Publicerat Maj 5, 201214 yr Hej! E det någon som har førslag på læmpligaste sættet att montera ett sikte med 34mm tub på en CG1900? Vill inte att det ska bli før høgt så att jag måste bygga om kolven. Nuvarande sikte ligger perfekt i højd o det e en 3-12x56. Den aktuella kikaren e en S&B PMII 5-25x56 eller Kahles K624i 6-24x56. Hoppas på svar så att man kan sluta ligga sømnløs om nætterna o fundera på detta problemet
Publicerat Maj 5, 201214 yr Författare Ingen som har några förslag? Måste jag verkligen byta bort min älskade 1900 sporter för att kunna montera en 34mm kikare? (INTE AKTUELLT)
Publicerat Maj 5, 201214 yr Ingen som har några förslag? Måste jag verkligen byta bort min älskade 1900 sporter för att kunna montera en 34mm kikare? (INTE AKTUELLT) Hör med en f. d. vapentekniker som jobbade på Husqvarna AB, Huskvarna förut. Han kör eget numera. Tommys vapenverkstad 036/14 22 20 http://www.tommysvapenverkstad.se/ Han är duktig. Jag känner honom sedan min tid på Husqvarna. Lycka till!
Publicerat Maj 5, 201214 yr kanske en dum fråga men sitter inte nuvarande kikare i ringar, köp ringar i 34mm.
Publicerat Maj 5, 201214 yr Jo, skulle tror att du måste montera dit en Picatinnyskena och för det hade jag anlitat smed som Isjonsson rekommenderar. Själva jobbet är nog inget problem i sig.. /R
Publicerat Maj 5, 201214 yr Författare Nuvarande sikte sitter med leupold std 30mm ringar. Men dom gørs inte i 34 mm så det fæstet måste bort. Jag har søkt som en tok o det enda vettiga jag har hittat var en picatinnyskena før Zoli 1900 kopia. Den bør passa men ær inte helt 100 på det. Tack før tipset om Tommy! Ska ringa dit o fråga vad han tycker Om den skenan passar rakt på så e det ju bara att skruva dit den hemma
Publicerat Maj 5, 201214 yr Nuvarande sikte sitter med leupold std 30mm ringar. Men dom gørs inte i 34 mm så det fæstet måste bort. Jag har søkt som en tok o det enda vettiga jag har hittat var en picatinnyskena før Zoli 1900 kopia. Den bør passa men ær inte helt 100 på det. Tack før tipset om Tommy! Ska ringa dit o fråga vad han tycker Om den skenan passar rakt på så e det ju bara att skruva dit den hemma Varsågod! Han är duktig!
Publicerat Maj 5, 201214 yr Författare Nu har jag skickat ett mail med frågan till Tommy Hoppas på ett positivt svar O att semesterpengarna kommer snart!
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Nu har jag pratat med Rickard på Tommys vapenverkstad Picatinny skenan till Zoli ska passa rakt på Så det ska inte vara några problem. Dærimot finns det ingen skena med lutning till 1900 så om det behøvs så måste skenan modifieras lite. Nu e jag i valet o kvalet hur jag ska gøra Det e ju jævligt mkt pengar før dessa kikare! Vilken tycker ni att jag ska satsa på om det blir av? Kahles K624i Eller S&B PM II 5-25X56? Båda kikarna har mycket stor højdjustering 250cm/100m på Kahles och 273cm/100m på S&B Så den praktiska skillnaden o ræckvidd blir nog ca 50m vid lite snabb huvudrækning
Publicerat Maj 7, 201214 yr Det bör funka även utan lutning iaf upp till en 800m, har haft Helia och NF på 6,5:or utan lutning och det har inte varit några som hellst problem. Men ut till 800 ++ kan lutning bli ett måste. Men till picatinnyskenan så skulle jag rekomendera typ A.R.M.S ringar eller kanske Warne, båda har funkat bra för mig, har även testat andra som funkar bra.
Publicerat Maj 7, 201214 yr Nu har jag pratat med Rickard på Tommys vapenverkstad Picatinny skenan till Zoli ska passa rakt på Så det ska inte vara några problem. Dærimot finns det ingen skena med lutning till 1900 så om det behøvs så måste skenan modifieras lite. Nu e jag i valet o kvalet hur jag ska gøra Det e ju jævligt mkt pengar før dessa kikare! Vilken tycker ni att jag ska satsa på om det blir av? Kahles K624i Eller S&B PM II 5-25X56? Båda kikarna har mycket stor højdjustering 250cm/100m på Kahles och 273cm/100m på S&B Så den praktiska skillnaden o ræckvidd blir nog ca 50m vid lite snabb huvudrækning Ok! Jag hoppas att du finner det som är det bästa för din bössa.
