Hoppa till innehåll

Armborst ???


Guest SlPSGr

Recommended Posts

Har sett att båda jägarorganisationerna tillstyrker bågjakt, och det tycker jag är OK.

Men förlåt en okunnig, armborst har den fallit bort eller?

Skogsfågeljakt med spetshund och armborst har i vårt land förekommit från tidig medeltid till nästan modern tid, långt efter att krutvapen blivit vanliga.

Förstår att pilbågen har utveklats nåt enormt, men det borde även armborsten gort ?

Finns det några funderingar kring detta ?

Vet att armborst kräver licens men med tanke på all utbildning som krävs borde inte detta vara något problem.

En liten undran bara, från en som nog håller fast vid "krutdrift"

mvh AL

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här finns det läge för de som önskar att jaga med armborst att bilda ett armborstförbund och införa armborstjakt. Enligt Eu:s regelverk så är inte armborstet ett godkännt jaktvapen till skillnad från pilbågen. Många av dagens moderna armborstar är klenare i sitt utförande (trots dragvikter på 150 pound eller mer) än en compoundbåge.

Har att göra med att de har så kort draglängd till skillnad mot en pilbåge.

Men armborstet funkar dock utmärkt till jakt. Elefanter har fällts med armborstar.

Jag har ägt 2 armborstar för 15 år sedan och fällt lite småvilt i finland innan armborstjakt blev förbjudet där.

God fortsättning på det nya jaktåret 2008!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag väl inget om bågjakt men har licens på ett armbost.

Korkad som man alltid varit så ville jag i yngre dar testa om det gick o få papper på dylig.

Alldrig jagat med det dock, men om nu bågjakt blir ok så kan jag inte för mitt liv begripa varför inte det skulle gälla armborst oxå.??

Draglängd o sånt vet jag inte mycket om men på mitt armorst så går det inte spänna bågen utan hävarm.

Presitionen på ett armborst är nästan pil i pil på känt avstånd.

Kikarsikte, aimpoint eller vad som går att montera utanstörre bekymmer.

Skjuter jag på 30m tex i ett träd så är pilen förstörd för den går inte att få ut utan ordentliga vertyg som samtidigt sabbar pilen.

Sen historiskt så sköts det genom plåtrustningar med armborst så jag blir lite förvånad om det anses att armborstet inte har kraft nog för jakt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej NS!

Jo, du har helt rätt! Dagens moderna armborst funkar alldeles utmärkt till jakt.

Med pilar på 22 tums längd och ökade draglängder som ger längre "powerstroke" så är det ett mycket dödligt jaktvapen. Har haft ett armborst av märket shinn (koreanskt) på 150 lbs och 10 tums pilar. Där anser jag att det saknas en del kraft och framför allt piltyngd för att jaga större vilt. Min gamla Jennings Devastator (Amerikanerna är duktiga på att döpa sina produkter) hade 22 tums pilar och betydlit längre draglängd. Den sköt jag rätt igenom 200 liters bensin fat, vilket min nuvarande pilbåge också klarar av. Utvecklingen har snabbt gått framåt de sista 10 åren på armborstfronten och dagens armborstar är mycket potenta jaktvapen, precis som moderna compoundbågar är.

Sen är det en helt annan femma varför EU inte godkänner armborstet som jaktvapen. Frågan är nog mest politiskt präglad av ett gammalt beslut.

Kanske dags för de som önskar jaga med armborst att påbörja sitt arbete och övertyga myndigheterna.

För mig personligen råder det  inget tvivel om att ett modernt armborst inte skulle duga som jaktvapen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet av bågskytte inskränker sig till en friluftsdag i skolan för sådär 35 år sedan. Men vill minnas att det inte var så lätt.

Skjutmässigt ? Borde (om vi nu skall jaga med pil) inte en armborst vara lättare att lära sig, åtminstone för oss vanliga "Svensson" jägare ?

Men som sagt, pilbåge har jag väldigt lite kunskap om och armborst, de har jag bara sett på museum.

mvh AL

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet av bågskytte inskränker sig till en friluftsdag i skolan för sådär 35 år sedan. Men vill minnas att det inte var så lätt.

Skjutmässigt ? Borde (om vi nu skall jaga med pil) inte en armborst vara lättare att lära sig, åtminstone för oss vanliga "Svensson" jägare ?

Men som sagt, pilbåge har jag väldigt lite kunskap om och armborst, de har jag bara sett på museum.

mvh AL

Hur lätt saker och ting är beror ju mest på hur mycket du övar. Personligen tycker jag bågskytte är enkelt. Men efter 20 års bågspännande så får man lite ryggradskänsla för när man kan prestera ett bra skott. Allt ska kännas bra och man ska vilja träffa.

Armborstar är också vapen med god precision. Under årens lopp har jag provat på både och. Sköt en tävling mot 2 killar som fick skjuta armborst och jag sköt båge.

De var väl inte så drivna i sitt skytte. Spöade dem med bra många poäng.

Men som med allt skytte så behövs träning.

Själv väljer jag bågen som nummer 1. Armborstet är lite för mycket som min studsare.

Båge är skönare att skjuta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har läst en del om armborst för ett tiotal år sen o då hylla de precisionen oerhört.

Går ju o dunka dit värsta kikarna precis som på vilken studsare som helst.

Till småvilt såsom, kanin o fågel mm skulle de va rena drömmen att få jaga me en armborst.

Lite som 22:ans barnsliga förtjusning man har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det jag har upplevt med armborst är att dom har en jätte krokig pilbana om man jämför med pilbåge

det finns en kille i sverige som får jaga med armborst och har gjort det under minst 10år

mvh ,samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är ingen expert på armborst men jag tror att det beror mycket på att bultarna (pilarna)är korta, har testat med en kompis och stod du 5m kort/långt så diffade det decimetern ca, på håll ut till 30m på längre håll så var det mer

samme

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Att armborst inte behndlas nu har nog mer med EU's regler att göra, än att det är/inte är potent som vapen.

För kraften finns där, i de moderna armborsten. Likaså i bågnarna. Den största skillnaden är viktskillnaden på projektilen, en pilbågspil är 26-32 tum lång. En armborstpil är 8-22 tum lång. Det ger också en fördel till pilbågen, den knuffar på pilen under en längre sträcka. Men kraften räcker till i båda, bara man har rätt förhållande mellan styrka och draglängd.

Precisionsmässigt så är båda mer än väl tillräckliga. På 18m inomhus så sätter jag normalt sett 10 av 12 pilar i en två cm stor cirkel (de andra två sitter inom en 4cm stor cirkel, innertian och yttertian). 30 m utomhus i vindstilla så skjuter jag runt 25 pilar i innertian (4cm) av 36. Alla sitter i stortian (8cm). Precisionen är utan tvekan tillräcklig för jakt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er

Precis som sagt tidigare är det ett EU direktiv som förbjuder armborst för jakt, torde dessutom vara

ett jätte jobb att försöka ändra på. En sak är att få lokal/nationell jaktlagsändring men att försöka

ge sig på ett EU direktiv vore nog att banka huvudet i väggen :P Här på Åland är ju arborst inte

licens belagt och ifrån Åländska bågjägarförbundet sida valde vi att inte ens beröra detta då vi arbetade

igenom vår lagändring av ovan nämda skäl.

Personligen har inte arborstet lockat, pilbåge är betydligt svårare och därför är de det som attraherar

mig, mao bågskytte kolv har jag på bössorna :D

Roger

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...