Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Setter med för hög fart

Featured Replies

Publicerat

Min unghund, 18 mån, hittar fåglarna bra men håller sån hög fart att han stöter dem istället för att fatta stånd. Vad gör man åt detta? väntar på att han ska lugna ner sig med åldern?

Publicerat

Min unghund, 18 mån, hittar fåglarna bra men håller sån hög fart att han stöter dem istället för att fatta stånd. Vad gör man åt detta? väntar på att han ska lugna ner sig med åldern?

Vad händer när han stöter fågeln? Får du stopp på hunden eller går den efter?

Om du får stopp på hunden och den respekterar fågel som flyger är det ingen som helst fara utan du kan glädjas åt en hund med fart i.

Går hunden däremot efter är det sämre, får han gå efter mycket kan man förstöra ståndet...

Publicerat

Utan egen erfarenhet av problemet då min weimaraner är ung. Men föreslår att bara Jaga/träna i bra vittringsförhållanden. Och att hunden söker i motvind och får bättre chans att få vittring av fågeln i tid och därmed fatta stånd istället för att stöta.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Såg att du var från Boden hur är det med lövfällningen?

Vilken slags fågel rör det sig om? Är det lövfall så kan jag trösta dig med att fåglarna är mer "spattig" och lättare tar till flykten. Orre fungerar före lövfällningen men är svår när lövfällningen är i full gång eller över. Tjäder fungerar även efter lövfall.

Ripa är helt klart att föredra då de trycker bättre än de andra hönsen.

Morkulla trycker hårt men inte alla hundar som vill stå för dem.

Sen är det givetivs som Maxhof säger att bra vind och vittringsförhålllanden underlättar speciellt för en orutinarad hund.

Respekterar bara hunden fågel som flyger brukar det andra lösa sig med ökad erfarenhet. Stopp och stadga är det viktigaste att träna tycker jag. Men visst händer det att min hund går efter ibland ändå det är ju ingen maskin.

Publicerat

Jag sekunderar vad Broder Tuck skriver.

Stadga och lugn i fågelsituationen måste du ha, finns det så är det kanske dags att visa för hunden att den måste ta det försiktigt. Det gör du genom att inte belöna eller uppskatta att den stöter fågeln.

Snarare kan du visa att du är negativ genom att säga åt den att vara försiktigt eller liknande med något negativ ton.

Märk väl, jag pratar om att var något dvs inte skrika gapa eller vara fysiskt på något sätt utan mer visa att "nu har du stött så många gånger så ta det lugnt".

Även om hunden kanske inte fattar vad du säger så fattar den att du är missnöjd och många gånger blir den mer alert och drar ner på tempot lite så att den även hinner analysera situationen bättre.

En annan sak som kanske fungerar är att när stöten gjorts låta hunden sitta ner så den kommer mer ner i varv. Släpp på igen eller ta och gå en bit med hunden i fot eller vad nu får hunden att komma ner i nivå. Släpp därefter för att på så sätt försöka jobba in att den jobbar i rätt "mode".