Publicerat Maj 7, 201214 yr Behöver du 20MOA lutning på skenan? Med en PMII eller liknande har du groteska justermåner i tuben så det handlar om vilka avstånd du skall skjuta på... Gissar på att en 0MOA skena och ovan nämnda grupp av sikten lätt ger dig 6-800 meter, kanske mer, i skruvbart avstånd, beroende på kaliber och laddning...
Publicerat Maj 7, 201214 yr Per- med en rak skena har du i bästa fall halva den totala justeringen att nyttja, jag skriver bästa fall för att du har ett moment av oklarhet om din låda är rak eller skev rent av åt fel håll. Nu är det som så att en PMII är en beprövad tub, den är optiskt klar och bland det jävligare vi har att tillgå som privatpersoner, det ger den också ett andrahands värde. En Khales förefaller vara ett minst lika bra val, men saknar lite av det där vi talar om i frågan om att ha ett resultat att luta sig tillbaka till som produkt. För att återanknyta till din huvudfråga, du kommer att med en 0-skena att förmodligen få tillgång till i varje fall 10-12 mil dvs mellan 1 km och 1200 meters kapaciter på justeringen, tror du att du kommer att behöva mer? Men det viktigaste i allt detta, vill du addera den vikt en PMII/Khales väger till din rigg, vill du behöva höja kolvkammen? För oavsett hur du gör så måste det i varje fall till ringar/klackar, btw Warne gör 34 mm ringar för vanliga klackar, som då dels hanterar 34 mm mellanrör, vikten av tuben (skottfasthet) samt ger frigång till pipan/linsen men ändå inte höjer din centrumlinje genom optiken nämnvärt, det är ingen enkel beställlning eller en som man gör utan eftertanke. _______________ Detta låter kanske dumt men jag har 6 mil kvar i min helt vanliga Varipoint och med 308:an så når jag ut till 500 meter. /Christian
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Jag kommer att klara mig ut till ca 900m om det blir PM II Kanske 1000 med rätt plugg Så det är inga problem Nu måste jag bara våga slänga iväg nästan 30 000 På detta! Pappa kommer fråga om jag är dum i hela huvet om det blir av Precis Christian Räknar på att ha ca 120 140 cm att klicka
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Jag kommer att klara mig ut till ca 900m om det blir PM II Kanske 1000 med rätt plugg Så det är inga problem Nu måste jag bara våga slänga iväg nästan 30 000 På detta! Pappa kommer fråga om jag är dum i hela huvet om det blir av Precis Christian Räknar på att ha ca 120 140 cm att klicka Per- med en rak skena har du i bästa fall halva den totala justeringen att nyttja, jag skriver bästa fall för att du har ett moment av oklarhet om din låda är rak eller skev rent av åt fel håll. Nu är det som så att en PMII är en beprövad tub, den är optiskt klar och bland det jävligare vi har att tillgå som privatpersoner, det ger den också ett andrahands värde. En Khales förefaller vara ett minst lika bra val, men saknar lite av det där vi talar om i frågan om att ha ett resultat att luta sig tillbaka till som produkt. För att återanknyta till din huvudfråga, du kommer att med en 0-skena att förmodligen få tillgång till i varje fall 10-12 mil dvs mellan 1 km och 1200 meters kapaciter på justeringen, tror du att du kommer att behöva mer? Men det viktigaste i allt detta, vill du addera den vikt en PMII/Khales väger till din rigg, vill du behöva höja kolvkammen? För oavsett hur du gör så måste det i varje fall till ringar/klackar, btw Warne gör 34 mm ringar för vanliga klackar, som då dels hanterar 34 mm mellanrör, vikten av tuben (skottfasthet) samt ger frigång till pipan/linsen men ändå inte höjer din centrumlinje genom optiken nämnvärt, det är ingen enkel beställlning eller en som man gör utan eftertanke. _______________ Detta låter kanske dumt men jag har 6 mil kvar i min helt vanliga Varipoint och med 308:an så når jag ut till 500 meter. /Christian jag får ta o läsa igenom ditt svar lite senare nu kallar jobbet
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Per- med en rak skena har du i bästa fall halva den totala justeringen att nyttja, jag skriver bästa fall för att du har ett moment av oklarhet om din låda är rak eller skev rent av åt fel håll. Nu är det som så att en PMII är en beprövad tub, den är optiskt klar och bland det jävligare vi har att tillgå som privatpersoner, det ger den också ett andrahands värde. En Khales förefaller vara ett minst lika bra val, men saknar lite av det där vi talar om i frågan om att ha ett resultat att luta sig tillbaka till som produkt. För att återanknyta till din huvudfråga, du kommer att med en 0-skena att förmodligen få tillgång till i varje fall 10-12 mil dvs mellan 1 km och 1200 meters kapaciter på justeringen, tror du att du kommer att behöva mer? Men det viktigaste i allt detta, vill du addera den vikt en PMII/Khales väger till din rigg, vill du behöva höja kolvkammen? För oavsett hur du gör så måste det i varje fall till ringar/klackar, btw Warne gör 34 mm ringar för vanliga klackar, som då dels hanterar 34 mm mellanrör, vikten av tuben (skottfasthet) samt ger frigång till pipan/linsen men ändå inte höjer din centrumlinje genom optiken nämnvärt, det är ingen enkel beställlning eller en som man gör utan eftertanke. _______________ Detta låter kanske dumt men jag har 6 mil kvar i min helt vanliga Varipoint och med 308:an så når jag ut till 500 meter. /Christian Lådan är blueprintad och såvida mitt leupoldfäste är rakt så verkar det som att pipan ligger bra rakt Vad gäller dina tankar om Kahles så håller jag med om det. Tror det är fler som är intresserade att köpa en beg PMII än K624i. och det är ju en fördel om den inte tappar för mkt i värde om man skulle tröttna o vill sälja "skiten" Men i övrigt tror jag att dom är mer eller mindre likvärdiga. Den extra vikten på ca 400gram + ca 400gram för ljuddämparen är för mig både en fördel och en nackdel. Jag är knappast världens största grabb o en allt för tung rigg blir man fort trött av att stå o nöta på älgbanan o liknande med. Men samtidigt är det ju en fördel vid det skytte som tuben är anpassad för. Vilka klackar menar du att Warne ringarna är anpassade till? Vad gäller kolven så vill jag inte behöva bygga om den. Jag har en extra KKC kolv som nu bara står i garderoben så om det blir för lågt så skruvar jag förmodligen på den. Men som sagt jag vill ha ett fäste som ändrar den nuvarande centrumlinjen minimalt då den passar mig perfekt. På min nuvarande Diavari V har jag 59 klick att arbeta med o då når jag 575 meter. Men jag gillar inte att ligga längst ut mot ändläget. Vet inte om det är psykiskt men gillar inte att skruva i botten/toppen. /// Per
Publicerat Maj 7, 201214 yr Här kom den som en skänk från ovan!!! http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37854-sb-pm2-5-25x56/ Kanske det du letar?
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Här kom den som en skänk från ovan!!! http://www.jaktsidan...sb-pm2-5-25x56/ Kanske det du letar? Det är ju otroligt! Men fan att den är i 1/4 MOA! Det vill jag inte ha Som stark hatare av allt annat än metriska mått så känns det knepigt med annat. Vågar man slå till? Eller kommer jag ångra mig? O vilja byta?
Publicerat Maj 7, 201214 yr Skillnaden i pengar lär inte uppväga mil men å andra sidan skall man köpa det man vill ha. Hade mitt Premier sikte varit MOA hade jag ändå köpt det och bara förlitat mig till tabeller... Det är helt klart värt en fundering! Undersök skicket och kolla hur gammalt det är.
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Skillnaden i pengar lär inte uppväga mil men å andra sidan skall man köpa det man vill ha. Hade mitt Premier sikte varit MOA hade jag ändå köpt det och bara förlitat mig till tabeller... Det är helt klart värt en fundering! Undersök skicket och kolla hur gammalt det är. Väntar på bilder nu!
Publicerat Maj 28, 201214 yr Författare Efter att ha kikat på/genom, klickat o klämt på ett Kahles K624i så börjar jag bli mer o mer övertygad om att det är det siktet jag bör slå till på Att det dessutom vart bäst i test i senaste vapentidningen hjälpte ju på lite till Har kollat upp det lite med Astrosweden och för 15300kr + att jag byter in en Kahles Helia 3-12x56 så blir en K624i med warne ringar+ klackar mitt Ska fundera lite över natten Dom erbjuder 12 månader räntefri avbetalning o då svider det ju inte riktigt lika mkt i plånboken