Hoppa till innehåll

Griseftersök 080123


Musköt

Recommended Posts

Blev uppringd av en jaktkamrat strax innan kl.21 igår kväll. Han hade fått ut 2 halvstora grisar på åteln. Skjuter ett skott och grisen liksom rycker och tvekar innan den drar iväg.

Lovar att prova även fast Lina löper.

På skottplatsen finns rätt mycket ljust blod i nysnön. Vi spårar 200m med hunden i band. Sen börjar det bli för besvärligt med taggad hund i ren grandjungel. Upptaget kommer efter en minut, ca 300m bort. Vi rundar ståndet för att komma rätt i vind. Men innan jag hunnit komma nära övergår det i långsamt gångstånd. Efter 500m blir det stopp intill en byväg. Där står det still tills jag är ca 75m ifrån då kommer det snett mot mig, men passerar utom synhåll. Går sedan tillbaka upp till upptaget. Har ibland rätt mycket blod droppar rätt långt ut ifrån spåret, men sen kan det vara långa sträckor utan blod.

När jag börjar närma mig ståndet igen går det loss och går tillbaka ned över vägen på samma ställe där det vände tidigare. Vet sedan gammalt att nu ska det ned till ett jävla snärje på grannmarken. När jag hör att det är nere vid tätningen så tystnar hunden och gör ett snabbt besök hos mig, men går tillbaka till grisen direkt.

Nu stannar det i ett område med gamla vindfällen. Är inne på under 20m men ser ingenting ,går inte att komma närmre. Men efter att jag gått runt området så går det loss igen.

Nu blir det växlande gångstånd och stånd genom lite öppnare skog. Lyckas nästan genskjuta ett par gånger men ser bara skymtar av grisen. Märker att det är på väg ut på en åkerholme för att passera nästa väg ned mot en rätt vassrik sjö. Hinner ut på åkern men får inget läge pga hunden. Men märker också att grisen börjar gå lungnare. Följer gångståndet utmed en åkerkant med gris och hund ca 25m in. Men ser bara ögonen på hunden. Men när det går in i skogen genskjuter jag och ser en snabbt skymt av grisen när den passerar och sedan blir det stopp. Smyger närmare och ser grisen ligga under ett vindfälle med röven mot mig. Satsar på ett riktigt fulskott. Siktar på att skjuta den i ryggen. Men träffar tyvär i låret istället, men effekten blir ändå att den förlamas där bak och jag kan avfånga den.

Kan väl säga att det kändes rätt skönt efter 2,5 timmes jobb i pissblöta planteringar och halvfrusen mark. Fågelvägen från skottplatsen till där grisen sköts var väl ca 2km men totalt är det säkert över det dubbla.

Grisen en gylta på runt 70kg. Var träffen satt får jag återkomma med när vi flått den. Var inte riktigt läge för det i natt.

Får väl säga att jag var rätt nöjd med min löptik, även om hon som vanligt har lite svårt att få fast grisen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Musköt, kanonjobb :)

Knepigt med grisars blodflöde. Det blir lite penseleffekt. Har följt blodflöde i snö ett par gånger och till skillnad från annat vilt ser man mindre blod där grisen står still då blodet accumulerar sig i borsten när grisen står still för att sedan formligen spola ut när grisen sedan sätter sig i rörelse igen. Dessutom tätar späcket sårkanalen bättre när grisen står still. De långa borsten gör också att man ibland kan hitta stänkblod flera meter från spåret.

Vore kul att veta var den var träffad.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo visst var det så att det mesta blodet stänkte nog från pälsen efter ett tag. Var därför det var så ojämnt med blod och så brett spår.

Ska försöka hinna kolla efter träffen i kväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis til rtt lyckat hundjobb  ;D

alltid kul när det går bra ;D ;D ;D

vill också ha en sån bra hund ;D ;D ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat av Lina och dig. Tryggt med en hund som inte ger upp!

/ Ekebo

Ja på eftersök så är hon envis. Men annars kan det vara sämre med det i samband med löp. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore kul att veta var den var träffad.

MVH

Är fortfarande tveksam.

Var inte med när den flåddes utan har bara sett den efteråt.

En liten förklaring först.

