Hoppa till innehåll

Kodlås eller nyckel?


Fredrik

Recommended Posts

Hej!

Jag har några små funderingar på att någon gång i framtiden bygga mig ett eget hus, skulle då passa på att bygga en betong vapenkasun i källaren på ca 10-15kvadrat (pappas lekrum). Är det någon som vet vad kraven är för att det ska vara godkänt för förvaring av klass-1 vapen och ammunition?

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Håkan Spuhr

Om det skall vara en godkänd kassun så tror jag att kraven fortfarande är 20 cm betong (K40), armerad med 12mm armeringsjärn.

Med valvdörr av minst grade 3.

MVH Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest 455_webley
Vad är Weigand läsare?

Det är ett trevligt litet säkerhetssystem det! :)

HID Corporation som uppfann det för nästan 20 år sedan beskriver vad Wiegand innebär:

Wiegand effect is a pulse-generating phenomenon in a special alloy wire that is processed in such a way as to create two distinct magnetic regions in the same homogeneous piece of wire, referred to as a shell and a core. These two magnetic regions react differently to any applied magnetic field. The shell requires a strong magnetic field to reverse its magnetic polarity, whereas the core will revert under weaker field conditions. When the shell and core change to different polarity orientations, the Wiegand pulse is generated, and is sensed by a pickup coil (the reader). Due to the complexity of manufacturing the Wiegand wire, Wiegand cards are virtually impossible to duplicate and remain one of the most secure access control technologies.

Den här speciella trådarna sitter ingjutna i ett plastkort, antalet trådar beror på säkerhetsgraden (t.ex. 36-bit). När kortet sätts in i läsaren så genereras gissningsvis en binär kod motsvarande ett ohyggligt stort tal. Därefter får användaren mata in en kod för att öppna/passera. Vill man ha lite högre säkerhet (t.ex. inom civila driftsinstallationer) så lägger man dessutom till en särskild sluss som varje anställd måste göra in- och utpassering genom. I slussen kan man identifiera personerna som passerar genom att ha en vaktkur utrustad med en dator som tar fram foto för att manuellt verifiera att det är "rätt anställd". Görs inte in- och utpassering korrekt så spärras kortet omedelbart, och om någon därefter försöker använda det så nekas tillträde och ett tyst larm utlöses.

Ett säkerhetssystem byggt på Wiegand verkar vara förhållandevis billigt. Förutom själva Wiegand-läsaren och Wiegand-kortet så ska övrigt vara samma grejer som man hade kopplat till vilken kortläsare med kod som helst. Jag har sett enkla läsare från några hundralappar till mer avancerade grejer för tusenlappar. Ett exempel är den här sidan som säljer lite olika lösningar: http://www.nokey.com/

De verkar ha en ganska avancerad läsare för $295 (20 st kort kostar $140): http://www.nokey.com/avproxcaracc.html

Jag tycker att det är ett klart överkomligt pris med tanke på hur säkert det är och vilka möjligheter som finns till utökad säkerhet med små resurser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...