Publicerat Maj 12, 201214 yr Kan hända.. Men vi kör med Binero.se till vårt jaktforum och det kostar runt 1000kr/år. Blir det större förhoppningsvis, kostar det självklart mer, men inte i de summorna du nämner. Tror vi har faktor 100 eller mer i trafik per dygn så din summa är inte jämförbar.
Publicerat Maj 12, 201214 yr Men visst borde jägareförbundet stå för viss % då dom tog över det? Hyfsat desperat att ha reklam om anti jakt saker
Publicerat Maj 12, 201214 yr Sexsiffriga belopp tror jag inte på.. Reklamen kan bara inte ge de pengarna och då förstår jag inte hur ni finansierar de övriga pengarna..
Publicerat Maj 12, 201214 yr Sexsiffriga belopp tror jag inte på.. Reklamen kan bara inte ge de pengarna och då förstår jag inte hur ni finansierar de övriga pengarna.. Jag har inte sagt att Jaktsidan kör med Oracle servers men för att ge ett perspektiv. Jag jobbar med professionella system som bl a pysslar med kritiska transaktioner och mikroquereys och då behöver man ordentliga prylar. Jaktsidan har inte Oracle men vi har egen hårdvara och egna databaser och det kostar betydligt mer än 1000 kr i månaden, det kan jag säga. Vi pysslar inte med detta för att tjäna pengar så det behöver vi inte ens diskutera. Jag lägger ner så många hundratals timmar per år för att detta skall snurra, Niclas likaså och vi plockar ut exakt 0 kronor i månaden. Då är det motiverat att dra in några spänn i reklamintäkter för att hjälpa till att betala räkningarna, vilket denna tråden handlade om. När man börjar driva ett forum enbart i vinstsyfte då har man missat poängen... Vi gör detta för att vi gillar jakt och skytte.
Publicerat Maj 12, 201214 yr Ja, då försvann de sexsiffriga beloppen... Jag förstår precis vad du menar och att driva ett jaktforum med vinst är bara att glömma! Nu handlar det om intresse, som inte kan mätas i pengar! Syftet är inte ekonomi, men det skall gå ihop och det är aldrig bra om vi skall betala ur egen ficka, vilket jag inte tror ni gör heller. Vi är finansierade av reklam, men nu är vi betydligt mindre än ert forum... Vi har också olika roller som admin, forumtekniker och moderatorer!
Publicerat Maj 12, 201214 yr Men vad får Jägareförbundet för finnas med på sveriges största jaktforum utan sköta något är frågan?
Publicerat Maj 12, 201214 yr När vi nu pratar lite pengar, så är jag med på ett flertal olika forum, jakt och andra dylika. Så har varit med och stött flera med lite slantar och sedelpengar. Är man många så underlättar det. Kanske ett alternativ för detta forum oxå? På frivillig basis förstås.
Publicerat Maj 12, 201214 yr Det skulle vara kul att veta hur mycket trafik här är i GB räknat! Säkert är det mycket mer än 2000 GB som kostar 1000kr/år.... Kanske lite känsligt och i så fall får det rinna ut i sanden...
Publicerat Maj 13, 201214 yr Men vad får Jägareförbundet för finnas med på sveriges största jaktforum utan sköta något är frågan? Det kan jag svara på. Jägareförbundet får ingenting förutom ett forum där hugade medlemmar kan prata jakt på. Innan hade SJF ett eget forum men det var modell äldre rent tekniskt och tungjobbat, krävde rätt mycket arbetstid att moderera, så det fimpades. I stället hänvisas till jaktsnack.se. Sen har förbundet en möjlighet att besvara frågor vilket är värdefullt för dem och för medlemmar mfl. Mvh!
Publicerat Maj 13, 201214 yr Skit i vars reklamen är det är ju bättre att dom försöker hålla forumet i gång!
Publicerat Maj 13, 201214 yr Det skulle vara kul att veta hur mycket trafik här är i GB räknat! Säkert är det mycket mer än 2000 GB som kostar 1000kr/år.... Kanske lite känsligt och i så fall får det rinna ut i sanden... Jaktsidan har mellan 155 000 och 180 000 besökare varje månad, det skiftar över året. Serverbandbredden är mellan 400 och 500Gb per månad!! För att kunna leverera detta till er krävs dels en professionell plattform (IPB) dels en mycket kraftfull dedikerad server. IPB kostar pengar, både i inköp och i löpande licensavgifter. En dedikerad server som klarar av leveransen är inte heller direkt gratis... Backup av sidan är det endast ett fåtal serverleverantörer som klarar av, detta pga storleken. VPN servrar som tex binero hyr ut är helt uteslutet (vi växte ur den kostymen för flera år sedan) Jaktsidan är inte i närheten av att gå +- noll och har inte varit det på flera år heller för den delen. Pengarna till driften kommer från mitt företag och sedan kan inte de timmar som moderatorerna lägger ner på detta värderas högt nog!! Utan moderatorernas frivilliga jobb skulle vi inte ha en möjlighet att hålla sidan i det skick den är!! //Niclas Lundin
Publicerat Maj 13, 201214 yr Jaktsidan har mellan 155 000 och 180 000 besökare varje månad, det skiftar över året. Serverbandbredden är mellan 400 och 500Gb per månad!! För att kunna leverera detta till er krävs dels en professionell plattform (IPB) dels en mycket kraftfull dedikerad server. IPB kostar pengar, både i inköp och i löpande licensavgifter. En dedikerad server som klarar av leveransen är inte heller direkt gratis... Backup av sidan är det endast ett fåtal serverleverantörer som klarar av, detta pga storleken. VPN servrar som tex binero hyr ut är helt uteslutet (vi växte ur den kostymen för flera år sedan) Jaktsidan är inte i närheten av att gå +- noll och har inte varit det på flera år heller för den delen. Pengarna till driften kommer från mitt företag och sedan kan inte de timmar som moderatorerna lägger ner på detta värderas högt nog!! Utan moderatorernas frivilliga jobb skulle vi inte ha en möjlighet att hålla sidan i det skick den är!! //Niclas Lundin ni gör ett bra jobb!!Mvh
Publicerat Maj 13, 201214 yr Flera hemsidor tar en avgift,skulle lätt som många andra bidra till det om forumet var ett fritt forum och inte ha Sveriges rikaste och största förbund i ryggen..
Publicerat Maj 13, 201214 yr Flera hemsidor tar en avgift,skulle lätt som många andra bidra till det om forumet var ett fritt forum och inte ha Sveriges rikaste och största förbund i ryggen.. Klargörande gällande Svenska Jägareförbundet SJF betalar inget för att medverka på forumet, de finns här som en ren service till er medlemmar inget annat. Jag ser dem endast som en tillgång för er medlemmar. Handen har tidigare sträckts ut även till Riksjägarna, men de visade inget intresse... //Niclas Lundin