Som jag skrev tidigare så sköt jag den rakt bakifrån när den låg ned. Men missade ryggen och träffade i vänster lår. Kulan har sedan fortsatt och repat revbenen på vänster sida av grisen. Det skottet förlamade bak delen på grisen men den fortsatte att krypa framåt så jag avfångade den med en slug hållandes bössan i en hand hängade över vindfället grisen låg under.

Vad vi kunde se innan vi flådde grisen var ett hål i halsen. (vilket jag trodde var min avfångning) Och ett märke mitt i bogen, men där kollade jag inte om det var något skotthål. Plus mitt fulhål i vänster skinka.

Men med skinnet av så visar det sig att det finns ett hål i baksidan av höger lårmuskel och det sitter på tvären, inte längs med som i andra låret. Splitter från mitt skott eller? 

När jag tittade lite snabbt på högerbogen igår så såg inte jag något som såg ut som något skotthål.  Men skytten som även flådde den hävdar att han har ett skott i bogen som vinklat mot bogbladet och gått upp i halsen.

Så jag kan väl inte säga att jag fått någon klarhet i var den första träffen verkligen satt. Även om jag tror att det är den som sitter i höger baklår.

Får väl försöka undersöka det bättre i kväll. Blev lite dåligt med tid igår. Fick ta hand om en påkörd gris. Men den behövdes åtminstone inget eftersök på, utan den låg död på vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl att misstänka en felträff, även om skytten vill hävda annat, inget att lägga krut på då skytten nästa gång kommer kalla det för bomskott, en liten generalisering av erfarenhet, inte mot person.

Han får frysen full av vildsvinsfärs åtminstone ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns lite konstigt om min kula skulle lyckas träffa i båda låren vid ett skott rakt bakifrån. ??? Nog för att S&B kulorna är lite blöta men. :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt med er i erat resonemang, men kommer dock ihåg en jaktfilm jag fick med en tidning en gång, om just vildsvinsjakt - av någon "Tham" eller nåt..jag konsumerar inte mycket jaktfilm... - där man visar just ett scenario där en gris blir påskjuten och kulan faktiskt vinklar i stort sett 90 grader vid en bogträff.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som ett sällsynt exempel av en gris som gick baklänges och åt med rumpan. ;D

Håller med de kloka ovan, 90 gradare på normalt åtelavstånd med godkända projektiler låter som utopi på en så pass "liten" gris. Har varit med om "vinklare" på älgbogblad med klenare klass 1or men det har alltid varit i fall där älgarna sprungit snett ifrån eller snett imot.

Ger kniviga eftersök då det ofta ger skador i lungvävnad ändå. En gång gick vi på muskelblod i 500-600 meter innan vi hittade det första bubblet, förmodligen upphostat oralt. Men det är en annan historia....ursäkta OT :-X

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om "märket" är i vänster bog så kanske din kula eller de va nog slugg sitta inannför det märket??

Alltså genom vänster skinkan via reven o stannat i bogen någonstas?

Om jag nu fattat rätt så är det rätt sällan en kula går in i bogen utan ingångshål... ::)

Har en wisky i ena benet så de e möjligt att jag rör ihop att mer än vanligt ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag studerat grisen lite nogrannare.

Verkar som skytten har rätt.

Lite lågt i framkant på höger bog verkar kulan tagit. Har bara snuddat i benet och sedan vinklat fram i halsen. Benet har inte gått av i bogen och i halsen verkar det bara vara muskelskador.

Sen kan man ju börja undra hur min kula lyckats träffa i båda låren. ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan sluggen splittrats innan träff?

Men isåfall borde ju hålen i skinkorna sitta paralellt eller så..

Nu var väl ena hålet vinkelrätt mot det andar?

Då måste det väl vara så att din kulan splittrats i grisen.

Skit samma intresant är det iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan sluggen splittrats innan träff?

Men isåfall borde ju hålen i skinkorna sitta paralellt eller så..

Nu var väl ena hålet vinkelrätt mot det andar?

Då måste det väl vara så att din kulan splittrats i grisen.

Skit samma intresant är det iallafall.

Var inte slug utan 7X57r jag sköt med. Men S&B:s kulor är väl inte direkt kända för att hålla ihop.

Visst satt dom vinkelrätt mot varandra. Så lite fundersam blir man ju.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...