Publicerat Maj 6, 201214 yr Har planer på att införskaffa mig en tikka t3 battue lite i 308 win. Bössan kommer att användas både sam pursch/vak bössa men även som hundförar bössa. Problemet är att jag har ett 56mm kikarsikte sim jag tänkte ha på när jag vakar men vad jag förstått så är det omöjligt att få på när battue skenan är kvar. Så tänkte kolla om någon vet om det på någotvis gå modifiera skenan eller helt byta ut den mot något annat så att det går ha ett 56 kikarsikte med snabbfäste för att sedan bara plocka av det när det är dags att gå med hunden? Alternativet är att plocka bort de öppna riktmedlerna helt och införskaffa ett aimpoint. Men känns onödigt att ta bort dessa riktmedel när bössan är byggd för just detta. Men jag har iaf fastnat för bössan då den är liten, smidig och lätt. Tack på förhand
Publicerat Maj 6, 201214 yr Man pillar inte på de öppna riktmedlen på en Battue, då köper man en T3 vadsomhelst och kapar pipan i stället. Andrahandsvärdet åker åt fanders om du fimpar skenan på den. Vi hade en nästan identiskt tråd om just en Battue tidigare, sök efter den så får du se rekommendationerna och hur det löste sig.
Publicerat Maj 6, 201214 yr Författare Man pillar inte på de öppna riktmedlen på en Battue, då köper man en T3 vadsomhelst och kapar pipan i stället. Andrahandsvärdet åker åt fanders om du fimpar skenan på den. Vi hade en nästan identiskt tråd om just en Battue tidigare, sök efter den så får du se rekommendationerna och hur det löste sig. köper man en vanlig t3 lite och kortar pipan blir det lika dyrt som en battue. Sen så behöver man ju inte slänga de öppna riktmedlerna utan man kan ju spara dem och sätta på vid eventuell försäljning men får kolla efter den tråden då
Publicerat Maj 7, 201214 yr Jag har en battue med en leopold 3-9 x 50 och hade aldrig fått dit den med de öppna riktmedlen kvar... De var bortskruvade redan då jag köpte bössan men alla sakerna med i en påse Jag har för mig jag har medium höjden på ringarna de är warne qr, är de så dem heter?! Lite trött denna tid på morgonen... Jag har även sånt där flippuppskydd på kikaren så har jag 1 mm mellan pipa och kikare...
Publicerat Maj 7, 201214 yr Författare Jag har en battue med en leopold 3-9 x 50 och hade aldrig fått dit den med de öppna riktmedlen kvar... De var bortskruvade redan då jag köpte bössan men alla sakerna med i en påse Jag har för mig jag har medium höjden på ringarna de är warne qr, är de så dem heter?! Lite trött denna tid på morgonen... Jag har även sånt där flippuppskydd på kikaren så har jag 1 mm mellan pipa och kikare... Okej, ja de går ju dom sagt skruva dit vid försäljning. Har du ett aimpoint eller något att byta med då? Är du nöjd med bössan annars?
Publicerat Maj 7, 201214 yr Okej, ja de går ju dom sagt skruva dit vid försäljning. Har du ett aimpoint eller något att byta med då? Är du nöjd med bössan annars? Smiter in här med ett inlägg... Min för köpte en tikka battue, för att den då va billig, som jag nu har tills jag ska köpa eget vapen. När vi hämtade den så hade förra ägaren haft ett 56 sikte på och därför monterat bort skenan som vi fick med i en påse, även vi har ett 56 sikte på och då vi inte använder de öppna riktmedlena så har vi även tagit bort medlen på pipan, "ett jätte fint sikte men lite iväg om man inte använder det." Personligen gillar jag inte öppna riktmedel utan skulle skaffat ett aimpoint, vad pappa vill göra sen när han får vapnet ifred får vi se. Annars kan man ju sätta dit ett öppna medel från tikka t3 lite, som gör att kikaren kan sitta på även med öppna medel, "lite som blaser som alla vet hur den ser ut."
Publicerat Maj 7, 201214 yr Okej, ja de går ju dom sagt skruva dit vid försäljning. Har du ett aimpoint eller något att byta med då? Är du nöjd med bössan annars? Ja jag har ett aimpoint med till den men är bara passskytt så för min del spelar de mindre roll kunna byta och köpte den inte för de öppna riktmedlena utan gillar den då den e kort Grymt nöjd är jag med den och även gängat den för ljuddämpare...
Publicerat Maj 8, 201214 yr Om man vill kan man ju välja en vanlig t3 lite eller hunter med kort gängad pipa (51cm pipa 102 cm totallängd) direkt ifrån fabrik om man inte vill ha battue riktmedlen.