Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grävmaskin

Featured Replies

Publicerat

Vad göra åt en hund som gräver? Säg inte motionera för hon har sprungit ca 8 km för 2 timmar sen. Slå en planka i skallen på henne??

Publicerat

jepp,& hjälper inte det,bind ihop framtassarna :wacko:

Eller, hjälper det inte att på ett tydligt ev. handfast sätt informera hunden om att det inte är ett önskvärt beteende att perforera jordklotet i tid och otid??

Publicerat

Asfaltera tomten ;)

Publicerat

Ähh gör en sandlåda :)

Publicerat
  • Författare

jepp,& hjälper inte det,bind ihop framtassarna :wacko:

Eller, hjälper det inte att på ett tydligt ev. handfast sätt informera hunden om att det inte är ett önskvärt beteende att perforera jordklotet i tid och otid??

Tja vem vet vad som rör sig i huvet på en sån. Skällde ordentligt på henne, fick se röven på henne sticka upp ur gropen å smög ut å levde fan. Får hoppas hon fattade husses missnöje :angry:

Publicerat

Du får ha ett kvartsamtal med hunden och säga att om inte tokan slutar så vrider du nacken av hunden..

Funkar inte det så får du nog ringa och beställa asfalt som NS sa tidigare.

Publicerat

Det kan nog vara en överslagshandling/stressbeteende. Träna på att hunden ska slappna av, det gör jag med mina hundar. Ägna några minuter åt henne när ni varit ute och få henne att komma ner i varv.

Är detta i hundgården eller på tomten?

Publicerat
  • Författare

På tomten, har ingen hundgård än. Kan ju va som du säger men tyckte hon var rätt lugn då hon gick ut. Fast vad vet jag :rolleyes:

Publicerat

Starta entreprenadfirma! :)

Publicerat

kan komma med ett lass 300-600 så kan hon böka lite

Publicerat
  • Författare

Kanske sprala ut lite sprängsten inom hennes räckhåll. Slipper man klippa klorna med.

Publicerat

Hur mycket mental stimulans får hunden?

Publicerat

Hur mycket mental stimulans får hunden?

+1

Publicerat
  • Författare

Gissningsvis för lite. Hur gör ni med era hundar?

Publicerat

Diverse spår, lydnad, trix, vad som helst för att de ska få aktivera hjärnan och få lite omväxling på hjärngympan.

Publicerat

Som Jämta.

Allmän dresyr, spår, apportering. Det är svårt att motionera en hund trött. Men där imot att aktivera hjärnan kan ta bara en halvtimme så är hunden helt slut.

Publicerat

Vad är det för ras? Den kanske "skall" gräva?

Publicerat

Mina hundar ska driva/ställa med skall, men inte fan får de hålla på så hemma inte.

Skillnad på jobb och fritid liksom..

Såna där grejor beror oftast på understimulans och det får man åtgärda om man vill slippa problemet. Går såklart inte i en handvändning, men det går om man vill.

Publicerat
  • Författare

Mina hundar ska driva/ställa med skall, men inte fan får de hålla på så hemma inte.

Skillnad på jobb och fritid liksom..

Såna där grejor beror oftast på understimulans och det får man åtgärda om man vill slippa problemet. Går såklart inte i en handvändning, men det går om man vill.

Tar mer än gärna emot tips på övningar. Har faktiskt inte lagt nåt blodspår för henne än så det är nog dags :blush: Såna övningar går väl bra hemma på tomten?

Vad är det för ras? Den kanske "skall" gräva?

Jämte.
Publicerat

Ahh, hjärngympa i hyfsad utsträckning i kombination med att hon får en tillsägelse varje gång hon gräver ska nog kunna hjälpa och spår går att göra med massor av saker, allt från korv till personspår. En jämte behöver en hel del psykisk aktivering enligt min åsikt och som variation är lydnad/trix nått de passar tämligen bra till om man inte har eliten i sikte.

De är rätt följsamma och lättränade faktiskt ^_^

Publicerat

Lägger spår med älgklöv en gång i veckan ca, med blod och utan för att hålla jycken igång. Hon är 11mån och köra slut på henne fysiskt kör slut på husse före.

Publicerat

Stimulans kan nog hjälpa i vissa fall men jag tror att vissa hundar har större benägenhet att gräva än andra helt enkelt. Min förra hund grävde enbart om det va platt så att han fick en grop att ligga i medans Bretonen gräver i kanterna på hundgården oavsett om han apporttränat en kvart och sprungit en halvmil precis.

Det går ju inte att få alla hundar att ligga och softa alla vakna timmar på dygnet. Däremot går det att öka på stimulansen ett snäpp och se om det hjälper. Annars kanske du har en mammut begravd på tomten så fram med spaden och gräv lite själv, du kanske hittar något spännande ;)

Publicerat

mina hundar kan ha spårat sprungit och vara helt slut när jag släpper in dom i hundgården, men efter en kvart sprutar jord runt dom. misstänker att dom blir understimulerade när dom är där inne, finns inget annat kul så gräver dom.

Publicerat

Jag tycker det i överlag är för mycket trams med hundar. Visst finns det hundar som har speciella behov och man kan inte träna/uppfostra alla hundar på samma sätt. Men jag tycker inte att man ska behöva jobba ihjäl sig varje dag och stimulera sin hund med "hjärngympa", spår, dressyr.

Är hunden frisk i övrigt och inte visar tecken på mentala problem så skulle jag sett till att hunden anpassar sig efter mig och min familj. Hundar behöver daglig motion och social kontakt. Det räcker till vardags!

Hur har ni tid med familj, jobb, hus/gård?

Publicerat
  • Författare

Hur har ni tid med familj, jobb, hus/gård?

För egen del har jag inte så mycket tid över då allt det "vardagliga" är gjort. Däremot inte sagt att hon inte får motion men ibland blir det för lite helt klart. Har nyss vart en halvtimme i skogen och hon har sniffat runt ordentligt å nu har hon sovit en bra stund. Märkte det när jag började cykla att hon behövde stimulans för nosen också för att bli nöjd.