Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

klick vs. pipa

Featured Replies

Publicerat

idag började tanten på valpkurs hos lokala brukshundsklubben,tydligen roar de sig med att klickträna där

Själv använder jag pipa på hunden för (hittills)inkallning,funkar kanon,tänker utveckla det även i fortsättningen,fråga: blir det nån konflikt hos hunden om matte bland bruksfolket klickar och när jag i vardagen och senare på jakt vill använda pipa??

Wingren

Publicerat

Blir knappast någon konflikt eftersom pipan ÄR kommandot och klicket snarare är en del av att visa att hunden gör rätt. Med andra ord kan du (med klickerfantasternas filosofi) blåsa t.ex. sitt i din pipa och när hunden sätter sig så klickar du och kanske ger en gobit. Så ingen konflikt där. Sedan kan man ju tala vidare om klickträning i all oändlighet. Jag skulle aldrig använda det på mina hundar..

Publicerat
  • Författare

ok,så klicket ersätter förarens berömmande röst? verkar industriellt på nåt vis,

Publicerat

ok,så klicket ersätter förarens berömmande röst? verkar industriellt på nåt vis,

Typ, men tanken är ju att ett klick alltid är ett klick. Med andra ord menar dom att om du exempelvis är förbannad p.g.a jobbet så märker hunden detta när du använder rösten i dressyrträningen men klicket däremot låter alltid på samma sätt. Sedan tycker många att det är lättare med timingen när man klickar.

Publicerat

Klickljudet betyder ungefär "bra" (för mig betyder det "bra, belöning är på väg") och används i samma sekund som hunden gör rätt. Det har alltså ingenting med kommando eller visselpipa att göra.

Publicerat
  • Författare

mycket med det tekniska ,ska nog gå en kurs hos Jeppe :)

Publicerat

Jag tror inte Jeppe använder klicker - han får ju resultat?

-- Mats, vars tax tittade upp med intensiv blick precis när han skrev "Jeppe"

Publicerat
  • Författare

Helt utan erfarenhet av dessa f-bannade klickers så är jg av princip emot det, det jag undrar lite är vilka erfarenheter ni har av Jeppe S.

Verkar som brukstanterna ser honom som fan själv,men hur är det i jakthundskretsar?

HW

Publicerat

Jag har inte själv gått nån kurs med Jeppe - än, det blir i sommar - men jag har sett hans metoder och har ett flertal kamrater som varit där. Den gemensamma nämnaren är att de alla har lydiga, stabila och glada hundar.

Vad köttbullsmaffian säger skiter jag högaktningsfullt i: visa mig en (1) hund "fostrad" med den tekniken som går att kalla in i skarpt läge, eller kontrollera öht annat än då de är Frolic-sugna...

Tiken använder inte godis, utan tillsägelser/markeringar. Andra hundar använder inte godis, utan tillsägelser/markeringar. Brukskäringarna använder inte tillsägelser/markeringar, utan godis.

Nån av dem har fel.

-- Mats

Publicerat

Du lär inte få någon konflikt i alla fall. Jag använder horn för inkallning i skogen eftersom det kan vara svårt att höras annars. I övrigt i vardagen använder jag enbart röst för att kommendera hunden. Testar bara horn ibland mellan jaktsäsongerna så han inte skall glömma dess betydelse.

Jag hör dock till den del av jägarkåren som även provat klicker. Jag tycker den fungerar skiteffektivt för att lära hunden ett visst moment men det har för mig inget som helst med lydnad eller korrigering av av felbeteende att göra. För lydnadsdelen är det enbart röst och fysisk kontakt som gäller.

Men för små trix och lustigheter som både jag och jycken gillar så fungerar det riktigt bra med klicker just för att den är så distinkt exakt NÄR hunden gör rätt. Det tog t.ex. under 10 minuter att lära vår tyskterrier hur man gör en "high five" och efter att klickat in det så behöver man inte klickern längre, det tycks sitta inprentat i valpminnet. Dock om man sitter med något gott på golvet så kan han komma fram och vifta med tassen i luften och undrar varför jag inte sträcker fram min :D

Publicerat

Har bara en brukshund som jag inte tränar med mer än allmän vardagslydnad när man är ute och går. Hon är upplärde med röst, beröm och en och annan lever godis, och det har inte varit någon tvekan om att lyda oavsett att man fick godis eller ej. Den var mer en bonus så att säga. På den tiden man la ner 1-2h 5-6dar i veckan så gav det enorm framgång och resultat som jag levet på i hit intills 5 år. Hon blir 9år den 19 maj så hon börjar bli gammal nu den gamla boxer tjejen!

Vi tränade mycket lydnad och började även köra spår, men sen kom andra saker i livet som tog tiden från tränandet. Dock kan man undra hur bra hon kunnat bli på spår?! 1dygn var ju nemas problemas i ett tidigt stadium..

Lite OT kanske... :unsure: