Publicerat Maj 2, 201214 yr Undrar vilken utav dessa kulor ni föredrar till 308w? Jagar rådjur, dov, kron och vildsvin som de bara blir mer och mer jakt efter. Undrar vilken av dessa kulor ni hade valt för dessa djur? Är de någon markant skillnad i precision på olika avstånd eller spelar de större roll vem som är bakom kolven? Blir de samma köttförstöring med 10,7 som 11,7 eller är kanske 10,7 mycket klenare? Skriv gärna vad ni vet.
Publicerat Maj 5, 201214 yr Jag tycker att 10,7 gram är en bra kulvikt om man vill ha ut det mesta av .308 hylsan. Och för din jakt på bl.a rådjur och hjort så kan kanske den lite bättre kulbanan vara till hjälp ibland. Men givetvis fungerar tyngre också. Jag använder 12 grams Lapua Mega, och det har funkat mycket bra - trots kulbana som ett ärtrör... En ev. skillnad i köttförstöring tror jag är liten, eller t.o.m. marginell. Det är väl som vanligt skottplaceringen som avgör det, helt och hållet. Har du lust och råd - köp en ask av båda och välj sedan den som skjuter tätast. Annars hade jag nog satsat på 10,7:an