Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa nytt i USA

Featured Replies

Publicerat

Åker till USA om några veckor och sitter och funderar på om jag skulle ta och beställa ett sikte som skickas till hotellet och sedan då ta med det hem i bagaget. Har därför några frågor

Visst är det numera ok att ta med sig optik hem från USA? Läste något på robsoft om att lagen blivit lite mildare tror jag

Känner inte riktigt att jag tvunget måste ha zeiss/swarowski och därmed passar ett kikarköp i USA mycket bra då man verkar ha bäst marginaler på det amerikansktillverkade där. Siktet ska användas till klass 1-studsaren (308w) för mest vakjakt men även lite smygjakt. När man lägger så mycket pengar som ett nytt sikte ändå innebär vill jag att det funkar även i dåligt ljus och på längre håll samt förstås att det är allmänt riktigt hög kvalitet och tål många skott. Man hamnar väl därmed på värstingmodellerna när det gäller amerikanskt.

Vilka modeller föreslår ni? Är det bara 56mm med belyst som gäller? Vilka tillverkare? Är Leopold bäst?

Publicerat
  • Författare

Har kollat runt lite på theopticzone nu. Hittar inte Leupold vx-7?

Hur är Trijicon accupoint-siktena? De har en 56mm variant för strax under 900 dollar. Leupold har de ju ett antal av sina "L"-sikten med en urgröpning i nedre delen av framkanten på siktet så att det kommer längre ner vilket verkar bra men ser för jävligt ut samt att hur går det när man toppplundrar sin bössa?

Annars verkar väl leupold vx-r x50 vara det roligaste där? Kostar 7350:- på jaktia och 570 dollar på opticzone för 3-9x50. Hade snarare tänkt mig 4-12x50 kanske för hundra dollar till. Hur är dessa sikten jämfört med zeiss/swarre? Gäller garantin även i Sverige?

Publicerat
  • Författare

Många uppdateringar här men man kanske skulle passa på med en avståndsmätare också? :)

Leupold RX-600i w/DNA Rangefinder för 230 dollar verkar ju riktigt bra pris?

Publicerat

Det är ju bara att handla på. Tröttnar du på grejerna eller känner att det är "fel" saker du har köpt så går det ju kränga det hemma utan större förlust.

Buschnells 6500 serie är rätt trevlig, kan vara värd att kolla upp.

Jag skulle satsa på Leupold med tanke på deras garanti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag köpte nyligen ett leupold vx-r 3-9x50 från Theopticzone. Har bara skjutit in det än och inte testat i jakt. Många säger att leupold inte är särskilt bra i dåligt ljus, vilket jag hört efter inköp och är synd då jag hade räknat med lite grisjakt med detta sikte. Har kollat i det hemma i kvällning och tycker väl iofs det verkar helt OK, dock har jag ju inget bättre att jämföra med.

Överlag, det jag skjutit med siktet så tycker jag det har bra optisk kvalitet och känns väldigt robust. Och äntligen ett sikte jag inte behöver en enkrona för att justera hårkorset med vid inskjutning :)

Publicerat

Var förra veckan på en utbildning i ITAR frågor. Trodde i min enfald att jag skulle kunna svara på vad som är tillåtet och inte efter den dagen.

Men nä! Förvirringen är total men som det klassiskt brukar heta på en högre nivå.

Rent generellt får inte affären sälja ITAR klassad teknik till dig som Svensk oavsett vem som för tekniken över gränsen.

De får inte ens visa dig en ritning. (Att se en ritning är i de flesta fall mycket värre än att ha tillgång till hårdvara)

I många fall kan försäljaren/tillverkaren själva klassa en produkt. Vill de att produkten skall vara med på listan över skyddade produkter så hamnar den där.

Nu kommer det där med artikelnummer in i bilden. En Amerikansk leverantör som säljer en produkt billigare i USA än i t.ex. Europa kan skydda sig från privatimport genom att uppge att ett artikelnummer är klassat och ett annat (det han säljer till Europa) inte är det. Teoretiskt kan skillnaden mellan produkterna vara några löjliga meningar i instruktionsboken.

I ett dylikt läge skulle du teoretiskt kunna utmana klassificeringen. Men det skall nog till ganska stora inköp för att advokatkostnaderna skall löna sig...

Blev du klokare? Det blev inte jag...

Publicerat
  • Författare

henke67: är detta något man kan kolla upp? Står det någonstans på tillverkarnas hemsidor eller är det till att fråga säljaren? Påminner väldigt mycket om hur försäljning av studentlitteratur går till - en version märkt "international edition" som är tokdyr och en lite billigare "us-edition" som är samma bok fast billigare...

Jacob: återkom gärna om du kan prova en swarre/zeiss i lite mörkare förhållanden och jämföra med din leupold! Vore intressant att höra vad du tycker.

6,5x57r: så garantin är "worldwide"?

Publicerat

6,5x57r: så garantin är "worldwide"?

Ja, det är det som gör Leupold mer fördelaktigt gentemot Trijicon om något strular.

För jakt i dåligt ljus är enligt mig Trijicon något strå vassare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
Har kollat runt lite på theopticzone nu. Hittar inte Leupold vx-7?

VX7 har utgått, den hade bla. linser från Schotts till skillnad från övriga serier.

Nu är VX6 deras "top of the line".

Har en VX7 1,5-6*24 på en av drevjaktsbössorna, riktigt vass optik och hänger med bra i skymningen.

Skickat från min HTC Sensation Z710e

Publicerat
  • Författare

Det förklarar varför de inte har den inne :) Är vx6 bättre än vxr?

Publicerat

JaktGripen

Jag håller på att undersöka. Har det inte riktigt klart för mig ännu. Men helt klart har handlaren ett stort ansvar. Och denne kan råka riktigt illa ut. Betala med ett Svenska kreditkort och handlaren är den som åker dit hårdast om du sedan åker dit i tullen. Alltså är chansen stor att han hellre nekar dig en gång för mycket än för lite.

// Henrik

• 1 month later...
Publicerat

Funderar på att köpa ett taktiskt kikarsikte, betala kontant och ta med hem i bagaget. Är det nån risk med det? Vi pratar ju bara om ett simpelt sikte...

Publicerat

Trijcon innehåller väl.radioaktiva delar? Då kan.det kanske bli lite tungt om tullen hittar det...

Publicerat

Funderar på att köpa ett taktiskt kikarsikte, betala kontant och ta med hem i bagaget. Är det nån risk med det? Vi pratar ju bara om ett simpelt sikte...

Taktiskt är väl just bekymret, ett sikte med mild.dot klassas som vapen och får itne exporteras hur som helst från staterna!