Straffet i detta fall blir böter även om hunden skadar eller dödar ett vilt djur.

Skulle hunden skada eller döda ett tamdjur kan det bli fråga om skadegörelse och då kan man bli dömd till ersättning för skadan.

För att få det till ett jaktbrott krävs ett uppsåt av ägaren i jaktligt syfte. Ex: man använder hunden för att driva djur från annan mark till ens egen för att skjuta detta djur.

Publicerat
  • Författare

Ok då har jag lite å komma med, tackar.

Publicerat

Jag har ett hett tips inte optimalt dock men poängen gick hem.

vet dock inte hur ni bor men jag hade denna möjlighet.

sköt en skabbräv på åteln som jag sedan "glömde"

grannens hundfan dröjde inte många dagar så var den där och drog.

(skall tilläggas att jag påpekat hans lösspringande hund som jagar allt från hare, rådjur till fågel i 3-4 år så jag är rätt trött på han/den nu)

Jag frågade hundägaren efter ytterligare några dagar om den kliade sej??

nja lite fick jag till svar.

då har den nog skabb meddelade jag och berättade att jag skjutit en skabbräv på åteln och jag sett hans hund där.

han gick i tacket och gapade och skällde och sa vad han tyckte

jag meddelade lugnt att problemet nog inte var den döda räven utan att han släpper sin hund utan uppsikt och att det var den 17 april så skulle han nog ta det lite lugnt med tanke på årstiden och kravet på uppsikt av hunden.

har inte sett hans hund annat än i koppel efter det.

Rätt eler fel?????

poängen gick hem efter flera års krigande, felet är ju inte hundens utan ägarrelaterat

Publicerat

Jag har ett hett tips inte optimalt dock men poängen gick hem.

vet dock inte hur ni bor men jag hade denna möjlighet.

sköt en skabbräv på åteln som jag sedan "glömde"

grannens hundfan dröjde inte många dagar så var den där och drog.

(skall tilläggas att jag påpekat hans lösspringande hund som jagar allt från hare, rådjur till fågel i 3-4 år så jag är rätt trött på han/den nu)

Jag frågade hundägaren efter ytterligare några dagar om den kliade sej??

nja lite fick jag till svar.

då har den nog skabb meddelade jag och berättade att jag skjutit en skabbräv på åteln och jag sett hans hund där.

han gick i tacket och gapade och skällde och sa vad han tyckte

jag meddelade lugnt att problemet nog inte var den döda räven utan att han släpper sin hund utan uppsikt och att det var den 17 april så skulle han nog ta det lite lugnt med tanke på årstiden och kravet på uppsikt av hunden.

har inte sett hans hund annat än i koppel efter det.

Rätt eler fel?????

poängen gick hem efter flera års krigande, felet är ju inte hundens utan ägarrelaterat

Jag tycker att det var rätt medicin! Ingen som behöver veta att räven låg kvar, räcker med massa päls. Visserligen så dör kvalsterna men en stövare som pappa hade förr fick skabb av att en räv som hade legat på en filt vi hade ute.
Publicerat
  • Författare

Har tyvärr ingen skabbräv men iden var bra :lol: