Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu börjar fästingskiten

Featured Replies

Publicerat

Nu har det börjat. :(

Tog årets första fästing på valpen idag. Vet inte om man kan köra med halsband på en valp?

Publicerat

Hade i vitlökspulver i fodret förra året när hunden var valp. Fungerade väldigt bra! när ny fodersäck köptes glömde jag vitlökspulvret och skillnaden märktes direkt. Kan vara värt att prova.

Vi hade en människovalp förra sommaren också och därav att vi ville undvika gift i största möjliga mån. Men vi kör på vitlök i år igen så får man se om det hjälper i år igen.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

Tänk på att det oftast handlar om ganska giftiga saker som finns i de där halsbanden och om ni verkligen vill ha det på era hundar?

Vi har mycket fästingar hos oss men vi kör FrontLine när det är som värst, annars går vi igenom hundarna varje dag.

Våra fästingar brukar sätta sig runt ögonen och i pannan på hundarna så de är enkla att hitta!

Vitlökspulver har jag aldrig hört innan så nu blev jag nyfiken!

Ungefär hur mycket vitlökspulver per 1 kg mat gissar du på?

Mycket bra tips! :)

Publicerat

Enligt veterinären jag brukar anlita är vitlök ganska giftigt för hundar.

Publicerat

Vet inte vilket halsband musköt tänkt på. Jag har använt Scalibor i flera år utan problem.

Enligt vad som står på paketet så ska det gå att använda till valpar över 7 veckor.

Det man får passa sig för när man har flera hundar är att de inte tuggar på varandras halsband.

Publicerat

Jag har inte haft halsband då vi har barn i familjen. Scalibor gav krampanfall hos min hund, som har epilepsi men frekvensen av anfallen blev betydligt fler. Jag försöker så långt som möjligt undvika fästingmedel. Köpte ett "naturligt" halsband som luktade citron för ett par år sedan, det hade ingen som helst effekt vad jag kunde se. Det var iofs ingen vetenskapligt systematisk undersökning utan bara en iakttagelse.

Jag gör som Wizard, kör med Frontline under absoluta högsäsongen annars kamma och känna igenom pälsen dagligen. På mina hundar sätter sig fästingarna sig dock över hela hunden. Jag har redan plockat ett flertal på hundarna i år.

Som kuriosa kan jag berätta att jag var ute och låg i vindskydd i en veckas tid för några år sedan. Efter tre dagar slutade jag att räkna de fästingar som jag tog på mig själv, jag var då uppe i 70! Personalen på vårdcentralen trodde mig inte men kollade efter fästingburna sjukdomar med ett blodprov. Av någon anledning älskar fästingar mig :(

Publicerat

jag kryddar med vitlökspulver sådär lagom... kan väll handla om matsked på 10 kg. (man känner på andedräkten när hunden ätit iallafall) och visst är det kanske aningens giftigt som med all lök för hundar men mängden är så liten så tror personligen att Scalibor och dylika halsband är mycket värre.

Men är ju fortfarande aningens skeptisk själv även då det gav resultat. Men tiden ger nog svar om det var slumpen eller inte som höll fästingar borta.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Förra sommaren var det väl ovanligt lite fästingar, så det kan ju spela in lite på att vitlöken funkade.

Jag kör med Scalibor och har gjort i flera år. Tänker inte chansa nu heller. Har man haft anaplasma på en hund så vet man hur jävla svårt det är att bli av med.

Publicerat

Shit första fästingen på valpen nu?..jag har plockat dom rackarna i 2,5mån tid nu :( aja alla bor inte på samma ställe :D

Själv kör jag med Frontline som dom gör reklam för på TV+ att jag genomsöker hundarna var dag iaf..då det inte riktigt finns nått medel som jag/vi här hemma testar som funkar till 100% på alla fästingar..även dom är individer :D

Annars är vitlök något som jag testat själv att badat hunden med..alltså själva löken lite lätt mörbultad..sen masserar jag in pälsen med det. Då brukar dom inte vilja sätta sig lika villigt iaf utan kryper mest runt..men alltid nån fästing gör det vid öra, armbåge eller pung. iaf

O hundarna har hittills inte fått biverkningar av löken ..bara husse o matte iform av besökare som drar sig för näsan ibland när hundarna vill hälsa :)

Publicerat

Kör med Scalibor på jämten som är 11mån,och gjorde det även förra sommaren. Man får fortfarande plocka fästingar fast det är mindre än vad det var innan jag började med halsbandet.

Tror halsbandet ställer till med mindre besvär än vad fästingburna sjukdomar kan göra.

Publicerat

Minst 2 månader sedan jag tog den första här

Publicerat

Jag kör med Scalibor jag med. Taxen har haft det varje sommar dom senaste 6 åren o han får inte mkt fästingar.

På gråhunden har jag plockat 2 fästingar iår men det var innan jag satte dit halsbandet.

En kompis gråhund fick borelia o det förstörde nästan hela den jaktsäsongen så det vill jag inte få på mina hundar!

Publicerat

En bekant som har huskys ger sina hundar tillskott av B-vitamin. Det fungerar tydligen väldigt bra mot fästingar och är inte lika giftigt som halsband och andra fästingmedel.

Publicerat

Detta är ett gissel, pest eller kolera. Har kört Scalibor men de fick hudproblem av detta förra sommaren. Frontline funkar inte bra heller. Jag är rådvill men mycket fästingar är det redan. Har plockat flera...tror inte på mat lösningar heller.

Publicerat

Har kört med de naturliga halsbanden som doftar citron i flera år och det märks stor skillnad på om man har de på eller ej. Dock är de knappast hundra procentigt. Men heller citron doft på handen än gift, speciellt med små barn i familjerna. Ogillar gift..

Dock är jag nyfiken på om de här bärnstens halsbanden funkar som ska bygga någon elektrisitet i pälsen som motverka fästingar..