Publicerat Maj 13, 201214 yr För egen del har jag inte så mycket tid över då allt det "vardagliga" är gjort. Däremot inte sagt att hon inte får motion men ibland blir det för lite helt klart. Har nyss vart en halvtimme i skogen och hon har sniffat runt ordentligt å nu har hon sovit en bra stund. Märkte det när jag började cykla att hon behövde stimulans för nosen också för att bli nöjd. Det är lite så jag menar, vanlig motion. Promenader alltså. Är den fortfarande stissig och "understimulerad" (som det så fint kallas ) så skulle jag börja kräva att hunden ska lugna ned sig. Genom att hela tiden dämpa hunden. Lär hunden att koppla av.
Publicerat Maj 13, 201214 yr Har man en högenergi hund är det lätt hänt att man ökar stimulansbehovet om man hela tiden stimulerar hunden fullt ut.
Publicerat Maj 14, 201214 yr Jag har kört några skarpa tillsägelser på min tyskterrier att inte gräva i trädgården vilket börjar ge effekt (envis jävel). Igår satt jag på knä i trädgården och grävde hål för att gjuta fast några stolpstöttor. Gissa vem som stod med trynet 15 cm ifrån spaden och blängde surt.
Publicerat Maj 14, 201214 yr Det är inte ovanligt när man tycker sig ge hundarna för lite tid att det blir mycket cykling/spring "för att motionera/trötta ut dem", men det innebär att de inte får sniffa/spåra (= aktivera hjärnan) någonting alls - nåt som med automatik ger en rastlös hund. Cykla gärna, men bryt med promenader där vovven får nosa... Tar du en tvåtimmarssväng jämnt fördelad mellan cykling, fotgång och spår så garanterar jag att du ser skillnad efter första vändan. Sen är det klokt med lydnadsträning, godissök och annat hemmavid. Det är bra mentalstimulering. -- Mats
Publicerat Maj 14, 201214 yr Nu tror jag inte detta är fallet men det finns lägen då man förstår grävandet.. Gammelvorstehn som vi huserar dagtid då ägaren jobbar har upptäckt att vi har råttor under altan. Hon står för dem stup i ett och i ett hörn, under en sandlåda på altan, kommer hon inte åt. Lösningen är att 30 kg vorsthe försöker gräva sig in under... Mvh!
Publicerat Juni 6, 201214 yr Författare Verkar som hon e nöjd nu när det är en 5-6 gropar i gräsmattan. Fyller jag igen dom så gräver hon men inte nu
Publicerat Juni 7, 201214 yr Verkar som hon e nöjd nu när det är en 5-6 gropar i gräsmattan. Fyller jag igen dom så gräver hon men inte nu Skönt för er att ni hittat balansen
Publicerat Juni 7, 201214 yr Har en tax hemma som främst brukar gräva om hundgården när det är varmt ute, misstänker att det är för att komma ner till den fuktiga svala jorden en bit ner för att kyla av trampdynorna. Annars ligger han i skuggan under utsiktsplattformen. MVH Alias
Publicerat Juni 7, 201214 yr Författare Skönt för er att ni hittat balansen Jo nu verkar det bra Har en tax hemma som främst brukar gräva om hundgården när det är varmt ute, misstänker att det är för att komma ner till den fuktiga svala jorden en bit ner för att kyla av trampdynorna. Annars ligger han i skuggan under utsiktsplattformen. MVH Alias Så gjorde morsan gammelhund, i rabatten. Men min ligger inte i groparna.
Publicerat Juni 7, 201214 yr Tror inte så mycket på det som hintas, att det skulle vara du som stimulerar din hund för lite. Min hund älskar att gömma saker och under jord är förstås ett praktiskt ställe. Mitt enda tips är att visa att det inte är ok och sen får man passa på dem lite. Märkligt nog dyker det ändå upp små kratrar i gräsmattan från och till...
Publicerat Juni 8, 201214 yr Min Jämte gräver också gärna ner sig, när hon är ute i hundgården. Men jag tolkar detta grävande mer som att hon tycker det är svalare i jorden under hundkojan än på marken framför kojan. Nu gräver hon ibland även "vilgrop" på andra ställen i hundgården också. Det blir inte så många nya gropar utan hon bökar ofta runt jorden i befintliga gropar så hon får fram lite kall, fuktig jord som hon tydligen tycker det är behagligt att ligga i. Jag tror inte på att alla hundar som gräver sig en grop är understimulerade! I mitt fall är jag helt övertygad att grävandet har ett utstuderat syfte. Samma fenomen ser jag på jaktskogen. Då utan att gräva gropar.... men när hon kommer i närheten av vatten så brukar hon lägga sig i vattnet i några sekunder- en minut. Jag tolkar det som att det är svalkan hon är ute efter!
Publicerat Juni 8, 201214 yr Min gamla hund, en samojed, hade också ett "kall" att gräva efter diverse smådjur. Av och till såg trädgården ut som om man testat missiler. Min nuvarade hund, gräver först och främst efter svalka, men är det en mus som flyttat in på tomten, då jäklar gå frambenen