Hoppa till innehåll

Toppslakt


Ander_s

Recommended Posts

Vi diskuterar flitigt med förvånansvärt lite bakgrundsfakta. Det mest relevanta skulle väl kanske vara vinterstam av tjädertuppar/1000ha bottenår/kronår/normalår.

Det jag hittat på nätet är:

*Mellansverige + Varaldskogen (rel orörd skog) från 80-talet (betyydligt mer gammelskog då): 10-16 tuppar/1000ha vid spelets början (mars/april?) Sv. 20-30/1000ha Varaldskogen (Norge).

*Tjäderstudien 2000-talet: Västernorrland/Jämtlandsgränsen: 85(tupp+hön)/1000ha kronåret -98. 40 tuppar kanske??

*Inga siffror på normalår men kan det vara 10-20??

*Ska man tro på skogsbrukets negativa inverkan (vilket jag inte är övertygad om) kanske 5-10 med tanke på vad som hänt med skogssammansättningen sedan 80-talet.

*16% avskjutning långsiktigt uthålligt enl de rön jag hittat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 124
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • jakobj

    18

  • Lars

    17

  • amakulu

    12

  • Sajmon

    6

Top Posters In This Topic

autopyrcha är att äka med bilen och leta efter tex, fågel och sedan backa en bit och smyga och skjuta >:(

samme

Ja eller om man så vill så kan man ju vara ännu mer sportslig och kasta ut pipan ut genom rutan >:(  bägge (om man nu kan kalla det jaktform) jaktformerna är ju förbjudena... så om man gör det ena kan man ju göra det andra.......fegisjakt.....

ond bråd död åt fegisar.........

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jacobj... jag skulle nog kalla det slakt av högre grad  :o :o Vart gör man av ett halvt ton fågel liksom? Knappast i sin egen frys.  >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hört om två killar som skjutit 650-700kg tjäder och orre denna säsong, höst och vinterjakt. Är det slakt?

Det borde handla om ca 200 fåglar snabbt räknat, alltså ca 100-120 fåglar var.

Det är beroende på hur stor marken är, hur många olika marker det handlar om, osv.

Men allvarligt, behöver man skjuta så mycket fågel? Blir man aldrig nöjd?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hört om två killar som skjutit 650-700kg tjäder och orre denna säsong, höst och vinterjakt. Är det slakt?

Ja, det är väl i allra högsta grad. :( Då har dom väl sålt en del kan jag nästan tänka mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hört om två killar som skjutit 650-700kg tjäder och orre denna säsong, höst och vinterjakt. Är det slakt?

du törs erkänna om det var du jakob ; )

vi vet ändå inte var du bor :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej nej!  >:(Tog ett exempel jag hört bara, tycker det är intressant i jämförelse att se reaktionerna då jag tyckte det var lite väl tama skriverier kring "känslig fråga" ämnet bara.

Märkligt om ni tar det här på djupare allvar än faktumet att 5-6 pers bara här på sidan sköt över 100!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej nej!  >:(Tog ett exempel jag hört bara, tycker det är intressant i jämförelse att se reaktionerna då jag tyckte det var lite väl tama skriverier kring "känslig fråga" ämnet bara.

Märkligt om ni tar det här på djupare allvar än faktumet att 5-6 pers bara här på sidan sköt över 100!

Tycker det var konstigt att det inte väckte mer reaktioner alltså, om ni förstår??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det var konstigt att det inte väckte mer reaktioner alltså, om ni förstår??

Det har varit så många diskussioner om mängden fällt vilt så jag orkar inte bry mig.Tycker bara att såna mängder är åt h.vete för mycket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte underligt att vissa år är det dåligt med fågel? Skjuter man 100fåglar på en säsong så har man ju tagit at överskottet på sin egen och säkert en hel massa grannmarker åxå... ??? Tror inte ens att vi har 100tjädrar på de ca 10 000ha jag jagar på.  :- Tycker det låter absurt överdrivet och lite oetiskt faktiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Suttit och skannat igenom tråden och det jag kan se är väl att de söderifrån har lättare för att ta till sig SKJUT MYCKET OCH FÅ GÅNGER än de som kommer norrifrån i landet. Ett exempel (dock inte tjäder): Vårat VVO är 4500ha ca och jag har jagat de flesta jaktdagar i år på denna mark. Under hösten har jag knappt sett en tjäder och ganska få Orrar. Sen när brorsan och jag var ut på en sväng med skidorna för att kolla lite toppfågel såg vi helt plötsligt 40-50 orrar som satt i topp men flög innan vi kom inom håll. En tupp satte sig så brorsan sköt ett skott på den men bommade.

Om nu dessa orrar suttit trygt och vi skjutit allihopa. Tror ni då helt seriöst att det INTE skulle ha effekt på fågelstammen i både våran och grannarnas områden? Kom igen nu, det är omöjligt att jämföra avskjutning mellan olika arter men jag skulle vilja säga att det är ÄNNU mycket omöjligare att jämföra mellan norra och södra sverige även inom samma art... Toppjakten är extra kännslig eftersom det är stora och starka individer som klarat sommaren och hösten och dessutom samlas väl tupparna ofta på vintern från ett stort område på en plats där det finns bra med mat...? Är inte helt säker på att tjädrarna gör så men Orrarna gör så. Och kom inte med nå avundsjuka snack för jag har under mina 7år som jägare skjutit typ 3 tjädrar och är fullständigt nöjd med det resultatet (toppjaktsdagarna är väl lätt att räkna på 3 fingrar dessutom).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

100 fåglar är väl inte så extremt för en ivrig jägare ett fågel år som det varit höst/vinter,men 100tjädrar är väl lite på gränsen tycker jag

Pratade idag med en viltuppköpare som tidigare år köpt 700-800 kilo fågel varje år av en gubbe som gick bort för några år sedan ???

Hör till saken att denna (gubbe) inte hade hund och var dålig att gå men forsatte leverera 700-800 kilo fågel varje år >:( Behöver inte vara raketforskare för att räkna ut hur han jagade >:( >:(

Sådant retar mig oerhört mycket mer än att en ivrig jägare med bra hundar skjuter mycket fågel tycker jag inte är så farligt för dessa är få jämfört med bil jägarna. Sedan lite konstigt att det är så tabubelagt att skjuta mycket fågel men en älgjägare som skjuter mängder med älg det är en riktig legend som alla talar varmt om han som sköt 50 älgar en höst tror ni han åt upp dessa själv? För många påstår att det är så sjukt att skjuta mer än man själv förbrukar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och för att ytterligare klargöra igen: Jag pratar inte om mig själv! >:(

förlåt om du tog det som ett påhopp jakob,. menade inte alls att göra dig upprörd.

Jag sa det med glimten i ögat! :)

ok?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vilken tilldelning dom måste ha haft om en man sköt 50 älgar..

På toppen av älgstammen i slutet av 80-talet så hade dom i Bondersbyn 42 vuxna älgar att skjuta på 4600 ha och det var inte så dåligt det heller. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sedan lite konstigt att det är så tabubelagt att skjuta mycket fågel men en älgjägare som skjuter mängder med älg det är en riktig legend som alla talar varmt om han som sköt 50 älgar en höst

Helt sant. Fast jag tror det vänder lite med just älgen nu. Många lag sätter en heder i att inte jaga vissa år alls. Nästa vilt som vi får se detta "fenomen" på kan nog bli vildsvinen. Men oavsett så är det fel. Fel, fel, fel, fel. De jägare som sopar rent på sina marker är som rävskabb på räven. De dödar sitt eget värddjur, och effekterna sprider sig över stora områden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...